• Anonym

Hur påverkar rökning viktnedgång? Cola zero?

Jag undrar hur rökning påverkar en viktnedgång?

Gör det så att man står stilla, går ner mer eller till och med går upp?

Sen vill jag även gärna veta hur cola zero kan påverka en viktnedgång?
    Jag dricker gärna cola, men i zero är det ju inga kalorier, så då borde det väl inte spela någon roll om jag dricker det eller inte? Visst, det är sötningsmedel i, men det ska väl ändå inte påverka?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur påverkar rökning viktnedgång? Cola zero?
  • Itzumo

Det jag har hört är att Rökning stillar hungern lite och att du därför kan tappa kilon.. Detta gäller förstås inte om du är en rökare sen långt tillbaka..

Jag har aldrig hört att cola zero ska kunna hjälpa med viktnedgång, utan den drycken innehåller ju bara inget socker och därför kanske ett bättre alternativ ifall du dricker mycket cola...

• Anonym
    Itzumo skrev 2009-01-26 00:34:00 följande:
    Jag har aldrig hört att cola zero ska kunna hjälpa med viktnedgång, utan den drycken innehåller ju bara inget socker och därför kanske ett bättre alternativ ifall du dricker mycket cola...

nej, inte hjälpa att gå ner. men i alla fall inte gå upp!

eftersom det inte finns några kalorier i så borde det väl vara som att hälla i sig vatten, med lite sötningsmedel i?

jag är ingen rökare egentligen, men jag började feströka för ett tag sedan, å tar några cigg varje dag nu, tyvärr.

håller på att gå ner i vikt, och vill ju inte gärna gå upp igen pga dessa saker.
    Har tänkt sluta röka helt igen, men inte alltid så lätt...

• Lyktan

Tjenare!
    Rökning stillar som skrivet hungern.. istället för att äta den där mackan, så tar man en cigg och hungern käns inte längre.. Dock inte speciellt bra för kroppen då det bästa är regelbundna tider..

Light drycker för huvudtaget är väl bra om man vill få bort det äkta sockret.. MEN det tillsatta istället är farligare för kroppen, då kroppen itne vet hur man ska bryta ner konstgjorda ämnen samt att det då sätter sig i det andra man ätit och ger samma effket som vanligt socker..

Så summan är att man ska ge fan i all dricka, det är den största boven till dagens fetma!
    Och det är på riktigt!
    Om du slutar dricka dricka kommer du märka skillnad direkt!

• Anonym
    Lyktan skrev 2009-01-26 00:39:45 följande:
    Tjenare! Rökning stillar som skrivet hungern.. istället för att äta den där mackan, så tar man en cigg och hungern käns inte längre.. Dock inte speciellt bra för kroppen då det bästa är regelbundna tider..Light drycker för huvudtaget är väl bra om man vill få bort det äkta sockret.. MEN det tillsatta istället är farligare för kroppen, då kroppen itne vet hur man ska bryta ner konstgjorda ämnen samt att det då sätter sig i det andra man ätit och ger samma effket som vanligt socker..Så summan är att man ska ge fan i all dricka, det är den största boven till dagens fetma!Och det är på riktigt! Om du slutar dricka dricka kommer du märka skillnad direkt!
    jag vet ju hur mycket jag ska äta varje dag, å gör matscheman, så rökandet tar inte bort någon hunger för min del. bara en ful ovana...

Jag har ju redan gått ner en del nu (25 kg), men har börjat dricka cola zero lite oftare än vanligt, men är det som du säger så får jag skippa att dricka det med. bara när det är fest å så då.
    vill inte att det ska påverka viktnedgången, jag har trots allt 11 kg kvar att gå ner till normalt bmi...
  • Lyktan
    Anonym skrev 2009-01-26 00:45:24 följande:
    jag vet ju hur mycket jag ska äta varje dag, å gör matscheman, så rökandet tar inte bort någon hunger för min del. bara en ful ovana...Jag har ju redan gått ner en del nu (25 kg), men har börjat dricka cola zero lite oftare än vanligt, men är det som du säger så får jag skippa att dricka det med. bara när det är fest å så då.vill inte att det ska påverka viktnedgången, jag har trots allt 11 kg kvar att gå ner till normalt bmi...
    Rökningen ger mig det iaf.. det är väl olika..

Men jag måste varna med det här BMI snacket..
    Jag har tränat handboll på hög nivå, och när jag var som mest vältränad så var mitt BMI fortfarande som udnernärd.. När jag egentligen hade 9 kg vältränade muskler av min vikt.. så det där måste man ta en nypa salt..

Ta ex han Världens starkaste man Magnus, hans BMI är att han är dödligt överviktig..
    Det beror på om man har muskler eller inte, ta mer på mått än BMI eller vikt..

Jag exempelvis mår som bäst vid 64 kg och jag är 172 cm lång..
    Låter fel enligt BMI, men då mår min kropp som bäst..
    KOm igen och titta på era former istället för vikt eller BMI..
    Mår man själv bra så är det inget med vågen att göra!
    Keep up the good work TS
  • Anonym (bränna mer)

Sluta röka men håll vikten
    Många som röker vågar inte sluta eftersom de är rädda att gå upp i vikt. Ungefär två av tre som slutar röka går upp i vikt men i genomsnitt rör det sig om högst tre kilo. Men med lite planering behöver man inte gå upp i vikt när man slutar röka.

Rökning hämmar aptiten och ökar fettförbränningen. När man slutar röka återgår ämnesomsättningen till det normala, ungefär 10 procent lägre än rökarens. Dessutom smakar mat och dryck både mer och bättre när man slutat och för vissa blir ätandet ett sätt att hålla händer och mun sysselsatta. Man känner sig också mer hungrig när nikotintillförseln minskar.

Har man precis slutat röka är man extra känslig och faller lätt för frestelser och stoppar i sig onyttiga mellanmål. Genom att istället äta mycket kolhydrater, som spannmålsprodukter, frukt och grönt kan du minska risken för att öka i vikt. Ät frukt, ett grovt kex eller ett par morötter varje gång du känner dig sugen på en cigarett. En stadig frukost motverkar också onödigt småätande under resten av dagen.

När man slutar röka normaliseras ämnesomsättningen, men den viktökning det leder till kan av de flesta motverkas genom att minska matintaget med motsvarande en och en halv smörgås per dag. Lyckas inte det kan man tänka på att rökning är en långt större hälsorisk än några kilos övervikt. För att eventuell övervikt skall motsvara faran med rökning krävs upp emot 30 kg för mycket.

www.suntliv.nu/AFATemplates/Page.aspx

Amerikanska forskare har undersökt förbränningen i kroppen hos rökare som slutat röka. De jämförde två grupper av rökare, en som avstod från att röka och en som intog nikotin som ersättning. De i nikotingruppen fick högre förbränning i kroppen när de motionerade. I vila var skillnaden inte så stor, men vid motion ökade förbränningen för dem som fick nikotin.
    Detta är troligen förklaringen till att rökare som slutar röka ofta går upp några kilo i vikt. Forskarna säger dock att ur hälsosynpunkt är det ändå bäst att sluta röka. Rökningen är mycket farligare för hälsan än viktökningen.

web4health.info/sv/answers/ed-treat-smoking.htm

• Anonym (bränna mer)

Så om du precis har börjat röka skulle jag rekommendera att du slutar snarast innan du har sabbat din ämnesomsättning.

• Anonym
    Anonym (bränna mer) skrev 2009-01-26 02:24:50 följande:
    Så om du precis har börjat röka skulle jag rekommendera att du slutar snarast innan du har sabbat din ämnesomsättning.

jag började röka i fredags förra veckan (alltså den 16:e jan) så jag har inte rökt alls länge. 2 paket under dennas tiden, varav ½ under fredagen då vi var ute. (för första gången på över 1 år, festar inte annars).

Har alltid satt upp ett datum för att sluta röka (är så kalld "nykter" rökare, och detta är ett bakslag) så tänkte att den 10 februari så blir det inget ner röka. det funkar bäst för mig att sluta när jag bestämt ett datum. då har jag en lite tid nu att fokusera på att sluta igen.

låter väl kanske knäppt, men så funkar jag...

• Anonym (bränna mer)

Ja, sluta bara innan du har fått förhöjd förbränning och får slita med att gå ner i vikt så mycket värre än om du inte rökte innan .

• Anonym
    Anonym (bränna mer) skrev 2009-01-26 02:32:28 följande:
    Ja, sluta bara innan du har fått förhöjd förbränning och får slita med att gå ner i vikt så mycket värre än om du inte rökte innan .
    hur lång tid brukar det ta?

jag vill gärna sluta röka nu, men jag vet att jag lyckas bäst om jag har ett datum som det är stopp på, å till den 10;e hinner jag fokusera på att sluta. gjorde så sist och det funkade super!

röker typ 4-6 cigg om dagen, så är ingen storrökare direkt.
Svar på tråden Hur påverkar rökning viktnedgång? Cola zero?