• Fru Majsan

Märka kläder inför dagisstarten?

Hur har ni gjort? Skrivit med penna eller köpt namnband? Märkt med för- eller efternamn? Själv funderar jag på att skriva med penna i kläder som vi inte är så rädda om, men övriga är det kanske bättre att sy i vävda namnband? Verkar bara så jobbigt att sitta och sy i de där banden....

Sen funderar jag på om det är bättre med efternamnet i stället för förnamnet. Får man fler barn som ska använda samma kläder så borde väl det förenkla?

Hur har ni gjort? Och har ni bra tips på var man kan köpa märkningsprodukter?

• Svar på tråden Märka kläder inför dagisstarten?
  • evari

På mitt jobb vill vi ha allt märkt, det är ju roligt om man som förälder få tillbaka de kläder som man köpt till sitt barn, tex vantar är svåra att känna igen eftersom alla barn skall ha flera par på förskolan.

• Mizz

Hej!
    Jag har en dotter på 3 år som har gått på dagis sen 1 år.

Jag har skrivit med en penna som inte går bort i tvätten, det där med att sy är bara jobbigt tycker jag. (Har annat för mig eftersom jag jobbar heltid)
    Jag skriver hennes förnamn (hon har ett ovanligt namn), nästan alla kläder blir så förstörda och skitiga att man inte vill använda dom till nästa barn. Dom finaste tar jag inte på henne till dagis, bara på helgerna.

Lycka till!!

• Vilmagbg

Fru Majsan : Ja dom sitter på bra. Jag har satt dom på baksidan av tvättrådet eller i nacken.
    Jag har etiketter med sonens för o efternamn + telefonnummer.

• Makaroner

www.markmaster.com har jag köpt mina ifrån. Jag stryker på dem i ca 15 sekunder och sen sitter de som berg! Har tvättat många tvättar i 40 och 60 grader utan att lapparna fallit av. EN lapp har lossnat bara. Men jag tror jag hade slarvat med strykningen och halva lappen satt löst så jag kunde dra av den efter tvätten.

• mooogn

Som förskolepersonal märker jag samtliga av sambons barns plagg! Använder en märkpenna (tror jag köpte den på ICA) och skriver antingen hela namnet, initialerna eller förnamn + begynnelsebokstav i efternamnet. Beror på hur mycket som får plats på lappen

Ytterkläder och skor är bra att märka med namn och tel.nr.

• Bast

Köpte fina, vävda lappar att stryka på. Satt inte alls nåt bra, plus att det var omständigt att stryka dit varje gång vi köpt nya kläder. Kanske enklare om man stryker "till vardags" vilket jag inte gör.
    Så jag skriver helt enkelt efternamnet på tvättlappen. Snabbt, enkelt, lätt att göra om man ska iväg på morgonen och inser att man glömt.
    Skriver bara efternamnet ifall det skulle vara så att en ny liten familjemedlem ska ärva. Inte kul att gå runt i kläder som det står storasysters namn i.

Annars har jag hört att lappar som man sätter fast med en liten "klämma" ska vara både enkelt och sitta bra. Har dock fått för mig att dessa gärna lämnar ett litet hål, men det kanske kvittar?!

• KajsaStina

Vi har både märkpenna och stryka-på-etiketter, vissa plagg fungerar det bättre med märkpenna och vissa med etiketter. Om jag inte minns fel kan man stryka bort etiketterna med ånga när man vill ta bort dem.

• syster mini

Har man en vanlig märkapparat så kan man köpa märkremsor som ska strykas fast. Jättepraktiskt jämfört med den där rullen med vävda namnband som vi köpte och lade undan. Då kan man märka allt eftersom och ändra texten som man vill ha den. Oftast skriver vi med penna, dock.

• smz

Nu har vi beställt namnlappar (tack för tipset!)

• Fru Majsan

Oj, vad många ställen det fanns att köpa från...hoppas det inte är någon större skillnad på kvalitet, för jag tänkte nog försöka hitta det billigaste...

• Elilin

Emma har gått på dagis i två år. I början märkte jag inga kläder åt henne, men då fick man ju ist leta efter kläderna i en korg med borttappade kläder, inte så kul. Så nu skriver jag med en vatten fast penna hennes för och efternamn på lappen i kläderna. Det funkar jätte bra, kläderna är alltid där dom ska. I ute kläder ex overaller, jackor, regnkläder så skriver jag även telefonnummret. :)

• Fru Majsan

Jag beställde namnlappar från Filur till slut. Både sådana man stryker på och vanliga klistermärken att sätta på leksaker och annat! Jättefina och inte så dyra. Nu ska det strykas!

Svar på tråden Märka kläder inför dagisstarten?