• paintflicka

Näringslära varför är 800 kcal sämre än 1200 dagligen?

Jag har läst att det ska vara sämre för kroppen att gå på 800 kcal än 1200? Varför? Vad är det som händer i kroppen eftersom det är bättre att inte ligga på 800 kcal?

Och hur kan det då fungera med kurer på enbart 500 kcal?

Någon som kan förklara?

• Svar på tråden Näringslära varför är 800 kcal sämre än 1200 dagligen?
  • PetraMunchen

Mjae, det finns de som säger att kroppen ställer om sig till "svältkosten" och att det då inte hjälper att man äter mindre än 1200. Personligen så kan jag hålla med. Käkar jag ens 1200 varje dag går jag inte ner i vikt utan jag får köra varannan dags principen. Äta uppåt 2000 ena dagen och sen 1200 nästa osv. Fast jag har gått över mer till GI med mindre kolhydrater. Det passar mig bättre.

Sen kan man ju bli trött då kroppen inte får så mycket. Viktigast är dock om man ska leva på färre kalorier att äta minst var tredje timme eller så, annars går i alla fall min tempratur ner lite och kroppen blir rätt trött och svag, för att inte säga att jag blir irriterad!

Det är ju också inte så att tex 500 kalorier inte fungerar, men som sagt, det är inte säkert att det funkar bättre än 1200 eftersom kroppen som sagt har en förmåga att anpassa sig till mindre mat.

• Michisen

Kroppen ställer in sig på svältläge och försöker hålla i det fett det kan, då fettet är livsviktigt för kroppen!

Svältdieter på så få kalorier bör man inte hålla på med själv, utan det bör endast göras om man har läkaruppsikt, i mitt tycke, eftersom man ställer till med rejäl skada på kroppen genom att neka den dagsbehovet.

Ät hellre av sånt som är bra - fullkornsprodukter, ren mat utan konstiga tillsatser och rör på dig mer än att gå på svältkurer som bara leder till att man förlorar vätska och muskler, vilket i längden leder till att man går upp mer i vikt i sluttampen eftersom kroppen efter avslutad svältkur försöker spara varenda liten kalori den kan inför nästa svältperiod...

• Gyllenhammar
    Jag äter oftast 600-800 kcal om dagen.. Ibland mera...
    Tränar varje dag, antingen på crosstrainern 25 min eller går en rask promenix på 30 min, har slutat me godis å dricka/saft. äter bara på lördagar. Sen har jag slutat me alla feta såser. Jag äter oftast bara middag. Å sen frukt resten av dagen
    Många här på FL har sagt att jag inte går ner på det, men det säger väl sig själv att äter man inte mykket så går man ner. Annars hade väl barnen i afrika vart tjocka nu...
    I alla fall. Jag började me detta 4 januari. Har gått ner 5 kg nu..
    6 cm i runt höfterna å midjan 3 cm låren 2 cm rumpa 2,5 cm.
    Kanske inte e det nyttigast e att äta så här, men det e juh upp te varje person, precis som en del behöver sova mer en andra..
    Jag kör på så länge jag mår bra, å de gör jag.. Jag får i mig massa frukt å grönsaker å mykket vatten... Lycka till
  • Gyllenhammar
    PetraMunchen skrev 2009-01-25 09:08:44 följande:
    Mjae, det finns de som säger att kroppen ställer om sig till "svältkosten" och att det då inte hjälper att man äter mindre än 1200. Personligen så kan jag hålla med. Käkar jag ens 1200 varje dag går jag inte ner i vikt utan jag får köra varannan dags principen. Äta uppåt 2000 ena dagen och sen 1200 nästa osv. Fast jag har gått över mer till GI med mindre kolhydrater. Det passar mig bättre.Sen kan man ju bli trött då kroppen inte får så mycket. Viktigast är dock om man ska leva på färre kalorier att äta minst var tredje timme eller så, annars går i alla fall min tempratur ner lite och kroppen blir rätt trött och svag, för att inte säga att jag blir irriterad!Det är ju också inte så att tex 500 kalorier inte fungerar, men som sagt, det är inte säkert att det funkar bättre än 1200 eftersom kroppen som sagt har en förmåga att anpassa sig till mindre mat.
    När jag var liten så gick jag hos en dietist å hon sa att man ska äta å dricka 2000 kcal om dagen om man e en kvinna, å e man en man så 2300 kcal om dagen...
  • Michisen

Klart man går ner i vikt av en svältdiet - men förr eller senare måste man ju sluta gå på svältdiet och då suger kroppen åt sig av kolhydrater och fett som en svamp... Jojobantning blir oftast resultatet.

Det bästa för kroppen är att byta livsstil. Gå mycket (lågintensiv träning bränner fett), ta trappor istället för hiss, träna gärna tre pass i veckan, styrketräning är bra, mer muskler ger en högre ämnesomsättning - ät bra kost och skippa läsk, lightprodukter och skräpmat.

Jag har gått ner tre kilo på tre veckor genom ovanstående...

Och vill påpeka att 0,2-0,5 kilos minskning i fettvikt per vecka är en bra och hälsosam viktnedgångstakt.

Läs gärna: "I form för livet" av Camilla Porsman.

• Gyllenhammar
    Michisen skrev 2009-01-25 11:21:27 följande:
    Klart man går ner i vikt av en svältdiet - men förr eller senare måste man ju sluta gå på svältdiet och då suger kroppen åt sig av kolhydrater och fett som en svamp... Jojobantning blir oftast resultatet.Det bästa för kroppen är att byta livsstil. Gå mycket (lågintensiv träning bränner fett), ta trappor istället för hiss, träna gärna tre pass i veckan, styrketräning är bra, mer muskler ger en högre ämnesomsättning - ät bra kost och skippa läsk, lightprodukter och skräpmat.Jag har gått ner tre kilo på tre veckor genom ovanstående...Och vill påpeka att 0,2-0,5 kilos minskning i fettvikt per vecka är en bra och hälsosam viktnedgångstakt.Läs gärna: "I form för livet" av Camilla Porsman.
    Ja jag håller me dig att det bästa sättet e att ändra om sin livstil å så.. Men jag var tjock när jag var tonåring, slutade äta nästan å gick ner 30 kg på 4 månader.
    Sen höll jag vikten i kanske 4 år. Tills jag blev gravid å då gick jag upp massa.. Så jag tror på detta sättet för mig...
    Sen kallar jag inte riktigt detta jag gör för bantning...
    Jag kommer fortsätta träna å äta lite sen när jag e klar... Fast kommer äta frukost å kvällsmat me...
  • paintflicka

Tack för intressanta svar!

Jag är en typisk jojo-bantare, men denna gång är jag otroligt motiverad. Det ska lyckas denna gång. Aldrig mer fet.

Svar på tråden Näringslära varför är 800 kcal sämre än 1200 dagligen?