• barnfriföralltid

Maten man fick i skolan!

Hej!

Det fanns några maträtter jag verkligen älskade i skolan, tonfiskgrytan och tortellinin.. Är så himla sugen på att göra dom här hemma, men jag har ingen aning om hur man gör!Är det nån som vet hur man tillagar dessa??
    Nån som jobbat som mattant? =)

• Svar på tråden Maten man fick i skolan!
  • Gotlandstösen

haha. kan inte du försöka ta reda på köttfärssåsens recept som dom gjorde på väskindeskolan i visby för en sisådär10 år sedan?

• barnfriföralltid

Åh, köttfärssåsen ja... *mmm*

Gotlandstösen skrev 2009-01-25 18:22:01 följande:
    haha. kan inte du försöka ta reda på köttfärssåsens recept som dom gjorde på väskindeskolan i visby för en sisådär10 år sedan?
  • StrawberryDaquiri

kryddburken.wordpress.com/2008/09/12/kottfarssas-som-man-fick-i-skolan/
    Kanske det kan vara nått för er? :)

Det här behöver du :
    600 gram blandfärs
    2 normalstora gula lökar
    1 stjälk bladselleri (inte en hel knippe, bara en stjälk)
    ½ dl tomatpuré
    1 dl ketchup
    ca 6-7 dl vatten
    1 msk kalvfond eller annan köttbuljong
    1 msk socker
    ½ tsk torkad basilika
    salt & vitpeppar
    Vatten + maizenamjöl till redning

GÖR SÅHÄR :
    Börja med att hacka löken, inte för fint, ganska grovt! Finhacka bladsellerin & fräs detta i stekpanna i lite smör. Strö över sockret. Fräs tills löken blivit genomskinlig. Lägg i färsen och blanda runt allt. Slå på lite vatten redan nu. I med resten av ingredienserna! Låt allt få småputtra under lock ca 45min-1 timme. Slå på mer vatten allt eftersom. Mot slutet så tog jag också stavmixern och körde några varv! Men inte för mycket! Ett tips är när du ska tillsätta kryddorna så smaka av HELA tiden så du hittar rätt smak. (Salt, socker, vitpeppar, kanske en skvätt tomatpuré till) Smaka av ordentligt! Jag lovar du kommer hitta smaken! Viktigt är att inte basilikan ökas på, då tar den över, det ska bara var en aning av basilikan. När du tycker smaken är perfekt. Rör ut maizenamjöl i lite vatten och red av såsen till önskad konsistens. Inte vetemjöl nu, då blir inte färgen lika genomskinlig och fin! Smaklig måltid!! Och glöm för guds skull inte den överkokta spagettin till!

(taget från www.kryddburken.worldpress.com)

• sallybuse

När jag gick i skolan var ju ett tag sen.Men jag kommer fortfarande ihåg vissa maträtter.Lappkojs,grönkålsoppa,

Och nu så brukar jag gå ner till min sons skola och äta när de är spenat o stekta fiskpinnar.De är också gott

• StrawberryDaquiri

sallybuse skrev 2009-01-25 22:25:59 följande:

När jag gick i skolan var ju ett tag sen.Men jag kommer fortfarande ihåg vissa maträtter.Lappkojs,grönkålsoppa,Och nu så brukar jag gå ner till min sons skola och äta när de är spenat o stekta fiskpinnar.De är också gott
    Åh lappkojs, det var länge sen man hörde det ordet! Finns den maträtten ens kvar? Jag var nog den enda ungen på hela skolan som gillade det :)
  • sallybuse
    StrawberryDaquiri skrev 2009-01-26 13:51:02 följande:
    sallybuse skrev 2009-01-25 22:25:59 följande: Åh lappkojs, det var länge sen man hörde det ordet! Finns den maträtten ens kvar? Jag var nog den enda ungen på hela skolan som gillade det :)
    Ja de var så gott.Kan fortfarande komma ihåg hur de smakade.Konstigt efter så många år.Jag vet inte om de fortfarande finns kvar..Men tror inte de.De hade varit kul att få äta de igen.Men nu hade man kanke inte tyckt de var så gott.
  • sweden italy

Jag älskar skolans Lasagne, det där ostsàsen, helt underbar... finns det nàgon gamal mattat här som vet hur man lagade det?

• Lemice

Tonfisksås

Har inga exakta mått men jag gör en som är väldigt lik...

fräs curry i olja
    o lägg i finhackad lök
    sen på med cocosmjölk och en skvätt grädde och så en buljongtärning
    sen ner med tonfisken som bara ska värmas

sen ris till det!

Lillens favorit här hemma

dessutom väldigt snabblagat

Svar på tråden Maten man fick i skolan!