• barnfriföralltid

Maten man fick i skolan!

Hej!

Det fanns några maträtter jag verkligen älskade i skolan, tonfiskgrytan och tortellinin.. Är så himla sugen på att göra dom här hemma, men jag har ingen aning om hur man gör!Är det nån som vet hur man tillagar dessa??
    Nån som jobbat som mattant? =)

• Svar på tråden Maten man fick i skolan!
  • levandecharader

StrawberryDaquiri skrev 2009-01-26 13:51:02 följande:

sallybuse skrev 2009-01-25 22:25:59 följande:
    Åh lappkojs, det var länge sen man hörde det ordet! Finns den maträtten ens kvar? Jag var nog den enda ungen på hela skolan som gillade det :)
    Visst finns den kvar, åt det senast igår
    Kolla in den här tråden: www.familjeliv.se/Recept/Forum-5-72/m40735958.html
  • Duckan74

Jag saknar hönsrisottn med currysås och ryssröra med pitabröd.

• levandecharader

Duckan74 skrev 2009-01-27 14:05:55 följande:

Åh jag med, båda rätterna men speciellt ryssröran
  • LHUF

tyckte pastan med ost och skinksås alltid var god. 

Tilde 080319
  • StrawberryDaquiri

Duckan74 skrev 2009-01-27 14:05:55 följande:

Minns att jag ogillade risotton starkt, idag hade jag nog gillat den! Vad är ryssröra? :)
  • peston

Älskar skolans kebabskavsgryta men hittar onget recept på den, någon som har? Inte så gammal skolmaträtt kanske men go som bara den !

• LAA

Jag älskade tonfisksåsen vi fick på 80-talet. Det var en mustig och aningens syrlig tomatsås med tonfisk i. Jag har försökt mig på att återskapa det, men nej. Inga gamla bambatanter från Partille här som kan hjälpa mig? Nähänä...tänkte väl nästan det.

• MaijaO

Fräs lök och vitlök i lite olja, häll i en burk krossade tomater och en buljongtärning (fisk, höns eller grönsak), krydda med salt, peppar, lite socker och basilika. Låt koka ihop.Häll i tonfisk och låt den bli varm. volá, snabbt, enkelt, nyttigt och gott.

LAA skrev 2009-01-30 07:32:29 följande:
    Jag älskade tonfisksåsen vi fick på 80-talet. Det var en mustig och aningens syrlig tomatsås med tonfisk i. Jag har försökt mig på att återskapa det, men nej. Inga gamla bambatanter från Partille här som kan hjälpa mig? Nähänä...tänkte väl nästan det.
    Själv längtar jag efter skolans kalops och korvstroganoff.
  • LAA

MaijaO: tack, men det det är exakt så jag brukar göra tonfisksås, det är förvisso gott, men inte som bambasåsen, inte... Deras tonfisk var lite annorlunda, som små hårda klumpar (godare än det låter!) och jag misstänker att de hade i någon hemlig ingrediens också.

• Moj Katile

Skolans kassler i tomatsås!!
    Var typ den enda rätt jag verkligen gillade i skolan

• denna där
    LAA skrev 2009-01-30 07:32:29 följande:
    haha, va lustigt...jag satt precis och tänkte när jag kollade vad alla andra skrev att jag inte kände igen en enda maträtt som dom presenterade. Så konstaterade jag att jag ju gick i skolan i Partille å där kanske vi åt annorlunda mat hehe....
    Ska dock kolla med morsan min om hon vet vad du snackar om. Hon har jobbat många år i köket på förskolor och skolor i Partille!
  • LAA

denna där: WOW! Det vore skitsnällt! Sometimes you've just gotta love FL!

• Anglia

Skolans Nasi Goreng.. Den saknar jag massor.. =)

A

Svar på tråden Maten man fick i skolan!