• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

--------------------------------------------------------------

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

VÄLKOMNA NYA OCH GAMLA!!!!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 00:04
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 09:41
    Receptet på inpackningen SMT (eller LMT som jag döpt om den till! Haha)

1 del balsam
    1/4 del honung
    1/4 del aloe vera gel

blanda ihop - häv i handdukstorkat hår. Låt sitta minst en halvtimme - gärna längre. Skölj noga.
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • kokoskärlek med bubblor

*favvar*                       

• EttElaktTroll

Den här rosmarinoljan du pratar om, är det samma som finns på bodystore?Rosmarin EKO, eterisk olja heter den där.

• Pormoicheia
    Lady Dahmer skrev 2009-01-25 00:04:40 följande:
    självklart lyckades jag fucka upp ts
    Äh... ts kan också behöva ett fuck ibland...

eller....ja....det hade ju kunnat funka
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • Pormoicheia

Nu vet jag att det inte har med hudvård att göra men vi använder occ ju trots allt av sånt som går att använda på insidan.

Jag har blivit JÄTTEFÖRKYLD och det bara kliar och kliar i halsen.

Jag vet att jag läst något om ljummet saltvatten och att det ska kunna funka men om någon har något tips så får ni gärna dela med er...

• anitra2012

jag har hört detta... även testat det.. kommer inte ihåg vad som var bäst..

Gurgla med
    # citronjuice..
    # whiskey (river gott i halsen)
    # saltvatten

Varm honungsvatten.. drack jag mycket när jag hade min jobbiga förkylningshosta..

Hade innan kollegor som drack ingefärste på jobb vid förkylning/hosta.

Googlade lite och hittade denna artiklen.. taffel.se/artiklar/hostsnuva-kurera-dig-med-soppa

Krya på dig..

• Miss T

Jag brukar ha varm vatten med citron i och honung. Gurglar med saltvatten har jag också gjort. Många säger att det hjälper vid de första symptomerna för halsont.

Ingefärste är bra om du tex hostar mkt och känner dig "kall" i halsen. Då värmer det bra. Om du har ONT så tror jag det svider. Har inte vågat prova.

SÅna hokus pokus kurer är vi expter på här hemma. Det funkar hyfsat berorende på om man rä redan sjuk eller håller på o bli.

• Skruttis1979

ljummen saft (och då "riktig" saft med socker) är iaf slemlösande, sa de då dottern hade sån hosta.
    Kanske lindrar kli också.

Elma är världens centrum
  • Pormoicheia
    anitra2012 skrev 2009-01-25 11:00:14 följande:
    jag har hört detta... även testat det.. kommer inte ihåg vad som var bäst.. Gurgla med# citronjuice..# whiskey (river gott i halsen)# saltvattenVarm honungsvatten.. drack jag mycket när jag hade min jobbiga förkylningshosta..Hade innan kollegor som drack ingefärste på jobb vid förkylning/hosta.Googlade lite och hittade denna artiklen.. taffel.se/artiklar/hostsnuva-kurera-dig-med-s...Krya på dig..
    Miss T skrev 2009-01-25 11:24:38 följande:
    Jag brukar ha varm vatten med citron i och honung. Gurglar med saltvatten har jag också gjort. Många säger att det hjälper vid de första symptomerna för halsont.Ingefärste är bra om du tex hostar mkt och känner dig "kall" i halsen. Då värmer det bra. Om du har ONT så tror jag det svider. Har inte vågat prova.SÅna hokus pokus kurer är vi expter på här hemma. Det funkar hyfsat berorende på om man rä redan sjuk eller håller på o bli.
    Honung är det slut på men citron och salt har vi ju hemma.

Hittade detta: http://hemsidan.users.50megs.com/naturmedicin.htm

Man borde ju kunna slå 2 flugor i en smäll?
    Koka upp vatten med lite citron, salt och äppelcidervinäger och sitta med en handduk över huvudet några minuter.
    Det borde ju kunna vara bra för både huden och bra att andas in...eller vad tror ni?
    Man får väl avsluta med lite "nattkräm" eller nåt för att stänga porerna igen. 
  • Pormoicheia
    Skruttis1979 skrev 2009-01-25 11:35:41 följande:
    ljummen saft (och då "riktig" saft med socker) är iaf slemlösande, sa de då dottern hade sån hosta. Kanske lindrar kli också.
    Det drack jag faktiskt ofta förut.
    Att jag inte tänkte på det.
Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård