• Beatrize74

Ordning och reda - ditt bästa tips? Del 2

Vi fortsätter att få ordning i våra skafferier, i vindsutrymmena, städskåpet och under diskbänken och alla andra tänkbara ställen som bara våra dåliga samveten känner till.

Del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m3090458.html

• Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips? Del 2
  • melodie

Gud vilken ordning en del har!!! Jag städar ordentligt ca 1 gång i månaden, men varje vecka dammsuger och och ev. dammar... jag personligen älskar pennor och tar alla pennor jag kommer åt..... tack för ordet!

• Kreativ

Angående pennförvaring... idag såg jag en himla kul och söt pennpurk! Nämligen en liten dekorativ barnstövel!! I lagom höjd att ha pennor i... det var faktiskt himla fint! En ny såklart, inte begagnad och sliten.

Vi har köpt en bra skoförvaring! Rusta har skoställ på 5 våningar, som man själv får bygga ihop (tyvärr väldigt mycket skruvande, men ändå enkelt). Den passar bra att ha i en klädkammare istället för ett vanligt 2våningsskoställ! Där ställer vi undan de skor vi inte använder för tillfället, och på så vis ser det mer ordningsamt ut i hallen. Vi har 5våningsskostället under klädhängaren i klädkammaren, det får precis plats att ha det där! Översta hyllan på skostället kan dock inte användas, kläderna hänger ner där. Men det blev ändå en stor skillnad!!

• Soya

Jag behöver hjälp/tips på hur vi löser problemet vi har med vårt dator vs. vår son.

Vi har datorn stående på ett datorbord från IKEA (www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&langId=-11&catalogId=10101&productId=11535) som står i vardagsrummet. Problemet är att sonen hela tiden kryper in bland alla sladdar, norpar åt sig musen, pillar på tangentbordet och dessutom gärna stänger av/sätter på datorn när det är som mest olämpligt...

Vi måste ha datorn ståendes i vardagsrummet, så att stänga in den i ett annat rum är inget alternativ. Tips på möbler, hemmasnickrade lösningar mm mottages tacksamt!! Har övervägt både att sätta datorn inne i en lekhage - modell större, och att fästa nån slags rullskärm på ena sidan av bordet och sen "linda in sig" i den för att hålla sonen ute... Båda alternativen känns lite sådäääär....

• Adfri

www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&storeId=2&productId=42826&langId=-11&parentCats=10121*10390

Den här har vi, bara att stänga dörrarna så kommer inga små fingrar åt några sladdar plus att det blir lätt att bara stänga om man ska ha besök och inte hinner städa....

• MissBeccis

Åh vilken bra tråd! Denna lägger jag absolut bland mina favoriter!
    Ska läsa igenom alla inläggen nu...

• Beatrize74

Adfri - vilket smart bord, perfekt ju!

• Lycke

Ni med små badrum; ett tips till att nyttja utrymme; vi har en lång hylla ovanför dörren! Där får det plats fyra plastbackar för att sortera smink, smycken, hörfön och necessärer i! Suverän ordningsyta! Dessutom ser man inte hyllan alls väl, eftersom den blir bakom dig!

• Soya

Alve kan ju vara nåt, men Johan vet jag att vi tittade på och vi kontaterade snabbt att "lådan" man har för tangentbord och mus snabbt skulle bli århundradet irritationsmoment - i alla fall för oss.

Nån med nåt annat tips?

• Beatrize74

Kan passa på att fråga vilket utrymme som är mest HOPPLÖST för er att få ordning i och varför. Vad skulle det krävas för att det skulle bli ordning där?

- Garaget för vår del. Orsaken är väl mest (handen på hjärtat) att det är för att maken håller till där mest.

För att det skulle bli ordning där skulle det krävas TID att plocka ut allt på gården.

HJÄLP från vänner att övertyga maken om att den gamla teven från -84, pinnstolarna och den gamla sönderhackade darttavlan t.ex. hör hemma någonannanstans.

ENVISHET att få honom att fatta beslut själv om att göra sig av med både det ena och andra.

NOGGRANNHET med att märka upp ALLA hyllor, backar och annat där inne så att det verkligen inte blir minsta mutter på fel plats igen, igen och igen så att man är tvungen att köpa nytt gång på gång.

Ett evighetprojekt med andra ord.

Nu har maken renoverat våra barns barnkammare. Jättefint blev det. Men när han nu målar byråer där ute så får plötsligt inte verktygen plats längre så vi har verktyg i hallen, trappan och i hallen som INTE kan komma undan förrän målarprojektet är klart. SÅÅÅÅ fullt är det med skit i vårt garage.

Superjobbigt! Vänta bara tills jag inte är gravid längre så jag kan börja att kånka och bära som folk igen!

Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips? Del 2