Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Viken79

Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??

Hej! Jag har ett recept på ett bröd som jag älskar. Det är ett grovt bröd med mycket "nyttigheter" men det ska också vara 2 dl mörk sirap till 2 limpor. Hur nyttigt blir brödet då egentligen? Jag skulle kunna äta det här brödet jämt, men vill ju inte hamna i någon kalorifälla

• Svar på tråden Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??
  • Lincon

Sirap är ju socker, och jag tycker bröd med sirap smakar sött. Ska du baka själv finns det mängder med recept på bröd utan socker eller sirap. Värre är det i affären!

• Jambosana

Viken79 skrev 2009-01-25 22:19:18 följande:

Okej, olika bud, får prova mig fram tror jag...har letat efter recept på fullkornsbröd utan socker i, men svårt att hitta recept utan sirap eller typ lingonsylt...
    Kör kalljäst bröd, där behövs inget socker eller sirap.
  • vera82

Är det russin i?
    När jag har gjort limpa så har det varit russin i så då har jag uteslutit sirapen/lingonsylten som skulle varit i eftersom russin ändå ger en söt smak.

• Viken79

Har ni några tips var ni hittar recepten? Någon bra brödbok kanske?

• Zirup

Undrar om vi har samma recept för jag har också ett jättegott brödrecept med bikarbonat och sirap. (Kanske inte det enda i världen dock, hehe). Jag har bytt ut 1 dl sirap mot 2 dl grovriven morot istället. Tycker personligen att morot är lite sött och det ger ett extra saftigt bröd. Behöver lite extra ugnstid dock. En annan fundering är om man inte kan smaksätta brödet med lite honung istället för sirap? Har fått för mig att honung är mindre raffinerat och därmed innehåller iallafall lite nyttigheter, trots sitt innehåll av socker. ½ dl honung istället för 2 dl sirap, kan det funka?

• vera82

Zirup:Det har jag gjort ibland.
    Tillsatt honung istället.Det går jättebra

• Viken79

Okej, här kommer receptet:

5 dl vetemjöl
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2,5 dl rågkross
    1 dl vetekli
    0,5 dl vetegroddar
    1 tsk salt
    4 tsk bikarbonat
    1 l lättfil
    2 dl mörk sirap

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner fil och sirap och blanda väl. Smöra och bröa två 1,5 litersformar. Grädda 100 min i 175 grader.

Källa: Systrarna Voltaires mat.

• vera82

Jag tycker du ska göra den om du gillar den men att minka ner lite på sirapen bara.

• Jambosana

Nattjästa limpor

4 dl vetekross
    5 dl vatten
    11 dl vatten
    50 g jäst
    2,5 msk salt
    2 msk olja
    1 l rågsikt
    2 l vetemjöl

1 Koka upp vetekross och 5 dl vatten och låt sedan sjuda i 10 min

2 Häll det i degbunken och slå på 11 dl kallt vatten. Låt stå tills det kallnat

3 Smörj under tiden 4 formar. Det behöver inte vara avlånga brödformar, bara de är ungefär lika stora

4 Smula ner jästen i degvätskan, tillsätt salt, olja och arbeta in mjölet (jag tyckte inte det gick att få in allt vetemjölet. Ta så att degen inte känns ALLTför torr/hård)

5 Tag upp degen och knåda den ordentligt. Dela degen i 4 och lägg den i formarna

6 Ställ i kylskåp med bakduk över och låt stå till morgonen

7 Sätt ugnen på 200 grader och sätt in formarna direkt från kylskåp i varm ugn (om inte alla får plats, så ta dem två och två, i omgångar)45 min

• Zenobia

Jambosana

Åhh vad gott, ska testa receptet sen när jag har vanlig jäst hemma och inte torrjästen.
    Bra bröd att göra till en helg, låta den stå i kylskåpet under natten och sen grädda till frukost.

• Jambosana

Zenobia skrev 2009-01-26 19:23:28 följande:

JambosanaÅhh vad gott, ska testa receptet sen när jag har vanlig jäst hemma och inte torrjästen.Bra bröd att göra till en helg, låta den stå i kylskåpet under natten och sen grädda till frukost.
    Det är sjukt gott!
  • Jambosana

För att göra den lite nyttigare gör jag brödet med 1½ l fullkornsvete och ½ l vanligt vetemjöl. Man kan variera mjölsorterna och använda olika sorters kross. Ibland häller jag i brödkryddor också, det blir jättebra.

Svar på tråden Sirap i grovt bröd = onyttigt bröd??