• Fru U

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Hej, har skrivit i en egen tråd men tänkte jag frågar här (hoppas ingen tar illa vid sig)

Min kusin födde i helgen en liten gosse i vecka 26+5/6 (dvs nästan v27) som vägde 940g och var 32cm lång

Idag har de fått mata honom (sonda antar jag) och vända honom och det måste varit underbart att få röra det lilla knytet.

Tydligen finns det olika grader av hjärnskador (all info ni får har jag fått av hennes mamma så det har gått några led) 1-4 och vid 3-4 så blir det men, men vid grad 1-2 så blir det oftast inte men. Stämmer detta? Pojken hade tydligen en hjärnblödning/skada av grad 1

Antar att han ligger med cpap (faster kunde inte svara på det) men syrgasen har minskats ner till 30% och det är väl bra?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Tack för ditt svar. Man känner sig så maktlös och hjälplös i en sån här situation. Finns ju inget man kan göra mer än att finnas där om/när de orkar med det

Läste om en annan mamma som lagt filtar hos bebisen (som hon själv haft nära kroppen så de fick hennes doft) vågar man göra små filtar av fleece? eller bör det vara bomull? Och får man överhuvudtaget lägga något hos barnet så tidigt?

Valters familj skrev 2009-01-26 16:21:28 följande:
    Fru U Du har rätt i den infon du fått o hur du förstått den, hjärnblödningar graderas o har man väl en blödning så kan den förändras till andra grader men de håller koll.Det är ännu en "vanlig" prematuråkomma som får anses normal i det onormala.30% syrgas är bra eller lite kan man väl säga, det kommer antagligen att gå upp o ner, men vi andas 21% så det är inte så mkt.Det är stor skillnad på förutsättningar på alla barn o än mer våra små prematurer, de kan följa det som anses normalt för veckorna men allt beror på dagsformen o om de tex får infektioner o så, vilket nästan alla får vid nåt tillfälle.Hoppas allt går braÄr positivt att försöka förstå vad som händer m din kusins barn det uppskattas
    Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Okej. Då ska jag se om jag kan ordna det till henne i alla fall. Det ligger ju nog inte på hennes priolista för tillfället (de har nyss flyttats över till ett nytt sjukhus)

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Är flanell bättre eller sämre? Är inte så förtjust i fleece med tanke på att det är gjort av plast

Räcker det att jag tvättar upp tyget med typ barnängen tvål (eller doftar den för mycket även om den är oparfymerad) eller ska jag köpa särskilt tvättmedel?

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Okej, då tar jag flanell. Ni är så snälla allihopa

Svaren bor i hjärtat
  • Fru U

Written Fiction, håller tummar o tår *kram*

Svaren bor i hjärtat
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13