• Judy

Är det verkligen bra med bebisar i bastun??

Jag var på badhuset idag och satt utanför bastun. Först kom en mamma med sitt barn, barnet kanske var 1,5 år och jag tänkte, är hon dum i huvudet? ett sånt litet barn i bastun!

Efter kanske 10 minuter kom en till mamma och gick in i bastun med sin lilla bebis som inte ens kunde gå, han kanske var 6-8 månader och satte sig i bastun med honom. Jag blev chockad.

Nu har jag inga barn och har egentligen ingen koll på vad barn klarar, men mitt sunda förnuft säger mig att en sån liten kropp tycker det är jobbigt med sån hög värme och kan bli uttorkad?

Vad tycker ni? Är det ok att ta med bebisar och små barn in i bastun?

• Svar på tråden Är det verkligen bra med bebisar i bastun??
  • Judy

dogcatbird skrev 2009-01-24 22:55:13 följande:

ja, de blir överhettade - samma anledning som varför man ska lätta på deras kläder i affären, på bussen etc i alla fall i ett år.
    Okej, men de har inte utvecklat svettningar eller var det så du menade?
  • Balehead

Jag har också haft med mina småttingar i bastun. Då har vi suttit längst ner, och gått ut när det börjat bli varmt. Självklart ska man inte låta bäbisar bli överhettade, så man får ta det med förstånd. Jag har dock upplevt att en liten bäbis som är kall och huttrar efter att ha kommit upp ur bassängen och blivit duschad tycker att det är mysigt att få gona sig med mamma/pappa i bastuvärmen en stund.

• knorrhane

Nja... kanske jag skulle visa mina småbarn... 1 minut högst! för nyfikenhetens skull för jag tycker inte småbarn riktigt hör hemma i bastu. De kan inte riktigt veta/känna när det är nog.

• h8him

Klart småttingar kan bada bastu! Självklart ska de vara i nedre delen, gärna i en balja med lite leksaker. Man kan erbjuda lite vatten att dricka och även vid behov kyla av huvudet med jämna mellanrum. Det är sunt förnuft som gäller. Svenska barn är väl inte känsligare än andra barn?

• ullis83

Vi var på ett badhus när min mans son var liten och dom sa att man INTE fick ha små barn där inne eftersom det är farligt för dom

Älskar mina pojkar så mycket
  • Zenobia

Sambon badade bastu som liten, satt i en hink med vatten
    Även hundar bastar *ler*

• Judy

Ni som skriver att det är ok säger också att de ska sitta i en balja med vatten och ta med in vatten att dricka och skölja dem med. Men denna bebis satt i ammans knä på mellanraden och fick inget att dricka. När han kom ut var han alldeles röd i ansiktet och öronen, det tycker inte jag är ok.

• Hägris
    Cecese skrev 2009-01-24 13:59:00 följande:
    Med flickorna hade jag inte bastu så dom bastade inte när dom var små. Sonen på 2 år bastade första gången när han var ca 6-8 månader. Då fick han sitta i ett mindre badkar fyllt med vatten. Han har stortrivts i bastun från första gången och badar mer än gärna. Första gångerna så var han väl inte så lång stund, kanske 20-30 minuter men nu kan han utan problem bada 1 timme. Han badar även vildmarksbad på sommaren och kan då vara i vattnet ett par timmar utan problem med bastu både före och efter.
    *nyfiken*  Vad är vildmarksbad
    Har beta anorexia?
  • LuMa

Hägris skrev 2009-01-29 16:43:23 följande:

*nyfiken*  Vad är vildmarksbad
    Sån där "kannibaltunna".
    En stor tunna som man kan sitta ett gäng i med en spis i som man eldar i så vattnet blir varmt.
    www.intercaravan.com/img/tub.jpg
  • Hägris

Klart att barn kan basta fast längst ner och inte så länge.

Har beta anorexia?
  • HoneyJ

Quiet thoughts skrev 2009-01-24 22:57:14 följande:

Jag har haft min 1 åring i bastun. Fast under året har han inte varit med iallafall. Tänk på alla i finland som badar finsk sauna
    Fast här i Finland rekommenderas det att inte ta med barn under 1 år i bastun. Så sa dom i alla fall på min bvc. Kanske lika så bra eftersom vi har rätt så heta bastun här. :)
  • Hägris
    LuMa skrev 2009-01-29 16:45:45 följande:
    Hägris skrev 2009-01-29 16:43:23 följande: Sån där "kannibaltunna". En stor tunna som man kan sitta ett gäng i med en spis i som man eldar i så vattnet blir varmt.www.intercaravan.com/img/tub.jpg
    hahaha oki.. vi kallar det att bada i tunna helt enkelt.  jag trodde att det var typ ett uteä-ventyrsbad
    Har beta anorexia?
  • LuMa

Hägris skrev 2009-01-29 16:52:16 följande:

hahaha oki.. vi kallar det att bada i tunna helt enkelt.  jag trodde att det var typ ett uteä-ventyrsbad
    Kärt barn har många namn.
  • bsajanne

Alla mina barn har badat bastu i väldigt tidig ålder. Det blir inte lång stund när de är små. De har suttit högst upp, vi har öst på vatten, de har haft kul, blivit varma och sedan njutit av en sval dusch.

Svar på tråden Är det verkligen bra med bebisar i bastun??