• cilla10

Epiduralhuvudvärk?

Hur många av er ute på familjeliv har haft besvär med huvudvärk efter epiduralbedövning?
    Jag har tidigare lämnat prov av min ryggmärgsvätska och fick en hemsk huvudvärk i 8 dagar efter den undersökningen. Kunde inte ens sitta upp och äta utan låg konstant i 8 dagar, med undantag för de stunder jag var tvungen att gå på toa. Det var fruktansvärt!!!Är nu rädd för att ta epiduralbedövning vid förlossningen och drabbas av denna/liknande huvudvärk igen. Någon som kan dela med sig av sin erfarenhet eller kunskap??

• Svar på tråden Epiduralhuvudvärk?
  • Champagne

Har haft patienter som fått spinalhuvudvärk och det är tydligen bland det värsta man kan få. Förstår att du är orolig för att få epidural vid nästa förlossning. Jag tycker att du ska kontakta din BM och prata om det här och kanske få träffa en narkosläkare också.

Fick du någon behandling efteråt? Eller var det hemma du låg i 8 dagar???
    Huvudvärken kan sitta i upp till 3 veckor efteråt. Behandling: vila, analgetika, dricka mycket, koffeininfusion, bloodpatch (15-20ml blod sprutas in i insticksområdet, effektiv i minst 70%, ibland momentan effekt).

• symaskinen

Jag har fått spinalhuvudvärk 2 ggr och ska ALDRIG ta Epidural!!! Det är inte värt risken! Hellre ha ont i några timmar än att ligga i en säng över en vecka utan att kunna resa huvudet från kudden utan att spy. Fick åka in akut p.g.a vätskebrist...kunde inte behålla en tesked vatten ens. Kunde inte gå på toa själv .

Har fött 2 barn med lustgas och det har funkat bra. Har hört att det finns en liten risk med epidural att man får sådan huvudvärk och jag utsätter mig inte frivilligt för den risken...speciellt inte när man dessutom har ett litet nyfött barn.

Hoppas att det går bra för dig !

• symaskinen

Sunflower:

Det är nog verkligen det värsta man kan få...i alla fall mycket värre än att föda barn .

• Cedric

Postspinal huvudvärk orsakas (tror man) av ett hål i duran - den hinna som omsluter spinalvätskan och högre upp även nerverna - och det läckage av spinalvätska som följer efter detta. Det är tursamt nog ganska ovanligt med postspinal hv nuförtiden eftersom de allra flesta bytt till en typ av spinalnålar som påverkar duran så lite som möjligt. Vid en del spinalvätskeprov används fortfarande nålar med skärande spets och då är risken direkt betydligt större. Incidensen ligger någonstans kring 1-3% (enligt anglosaxisk litteratur!) vilket iofs inte gör någon lycklig som redan har fått det.

EDAn läggs inte i spinalkanalen utan strax utanför i det sk epiduralrummet. Detta ligger dock kloss an mot duran och om man har riktig otur kan såväl nålspetsen som kateterslangen åstadkomma en liten rift i duran och då finns ju direkt risken med efterföljande hv. Eftersom gravida har allmänt mer lucker vävnad är risken faktiskt större under graviditeten än annars.

Jag tror inte att du skall vara rädd för att ta hjälp av EDA om du så skulle behöva, åtminstone inte av denna anledningen. Det finns bra hjälp att tillgå och om du mot all förmodan skulle få huvudvärk efteråt skall du säga till OMEDELBART och inte ligga hemma och plågas. Det finns alltid andra orsaker till varför man inte vill ha/bör ha EDA, men rädsla för pshv borde inte vara en av dem. Kontakta mig gärna om du har fler EDA-frågor och lycka till!

• symaskinen

Cedric:
    Om man fått huvudvärk båda de gånger man tagit prov på spinalvätskan, trots 1-3 %, är då inte risken större att man har den där ofantliga oturen att få huvudvärk vid EDA?

