Hur mycket får man i OB-tillägg?
Hur mycket ob-tillägg har man normalt? (fast anställning)
Hur mycket ob-tillägg har man normalt? (fast anställning)
Beror helt på arbetsgivare och yrke
Vilket avtal? Det är ju ganska stor skillnad inom t ex Handels och Kommunal/HÖK.
Avtal? Är den enda anställda så det enda avtal som finns är väl mitt kontrakt.
Försöker få reda på vad som är "normalt", dvs vad jag utan att skämmas kan kräva av chefen.
Det där är väldigt olika, jag och min karl jobbar båda skift fm/em inom industrin. Jag får 2300:-/mån och han 1200:-/mån. Vi jobbar båda lika mkt.
Kolla med ditt fack vad de lägst måste betala i ob-tillägg. Så får du förhandla senare. De kanske redan bestämt ett belopp.
/K
inom handels ligger OB-n på mellan 50% och 100% beroende på dag i veckan och tid på dygnet, men så är det väl det enda handels är bra på...OB...
Min mamma som jobbar inom vården har ett ob på ca 40:- extra under storhelger sov.....
ok, ja jag vet inte hur mycket facket har att säga till om när det är ett litet privat företag, men nu har jag ju i alla fall ett hum om vad som gäller.
Jag är dessutom inte med i facket, vilket jag kanske borde vara.
Eh, det beror ju helt på vilket avtal ni har, precis som Tecken skriver. Är du anställd på en firma som inte har kollektivavtal så behöver ju arbetsgivaren inte ge dig någonting alls. Det är alltså kollektivavtalet som åsyftas när vi talar om "avtal", dvs en överenskommelse mellan facket och arbetsgivare. Det finns ett för kommunanställda, ett annat för handelsanställda, ett för sjuksköterskor och så vidare.
Som personlig assistent får man allt ifrån 18:30 (kvälls-OB) till 91:10 (storhelg) i timmen.
Både jag och karln är som sagt med i if-metall, hans företag betalar nästan så lite som möjligt medans mitt företag betalar mer till oss. De som är inhyrda hos oss får endast 900:- i ob ersättning.
Så som jag vet allt från 900:- och sen uppåt. sen får man förhandla senare, om det går.
Facket kan hjälpa en med vad du minst har rätt till,
/K
Clobberella skrev 2009-01-25 09:56:26 följande:
Låter som att jag inte har rätt till något alls, kollektivavtal finns inte. Men fortfarande: vill chefen att jag ska jobba helger så borde jag ju kunna kräva att få mer betalt då.
Inom vården (kommunal) har vi 18,30 på vardagkvällar mellan 19-21 36,90 vardagnätter mellan 21-06 45,50 på helger och 91,00 på storhelger i timmen.
ok, tack. Bra att ha lite siffror att utgå från.
Vad står det i ditt anställningsavtal?
Du kan ju alltid förhandla med din arbetsgivare, men han är inte skyldig att ge dig någon OB, så får du OB eller inte är det ju avhängigt arbetsgivarens goda vilja.