• smz

Någon mer som har extremt svårt för att svälja? Kom gärna med tips.

Håller på med en penicillin kur nu och jag har SÅÅÅ svårt för att svälja piller (de enda jag kan svälja hela är p-piller, och tur är väl det).
    Jag tycker mig ha testat alla metoder, men om du har nåt tips så snälla GE mig det.

• Svar på tråden Någon mer som har extremt svårt för att svälja? Kom gärna med tips.
  • MrsHawkins

Drick nånting innan för att vidga halsen. Lägg sedan pillret så lång bak på tungan som du kan, ta sedan en stor klunk vatten och låt pillret åka ner.

Nästan ggn (om det blir någon) kollar du om du kan få det i flytande form istället.

• CherstinBovington

Ta de med kräm!
    Jag har också otroligt svårt att svälja piller, specielt sånna där stora 1g alvedon, eller pencillinkurer man får lite nu och då.
    Ta ett glas kräm, och låt det rinner ner till glaskanten. Lägg tabletten på tungan, och ta en klunk kräm. Funkar toppenbra för mig!

• smz

Jag pratade med dem ang flytande/brus med det finns inte

• MrsHawkins

Nog måste det finnas i flytande form? Det ger man väl till barn? O hur gör vuxna med sväljsvårigheter vid tex nån sjukdom/handikapp?

• Linda1976

turkisk yoghurt eller creme fraiche med lite socker på.

• Nattsaga

Huh ja jag har stora problem att svälja tabletter, kan svälja mina allergitabletter och så det är ju tur. Men när jag måste äta pencilin tar jag det flytande, visserligen blir de en rätt stor mängd men de får de va värt, har annars skärt tabletten i bitar någongång men de är ju inte alla man kan det med. Brukar svälja mitt med yoggi eller fil

• smz

Konstigt att de sa att det inte finns då

• Trynträ

Ta en stor klunk med vatten samtidigt som du tar tabletten. En tablett är ju väldigt liten om man jämför med när man äter mat så det hela är på det psykologiska planet för det är inget fysiskt problem med att svälja tabletter. Har du väl lärt dig så kommer du inte att ha några problem sen. Det gäller bara att öva. Och har du druckit flytande pencillin så vet du hur äckligt det är så bara tanken gör en motiverad att svälja tabletter. Det finns verkligen inget som smakar äckligare än flytande penicillin. Urrk!!

• Nattsaga

smz, nej för de utgår väll oftast från att man kan svälja tabletter utan problem men ja sa till attja hellre ville ha flytande om det gick och de gjorde de ffast blir en större mängd

• karatelinda

jag har/har haft problem med att svälja tabletter och har nu insett att det bara är psykiskt. När jag skall svälja en tablett är det som om hela kroppen låser sig, och hur ska man kunna svälja då? Så då brukar jag andas lugnt och försöka slappna av så brukar det gå lättare. Detta lärde jag mig dock inte innan jag började använda p-piller, hade ångest för hur jag skulle få de svalda också i början även om de ju är så små.
    Men eftersom jag läste att de inte verkar om man tuggar sönder dem så fick jag lov att lära mig svälja dem. Och jag hade STORA problem innan. Så det går - jag trodde jag var ett hopplöst fall, men jag lärde mig också!

Svar på tråden Någon mer som har extremt svårt för att svälja? Kom gärna med tips.