Första gången jag fick huvudvärken var jag redan inlaggd på neurologen. Där skickade de dock hem mig i förtid p.g.a magsjuka på avdelningen (jag hade klarat mig från det i alla fall ). Fick ingen annan hjälp än panodil där...och bäcken ! Efter att ha varit hemma 2 dagar fick jag åka in till akuten igen och ligga där med dropp...det hjälpte en del. Andra gången klarade jag i alla fall av att vara hemma...men badrummet fick komma till mig om man säger så . Min erfarenhet av omedelbar hjälp vid detta tillstånd är dessvärre inte så bra. Mina anhöriga fick verkligen kämpa för att jag skulle få någon hjälp i form av smärtlindring. Ingen verkade veta så mycket förutom över och underläkaren.

Jag har endå inte tänkt ta EDA eftersom det finns andra biverkningar...men har tänkt mycket även på detta och undrat...och jag har ju klarat mig utan EDA två gånger så då ska det väl gå en tredje också. Däremot är det väl så att vid planerat kejsarsnitt används EDA? Risken finns ju också att kejsarsnitt kan behövas.

• Cedric

När man tar prov på spinalvätskal SKALL man penetrera duran vilket naturligtvis ger en direkt risk för postspinal huvudvärk. Vid EDA skall Duran i möjligaste mån inte penetreras varför risken för huvudvärk normalt sett inte gör sig gällande. Ingenting är ju dock riskfritt.
    Det finns heller inget självändamål med en EDA utan den finns till som ett hjälpmedel för den som kan behöva smärtlindring vid förlossningen. Har du klarat dig bra vid tidigare förlossningar går det säkert bra även nästa gång. En närmast absolut kontraindikation för såväl spinal som EDA är motvilja hos patienten. Sjukvården får inte göra någonting mot din vilja och för den som inte säger sig acceptera EDA och spinal får man helt enkelt ta och hitta en annan väg (även om det är en milsvid skillnad mellan rätten att vägra föreslagen behandling och att själv bestämma behandlingsform).

Planerade kejsarsnitt utföres i huvudsak i spinalanestesi och i möjligaste mån gör man även akuta snitt i spinal. Urakuta snitt görs i narkos. Snitt kan även göras i EDA, men då framförallt om EDAn redan sitter på plats och det bara är att toppa upp den med lite mer kraftfulla bedövningsmedel än de doser som ges på förlossningen. Jag ser ingen direkt anledning till att lägga EDA enbart för att göra ett planerat snitt. I det fallet tycker jag att spinal kan vara en enklare väg, men det kan finnas olika uppfattningar på olika sjukhus.

Om du trots allt hamnar i situationen att du behöver spinal eller EDA, se till att prata ordentligt med narkosläkaren innan om diskutera dina tidigare negativa upplevelser så att ni tillsammans kan reda ut vilka metoder som finns tillgängliga och vad som skulle passa dig bäst.

• symaskinen

Cedric:
    Tack! Jag hoppas slippa kejsarsnitt...men man kan ju aldrig vara för förberedd på olika situationer som kan uppstå. Känner mig lite lugnare nu .

• cilla10

Blir förlossningen och värkarbetat för jobbigt och smärtsamt och annan smärtlindring inte längre känns tillräcklig kommer jag att överväga EDA som en sista utväg. Och om jag får huvudvärk som ett kvitto på posten kommer jag att kräva en blodpatch ganska omgående för jag tänker inte plågas så länge som jag gjorde sist.
    För det är den värsta smärta jag hittils upplevt!! Vi får väl se vad jag säger efter förlossningen!!!
    Cedric du verkar väl insatt på området, är du läkare eller?

• CamoMillan

Jag hade denna hemske huvudvärk efter min första förlossning. Av EDA.
    Jag kan ju säga att jag hellre föder 10 ungar än att ta EDA igen. För den smärtan jag hade då vill jag aldrig mer uppleva.....

Det var det absolut värsta jag vart med om

• mammacatta

detta är en tråd jag VERKLIGEN känner för *ler lite sorgset*
    jag fick denna berömda huvudvärk, och har dessutom hört av min Käre Far att den drabbar även honom. så tydligen så är vissa mer utsatta än andra.

så jag tänker under INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER ta NÅNTING i ryggen! *därmed basta* jag blir hellre sövd vid ett nytt snitt, jag vill INTE ligga ner i en vecka till utan att ens kunna byta blöja på min nyföding.

hellre missar jag nån timme i början än en hel vecka sen!

