• jagvardag

9 år och hatar skolan!!!!

Min son har börjat i ny skola p.g.a. flytt. Vi har dessvärre flyttat mkt och det har blivit flera skolbyten. Men de har alltid fungerat mycket bra! Sista skolan var den där jag själv jobbar som lärare, men då vi äntligen hade köpt fast bostad ville vi ha honom i en skola i närområdet istället för att åka med mig varje dag och ha kompisar en bra bit bort.
    Men han vägrar släppa in de nya klasskamraterna och de har börjat tröttna på att fråga honom . Under skoldagen leker han fint med alla men vill inte ha med dem att göra efter skolan, träffar hellre sina gamla klasskompisar från "min" skola.
    Han är ofta ledsen eller arg, vill inte gå till skolan, känner sig sjuk. När skall jag ge upp? När skall jag säga "ok, du får börja i gamla skolan igen". Finns det en chans att det blir bra?
    Vi är inne på andra terminen nu och jag har tid med honom till skolkuratorn i veckan,men vad kan hon göra egentligen? Han är en mkt smart kille som förstår läget fullt och varför vi resonerar som vi gör, men det hjälper inte honom, han är olycklig. Gjorde vi fel när vi försökte få honom att få kompisar "hemma"? Vad skall vi göra?

• Svar på tråden 9 år och hatar skolan!!!!
  • Isnogood

Tycker du/ni ska sätta dig/er ner o verkligen prata med honom om vad HAN vill...kanske e det just det HAN kanske inte ville byta skola från första början...pratade ni med honom om detta innan..?
    Jag tror att han kan berätta hur han vill ha det för att trivas, så lyssna på honom...man kan aldrig välja vänner åt sina barn, hur mycket man än skulle vilja, tyvär...
    Lycka till!
    Kramar till er alla

• hanch

oj,oj,oj så svårt. Det finns ju inget man hellre vill än att ens barn ska trivas och må bra. Hur förhåller sig personalen på hans nya skola. Ser de något som du inte ser?
    Skulle problemet lösas av att er son flyttade tillbaka till sin gamla skola?

Jag tänker om du arbetade där också så kanske det kan vara en fråga om att känna sig trygg eller otrygg om det.
    Jag kan förstå om det känns hopplöst men jag tror nog att både ni och er son kan bli hjälpta av kuratorn. Ibland krävs det en utomståendes ögon för att ge lite nya vinklar och perspektiv på saker och ting.

Lycka till!

• sjö

det låter verkligen jätesorgligt att ha tappat luste till skolan så tidigt. Jag tror nog som hanch skriver att ni kan få hjälp av en kurator och även om ni beslutar att flytta tillbaka er son till sin gamla skola kan nog en kurator hjälpa er att göra ett välgrundat beslut. Ni måste ju i första hand tänka på er son.

Svar på tråden 9 år och hatar skolan!!!!