• Gravid2008

Blir målade Stokke-stolar slitna?

Skall köpa en stocke stol, men undrar hur färgen håller på de målade efter ett par år? När man kollar på begagnade verkar de inte vara fräscha. Vi skall köpa en ny, men man vill ju inte att den blir sliten efter något år...

• Svar på tråden Blir målade Stokke-stolar slitna?
  • Eofrysina

Jag tycker att slitage är oundvikligt på en barnstol.

Jag har en (ganska ful) lackad Stocke och den har blivit rejält sliten på ett sätt som knappast en målad stol skulle stå emot. Det är inte att lacken släppt eller så, utan att trät helt enkelt nöts mekaniskt av glada barn

• glasbubblan

Haha... ja, jag tänkte på det idag. Vår vita tripp trapp är två år gammal och definitivt sliten. Sonen fick den när han var elva månader och det tog inte lång tid innan han började riva bort färgen med naglarna... Fast det går ju att skicka dem på omlackning.

• Gravid2008

Jag vill ju gärna ha en vitlackad, men min man tycker det är bättre att köpa en i björk då den står bättre emot slitage... Han kanske har rätt...Ledsen

• Februarii

Vi har en ca 2 år gammal Lime. Har för mig att vi fick 7 års garanti på den, utifall färgen skulle flagna. Men det har den inte gjort, den har fått några små hack men färgen sitter där den sitter.

• Rudies

Måla den när den blir sliten! Vi fick en begagnad Stokke av svärmor när sonen döptes. Den var då träfägad med lack och det syntes att den var använd (så att säga), men jag bad henne måla den vit (vi har vitt i köket). Hon målade med en lackfärg och det har blivit jättebra. När den blir sliten får man väl sa till att slipa ner färgen och måla om den. :)

• Eofrysina

JAg tycker ändå att du ska ta den färg du själv tycker om. Vi har en lackad i björk men den blir lika sliten som en som är målad skulle blivit. Jag menar alltså att slitage syns ganska tydligt på den också.

Ta det som blir snyggast i ditt kök. Tidens tand kan du ändå inte undvika

• Tildamamman

Vi har två svarta som är 1½ år. Än sysns inget!

Som Hile säger slits de nog alla med tiden. Jag hade inte skippat en färg pga rädsla för ful slitning .

• Trulles mom

Köpte två trip trap i björk som jag lämnade in för vitlackering på en lackeringsfirma. Min kompis köpte en som var vit från början. Mina stolar är hur fräscha som helst efter 4 år och hennes är sliten efter 2 år! Ett litet tips bara.......

• Gravid2008
    Trulles mom skrev 2009-01-24 21:04:45 följande:
    Köpte två trip trap i björk som jag lämnade in för vitlackering på en lackeringsfirma. Min kompis köpte en som var vit från början. Mina stolar är hur fräscha som helst efter 4 år och hennes är sliten efter 2 år! Ett litet tips bara.......
    Vad kostade det att lacka dem?
    Antar att det inte är för att hon har vildare barn...
  • Trulles mom

Hehe... Min yngsta är bland det vildaste som finns så nej.... Kostade ca 400 kr styck att lacka. Då hade jag monterat isär dom i delar innan.

• Gravid2008
    Trulles mom skrev 2009-01-25 13:43:17 följande:
    Hehe... Min yngsta är bland det vildaste som finns så nej.... Kostade ca 400 kr styck att lacka. Då hade jag monterat isär dom i delar innan.
    Det var ju jätte billigt.

Och skönt att höra att det funkar bra för vilda ungar. Utifrå magaktiviteten komemr min bli sjövild.
  • Hannalisa

jag har en i björk(nästan vit) o den är i jättefint skick, har använts i 4 år nu.

Svar på tråden Blir målade Stokke-stolar slitna?