• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

--------------------------------------------------------------

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m34754409.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

VÄLKOMNA NYA OCH GAMLA!!!!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-25 00:04
    Samlad lista på hudvårdande oljor:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html

Ny rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m37241038.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-20 09:41
    Receptet på inpackningen SMT (eller LMT som jag döpt om den till! Haha)

1 del balsam
    1/4 del honung
    1/4 del aloe vera gel

blanda ihop - häv i handdukstorkat hår. Låt sitta minst en halvtimme - gärna längre. Skölj noga.
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • IceFalk
    Björnmossa skrev 2009-01-28 21:53:40 följande:
    C-vitamin, man köper bland kryddorna och har i saft. Eller till ansiktet då . Det är ruggigt surt, så kanske inget för dig just nu, men annars är det rätt trevligt och drar ihop porerna ordentligt.Aha! Askorbinsyra låter inte direkt som något vänligt för huden men C-vitamin låter ju bättre! Ska be mamma köpa det, man kan ju alltid prova!
  • Lady Dahmer

jag brukar alltid köra med bikarbonat i ansiktsskrubben, men provade askorbinsyra sist -- men FAN vad det sved. Jag fick små sår på näsan! Nån annan som varit med om det??

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Magrat

Lady Dahmer skrev 2009-01-29 08:09:55 följande:

jag brukar alltid köra med bikarbonat i ansiktsskrubben, men provade askorbinsyra sist -- men FAN vad det sved. Jag fick små sår på näsan! Nån annan som varit med om det??
    Du kanske hade pyttesmå sprickor/sår som "kom fram" när du hade det sura på?
    Jag hade ett litet sår i pannan som sved och blev lite irriterat när jag smorde mig med olja och ÄCV härom dan.
  • Anaiah

Det har kommit lite nya handkrämer/läppcerat till marknaden och jag vill be er om råd (nybörjare som jag fortfarande är).

Handkräm alternativ 1:
    Aqua, Aloe Barbadensis, Glycerin, Canola, Corn Oil, Cetyl Alcohol, Butyrospermum Parkii, Glyceryl Stearate, PEG-100 Stearate, Triethylhexanoin, Stearyl Alcohol, Phenoxyethanol, Ethylparaben, Methylparaben, Propylparaben, Sodium Hydroxide, Parfum

Handkräm alternativ 2:
    Aqua, Glycerin, Olea Europaea Oil, Zea Mays Oil, Cetyl Alcohol, Dicaprylyl Ether, Butyrospermum Parkii Butter, Glyceryl Stearate, PEG-100 Stearate, Stearyl Alcohol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Sodium Hydroxide, Parfum, Cirtic Acid

Läppcerat alternativ 1:
    Soybean Oil, Palm Oil, Cera Alba, Hydrogenated Vegetable Oil, Pronus Armeniaca Kernel Oil, Trocopheryl Acetate, Helianthus Annuus Seed Oil, Aloe Barbadensis Extract, Tocopherol, Aroma

Läppcerat alternativ 2:
    Adeps Bovis, Arachis Hypogaea, Cera Alba, Alcohol, Citric Acid, Trocopheryl Acetate, BHT, Sorbic Acid, Vanillin

Vilka av alternativen är bäst? Är några bra överhuvudtaget? Vilka ingredienser ska jag undvika av de som finns i dessa alternativ osv?

• IceFalk

Anaiah, det enda jag kommer på som jag letar efter i mina produkter är Glycerin. I stort sett all glycerin som framställs kommer från råolja som är en ändlig resurs och bidrar till växthuseffekten. Jag undviker glycerin men det beror ju helt på vilka principer du har.

• Whintra

Men visst finns det vegetariskt framställt glycerin också? Har för mig det...

IceFalk skrev 2009-01-29 10:07:46 följande:
    Anaiah, det enda jag kommer på som jag letar efter i mina produkter är Glycerin. I stort sett all glycerin som framställs kommer från råolja som är en ändlig resurs och bidrar till växthuseffekten. Jag undviker glycerin men det beror ju helt på vilka principer du har.
  • Whintra

Vegetabiliskt menar jag...

Whintra skrev 2009-01-29 10:18:01 följande:
    Men visst finns det vegetariskt framställt glycerin också? Har för mig det...
  • Whintra

Den här t.ex från Crearome...

Glycerol veg. 99%
    Fuktbindare/extraktionsmedel (fuktbindning sker i yttersta hudlagret). Crearomes glycerol utvinns från vegetabiliskt fett och används med 3 till max 10%. Tillsätts högre halt, drar glycerolet fukt från huden istället, och din hud känns kladdig.
    Vetenskapligt namn: Glycerine
    Artikelnummer: 6502
    Varugrupp: Fuktbindare

IceFalk skrev 2009-01-29 10:07:46 följande:
  • Anaiah
    Whintra skrev 2009-01-29 10:18:38 följande:
    Vegetabiliskt menar jag...
    Jodå, men den mesta glycerinen som används i kosmetika framställs från råolja.
  • Whintra

Uschdå...även produkter från hälsokost som innehåller glycerin? Produkterna som säljs där borde väl uppfylla vissa krav?

Anaiah skrev 2009-01-29 10:22:17 följande:
    Jodå, men den mesta glycerinen som används i kosmetika framställs från råolja.
Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård