• Ejin

Min bebis skriker heeeela kvällarna...

Min lilla bebis är bara 4 veckor.. dom första två veckorna var lugna... hon sov mer eller mindre hela dygnet med uppvak för mat... men dom sista två veckorna har hon varje kväll varit jätte gnällig... hon skriker och skriker och är inte nöjd med något.... bära omkring funkar en stund sådär bra... hon gnäller men skriker inte iaf... vi köpte en babysitter.. den funkar ganska bra ett tag om man gungar kraftigt men sen är de skrik igen.... hon verkar vilja ha nappen men sen när man sätter den i munnen kan hon inte få tag trots att de funkar utmärkt på dagen.... jag ammar inte så jag kan ju inte direkt lägga henne vid tuttarna som tröst....
    Har ni några tips på vad man kan göra för att få henne nöjd??? och ni andra som har haft det såhär... hur många månder/veckor höll era bebisar på innan dom blev lugnare... eller ska hon skrika såhär varje kväll i flera år nu.... pust pust isåfall....

Ska tillägga... när vi är någonstans på kvällen så brukar hon somna i bilbarnstolen eller vagnen på väg dit. sen sover hon hela kvällen när vi är hoss kompisar eller släkt.. då skriker hon på natten istället...vad ska man göra....?? Inget verkar ju fel med henne som borde göra henne missnöjd..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-10 11:19
    hejsan hejsan
    Här kommer en liten uppdateran från mej!!
    Vi har faktiskt lyckas komma ifrån en hel del av kvällskriket. Vi matar henne helt enkelt jääätte ofta. Hon vill små snutta lite grann hela kvällen lång oftast. Och däremellan är det mkt nappen.. Så nu är hon mkt nöjdare. Pluss att ju mer hon sover under dagen och natten. Ju mindre gnällig. Hon blev helt enektl övertrött. Så nu har hon en vakenperiod mellan 19- 21,30 nånting. Då dåsar hon av lite då och då däremellan. Lite gnäll är det ju men så fort hon visar minsta tendens till hunger. MAT... Dessutom kör vi med semperdroppar, och minifom. mellan 22 och 23 ger vi henne en flaska precis innan sängen. Sen lägger vi henne och då brukar hon somna.. Om hon är snuttig när vi har lagt ner henne brukar vi ge flaskan medan hon ligger i sängen. Så att hon lixom får avsluta snuttandet på eget bevåg när hon är proppmätt. Då somnar hon.... Bara man inte ger nappen när hon ska sova utan flaskan. Nappen har hon annars tills hon somnar och den åker ut. Och då vaknar hon igen....

• Svar på tråden Min bebis skriker heeeela kvällarna...
  • Addy

sover hon i bilbarnstolen när ni är hos andra? Om dom har kolik så mildras den ofta av att ha benen i vinkel. Våran lille sov jättebra i bilstol.
    Gå in på www.aqpunktur.se där finns en hel del information om symptom och lindring av koliksmärtor.
    Hos våra barn började det också efter ca 2 veckor

• Petronilla

Hej

Det är en jobbig tid och jag ahr haft det så med mina två killar. Men det ger med sig. Kulmen kommer vid 6 veckor och så lugnar det ner sig.

Tipset är att bära nära med hjälp av bärsele eller sjal. Promenera och vagga och vyssja. Ni bör turas om.

Men har ni otur är det kolik eller allergi och för vår äldsta kille var det skrik och panik dygnet runt i 4 månader innan vi fick en utredning. Han åt i 20 minuter, skrek i 20 minuter och sov i 20 minuter dygnet runt.

Andra killen kom och då kände jag mig mer van. Hade honom i sele och lärde mig ganska snabbt hans rutiner och om man satte sig ner när han somnat i selen och lät honom sitta kvar så sov han i 45 minuters sjok. När han började röra sig lite grann så reste jag mig upp och gick omkring tills han somnat igen. Det gjorde mitt liv lite lättare.

Lycka till och grattis till lilla pyret!

• yodi

det är inte så enkelt som att hon bara hinner bli över trött?
    gasig i magen? det finns obehags masage man kan ge, det fick vi lära oss på bvc

• becky J

Vår son blev mycket nöjdare med tillvaron när han var kring 3 månader.

• pigglet

Om ni orkar kommer här ett boktips: "Kolik och magknip - så överlever ni". (Hoppas jag kommer ihåg titeln rätt)

• fiamalm

Min första tanke är kolik, min vän har haft 2 kolikbarn, båda två tysnade när de hamnade i babyskyddet, detta då den ställningen är skön för magen, sen köpte hon nån speciell vagga som var gjorda för kolikbarn.

eller kanske hunger???

Ta upp det med bvc nästa gång iallfall.

• Minxy

När Leo var ca 3 månader blev allt mycket bättre, innan dess så hade han vad BVC kallar för "kvällsångest". Mellan 19:00 och 22:00 så skrek han konstant, oavsett om jag bar, vyssade eller ammade.

Många säger att det vänder vid 3 månader, så håll ut!

• Ejin

de värkar inte som de e kolik heller... visst .. lite fisig kan hon ju vara men de verkar inte vara det som är det stora problemet heller... hon verkar bara sur o missnöjd i allmänhet tyvärr...om man mot förmodan får henne o sova hela kvällen... ja då är hon ju vaken hela natten istället... i gårkväll besökte vi kompisar och då låg hon nöjd och sov i allas famnar utan problem... sen fick jag ligga till tre i natt med en skrikig bebis....inget hjälper... hon får sova på mej om de skulle funka men inte ens de verkar hon vilja... så de e ju ingen närhetstörst heller...

• Minxy

Ejin skrev 2009-01-25 20:58:09 följande:

de värkar inte som de e kolik heller... visst .. lite fisig kan hon ju vara men de verkar inte vara det som är det stora problemet heller... hon verkar bara sur o missnöjd i allmänhet tyvärr...om man mot förmodan får henne o sova hela kvällen... ja då är hon ju vaken hela natten istället... i gårkväll besökte vi kompisar och då låg hon nöjd och sov i allas famnar utan problem... sen fick jag ligga till tre i natt med en skrikig bebis....inget hjälper... hon får sova på mej om de skulle funka men inte ens de verkar hon vilja... så de e ju ingen närhetstörst heller...
    Låter som kvällsångest, samma som Leo hade. Han hade inte heller kolik, bara allmänt missnöjd på kvällen.
    Han sov inte heller hela nätter förrän nu, runt 11 månader gammal. Innan dess har han alltid vaknat 3-8 ggr/natt och gråtit.
  • Ejin

minxy....aha.. de kanske e de som e problemet då... hrmm.. bara att stå ut o hoppas att tiden till det går över går fort för de tär verkligen på tålamodet när hon skriker och skriker... man får lust att ställa sej o vråla tebax tillslut...
    hon är sjukt svår att natta me... man får ta till alla möjliga knep och de kan ta timmar i värsta fall... i går fick vi ta upp babysittern i sängen och gunga med ena handen i två timmar innan hon somnade.... då var kl 3....

Svar på tråden Min bebis skriker heeeela kvällarna...