• Viken79

Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??

Hej! Jag har ett recept på ett bröd som jag älskar. Det är ett grovt bröd med mycket "nyttigheter" men det ska också vara 2 dl mörk sirap till 2 limpor. Hur nyttigt blir brödet då egentligen? Jag skulle kunna äta det här brödet jämt, men vill ju inte hamna i någon kalorifälla

• Svar på tråden Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??
  • Johannas mamma

Sockret som sirapen innehåller försvinner vid jäsningen, så du kan äta med gott samvete

• Anna Paulita

Jag tycker 2 dl är rätt mycket för två limpor och så mycket socker försvinner inte i jäsningen.

• Mithera

2dl är mycket - det försvinner inte i jäsningen. Prova att göra brödet med mindre mängd sirap, kanske bara 1-2 matskedar - eller skippa det helt .

• Vics

men inte försvinner 2 dl vid jäsningen...lite försvinner naturligtvis vid jäsningen men inte så mkt

sen om det är ett dåligt bröd eller inte får man väl ställa mot att välja ett annat osötat bröd då som knäcke eller vanligt vitt bröd

väljer du hårt knäcke är ditt lite sötare o väljer du fralla så är ditt lite fiberrikare

hur många skivor bir det av 2 limpor? 2 dl delat m X antal skivor
    det behöver inte bli dåligt
    henbakat är alltid godare än köpebröd
    det är ju också värt en del
    men äter du inte mer än några skivor så tycker inte jag det är nån fara, sockermässigt
    vad har du för typ av mjöl i? är det grovt så får ju magen arbeta o det är ju bara bra. socker i sej är inte dåligt det är mängden socker som avgör om det är dåligt eller ej.. typ äta en påse godis varje dag blir bra mkt mer socker än din goda hembakade limps

• Viken79

Tack för era svar! Menar ni att man lätt bara kan skippa sirapen (eller dra ner på mängden) utan att ändra något annat, typ mängden bikarbonat (kanske inte alls har med varandra och göra, jag har noll koll )?

• Anna Paulita
    Viken79 skrev 2009-01-25 20:52:53 följande:
    Tack för era svar! Menar ni att man lätt bara kan skippa sirapen (eller dra ner på mängden) utan att ändra något annat, typ mängden bikarbonat (kanske inte alls har med varandra och göra, jag har noll koll )?
    Du behöver inte göra om receptet för att du tar mindre sirap.
  • Viken79

Okej, tack! Har bröden inne i ugnen nu, men det blir sista gången med så mycket sirap då

• Jambosana

Jag kör 1 msk sirap för 6 dl degspad (½ jästpkt). Det jäser jättbra!

• vintjej

Om man använder bikarbanatbröd så sker ingen jäsning. D v s inte ens en msk socker försvinner då.
    Jag skulle inte rekommendera att bara ta recpetet rakt av och skippa sirapen. Te hellre då något recept på bröd som inte innhåller så mycker sirap från början.

• Viken79

Okej, olika bud, får prova mig fram tror jag...har letat efter recept på fullkornsbröd utan socker i, men svårt att hitta recept utan sirap eller typ lingonsylt...

Svar på tråden Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??