Inlägg från: symaskinen |Visa alla inlägg
  • symaskinen

Epiduralhuvudvärk?

Jag har fått spinalhuvudvärk 2 ggr och ska ALDRIG ta Epidural!!! Det är inte värt risken! Hellre ha ont i några timmar än att ligga i en säng över en vecka utan att kunna resa huvudet från kudden utan att spy. Fick åka in akut p.g.a vätskebrist...kunde inte behålla en tesked vatten ens. Kunde inte gå på toa själv .

Har fött 2 barn med lustgas och det har funkat bra. Har hört att det finns en liten risk med epidural att man får sådan huvudvärk och jag utsätter mig inte frivilligt för den risken...speciellt inte när man dessutom har ett litet nyfött barn.

Hoppas att det går bra för dig !

• symaskinen

Sunflower:

Det är nog verkligen det värsta man kan få...i alla fall mycket värre än att föda barn .

• symaskinen

Cedric:
    Om man fått huvudvärk båda de gånger man tagit prov på spinalvätskan, trots 1-3 %, är då inte risken större att man har den där ofantliga oturen att få huvudvärk vid EDA?

Första gången jag fick huvudvärken var jag redan inlaggd på neurologen. Där skickade de dock hem mig i förtid p.g.a magsjuka på avdelningen (jag hade klarat mig från det i alla fall ). Fick ingen annan hjälp än panodil där...och bäcken ! Efter att ha varit hemma 2 dagar fick jag åka in till akuten igen och ligga där med dropp...det hjälpte en del. Andra gången klarade jag i alla fall av att vara hemma...men badrummet fick komma till mig om man säger så . Min erfarenhet av omedelbar hjälp vid detta tillstånd är dessvärre inte så bra. Mina anhöriga fick verkligen kämpa för att jag skulle få någon hjälp i form av smärtlindring. Ingen verkade veta så mycket förutom över och underläkaren.

Jag har endå inte tänkt ta EDA eftersom det finns andra biverkningar...men har tänkt mycket även på detta och undrat...och jag har ju klarat mig utan EDA två gånger så då ska det väl gå en tredje också. Däremot är det väl så att vid planerat kejsarsnitt används EDA? Risken finns ju också att kejsarsnitt kan behövas.

• symaskinen

Cedric:
    Tack! Jag hoppas slippa kejsarsnitt...men man kan ju aldrig vara för förberedd på olika situationer som kan uppstå. Känner mig lite lugnare nu .

• symaskinen

mammacatta:

Jag resonerar också som så att det är bättre att missa några timmar i början än att ligga så i en vecka! När jag hade kommit till akuten igen och låg där med dropp, så fick en sköterska för sig att hon skulle ruska till min kudde! När jag låg på den! Mina föräldrar kunde inte tro sina ögon. När jag sedan sa att jag behövde gå på toaletten och inte klarade det själv, så sa samma sköterska surt att det kunde jag minsann inte veta om jag inte försökt först. Hmmm...det finns ju vissa saker man faktiskt VILL klara av själv om det finns den minsta lilla chans. Kände mig väldigt illa behandlad av henne.

Jag har klarat mig bra med lustgas de gånger jag fött...då känner man hur kroppen arbetar . TENS är jag lite rädd för (tramsigt kanske ). De gjorde EMG och ENG på mig vilket jag tyckte var väldigt obehagligt...så att sätta på elektroder igen frivilligt...nja. ! Antagligen är det väl inte riktigt samma sak...och man har ju kontroll på det själv...ingen annan som sitter och trycker på "strömknappen" .

Svar på tråden Epiduralhuvudvärk?