de jag bm frågade sa att under 30 verksamma år hade de sett 4-5 st spinalhuvudvärk. men det var inte det värsta, utan alla okunniga VILDAR som slet och drog i mig att resa mig upp å GÅ (!) fast jag klart och tydligt höll på att svimma. ansiktet blev vitt och ögonen rullade, men ändå skulle jag upp och gå! *skakar på huvudet*

jag är inte rädd för smärta från min egen kropp - den kan jag kontrollera. men smärta som kommer av nåt man tagit...? finns inte mycket smärtstillande kvar att välja på. TENS och lustgas liksom... jaja, vad är väl en smärtfri förlossning? som en bal på slottet - snabbt övergående, överreklamrerad och ouppnåelig...

• symaskinen

mammacatta:

Jag resonerar också som så att det är bättre att missa några timmar i början än att ligga så i en vecka! När jag hade kommit till akuten igen och låg där med dropp, så fick en sköterska för sig att hon skulle ruska till min kudde! När jag låg på den! Mina föräldrar kunde inte tro sina ögon. När jag sedan sa att jag behövde gå på toaletten och inte klarade det själv, så sa samma sköterska surt att det kunde jag minsann inte veta om jag inte försökt först. Hmmm...det finns ju vissa saker man faktiskt VILL klara av själv om det finns den minsta lilla chans. Kände mig väldigt illa behandlad av henne.

Jag har klarat mig bra med lustgas de gånger jag fött...då känner man hur kroppen arbetar . TENS är jag lite rädd för (tramsigt kanske ). De gjorde EMG och ENG på mig vilket jag tyckte var väldigt obehagligt...så att sätta på elektroder igen frivilligt...nja. ! Antagligen är det väl inte riktigt samma sak...och man har ju kontroll på det själv...ingen annan som sitter och trycker på "strömknappen" .

• NovaAlexandra

Det går utmärkt att föda barn utan eda. Jag hade inte chansat om jag var du. Så farligt var det inte tycker jag.

• Plumsan

För mig var det en fruktansvärd upplevelse att föda barn och därför tänkte jag överväga att ta planerad EDA, men efter det jag läst på dennna tråd.....vet jag inte längre!
    Som tur är så ska jag träffa en läkare snart för att planera förlossningen och jag hoppas verkligen komma fram till något vettigt, annars får det väl bära eller brista!

Jag har också erfarenhet av att ta prov på spinalvätska och dessa biverkningar vill jag inte uppleva igen! Men, som jag har förstått, så är det inte samma sak som att ta emot EDA. Men det kan säkert gå snett...

• CamoMillan

När jag sen födde mitt andra barn så tog jag ingen smärtlindring alls. Det gick hur bra som helst. Jag var uppe 10 minuter efter hon var född och gick på toaletten och satt på henne blöja mm. Vilken skillnad mot första ggr när jag hade tagit EDA, då vart jag liggande i 1 vecka......

• Kalina

Jag hade Epiduralbedövning och har inte haft några som hellst känningar efteråt. Hade aldrig stått ut utan den bedövningen under förlossningen,värkarna blev en "peace of cake" efter det. Lustgasen mådde jag illa och bara spydde av. Akupukturen hjälpte ingenting.

• tutim

Jag kan bara göra tummen upp för epidural - efter jag fått den återfick jag medvetandet och var uppe och promenerade, åt glass och fikade och ringde mamma..med andra ord kändes det som att jag fick en andingspaus som gav mej kraft för det som var kvar av förlossningen. Själva grejen när narkosläkaren satte den i ryggen var helt bisarr men absolut inte förjäklig och sticket var flugskit i jämförelse med värkarna jag gått med i 10 timmar.

Hade huvudvärk dagen efter på eftermiddagen i ena sidan av huvudet som var väldans kraftig, vet inte om det hade med bedövningen att göra men den försvann då efter att jag sovit i en timme eller 2.

• mp2

hej jag har aldrig hört talas om dtta efter många års arbete inom sjukhus bar att en del fått blodtrycksfall och kiss problem så då var det något nytt för mig.
    Att poängter så använder min pappa alltid den när ska opereras och han har inga symptom alls som ni säger här.
    Han opereras ofta pga sina dåliga kärl.

Svar på tråden Epiduralhuvudvärk?