• Syth

Vid vilken ålder börjar barn träna pincettgreppet?

Som frågan lyder.... Vilken ålder är vanligast?

• Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn träna pincettgreppet?
  • Mar79ia

Tränar gör de väl hela tiden antar jag, men känns som att det kanske kommer när de närmar sig året dvs när de börjar äta själva med händer. Plocka ärtor och majs osv. Då tränas motoriken för pincettgreppet.

• kvinna 86
    Flickan och kråkan skrev 2009-01-26 13:00:58 följande:
    De kollar pincettgreppet på BVC vid 10-månaderskontrollen. Min pojke kunde inte helt då, men var på god väg.
    vet du när de ska kunna det helt? eller borde kunna? vi ska snart dit men min dotterär inte så bra på det.dock har jag varit ganska dålig på att ge plockmat. hon greppar det mesta med hela handen, även om hon kan få till pincettgreppet ibland
  • Flickan och kråkan

kvinna 86 skrev 2009-01-26 14:08:20 följande:

vet du när de ska kunna det helt? eller borde kunna? vi ska snart dit men min dotterär inte så bra på det.dock har jag varit ganska dålig på att ge plockmat. hon greppar det mesta med hela handen, även om hon kan få till pincettgreppet ibland
    Så här står det i den bok man får på BVC som är skriven av barnläkaren Lars H Gustafsson:

"Det är först upp emot ettårsåldern som barnet mera börjar använda tumsidan av handen, och därefter dyker "pincettgreppet" upp - barnet kan nu ta tag i och hålla fast i en kula mellan tummen och pekfingret".

Det låter inte som om man behöver vara jätteorolig om de inte är några finmotoriska giganter vid 10 månader. Här höll läkaren ett gem som hon ville att A skulle ta med tumme pekfinger. Han kunde inte tag i gemet på det sättet, men man såg tydligt att han försökte som han skulle, med fingrarna.
  • Mar79ia

Vi var precis på 10-månaders kontroll och där frågade vår sköterska hur Oscar hade det med pincettgreppet och jag sa att han tränar hela tiden med att äta plockmat osv och det tyckte hon var bra. Vi tycker själva att det är lite tidigt att kunna det helt och hållet vid 10 månader, känns som det är något som "hör" till när de är runt 1 år sådär.

• kvinna 86
    Mar79ia skrev 2009-01-26 21:46:02 följande:
    Vi var precis på 10-månaders kontroll och där frågade vår sköterska hur Oscar hade det med pincettgreppet och jag sa att han tränar hela tiden med att äta plockmat osv och det tyckte hon var bra. Vi tycker själva att det är lite tidigt att kunna det helt och hållet vid 10 månader, känns som det är något som "hör" till när de är runt 1 år sådär.
    det ärkanske så,hoppas det. härpå fl kan ju typ alla barn det vid 8 månader när man läser
  • LJ2

1 år??
    undra om mina barn har varit väldigt tidiga då??
    första kommer jag inte ihåg exakt, 7-8 mån.. andra barnet var 6-7 mån ca.. trejde nu är bara 9 mån o hon äter massor själv, och då med pincett greppet.. har fått sitta med oss från ca 4-5 mån i matstol (med stöd) när vi äter.. började få smakbitar runt 6 mån, o hon lärde sig fort!! nu är det ingen hejd på henne.. äter smörgåsbitar, majs, potatis, makaroner.. ja allt som går att dela i bitar.. o fort går det!!
    pillar även med ena handen på den andra om det tex fastnar en liten bit där som hon inte lyckas slicka bort..
    nån mer som har tidiga (isf) barn?

• Mar79ia

Det som räknas med pincettgrepp är väll pekfingret och tummen som möts när barnet tar upp något? Att barnets fingrar möts, ja först pek och tum men sen följer resten av fingrarna med kan inte räknas som pincettgrepp, tycker jag...
    Jag vet inte, är bara teorier och vissa barn är ju tidiga med vissa saker osv. Man ska inte jämföra.. men är svårt att inte göra det ibland.. :)

• Blackwinged

Min dotter började med det då hon var 8 mån ca

• Hormonbollen

Alltså min dotter brukar nypas jävligt hårt när hon väl kommer igång. Är det pincettgrepp?

• Blackwinged

Om hon nyper med tummen & pekfingret kanske

Hormonbollen skrev 2009-01-30 20:57:36 följande:
    Alltså min dotter brukar nypas jävligt hårt när hon väl kommer igång. Är det pincettgrepp?
  • Hormonbollen

Ja alltså det har sett ut som hon gjort det men hon är bara 6 månader (blir 7 snart) och då ska dom tydligen inte kunna det, så jag måste sett fel eller nått :D.. Jag vet att det var med 2 fingrar i alla fall för det gjorde riktigt ´jäkla ont haha :D

• LJ2

skönt att det inte bara är mina barn som är "tidiga" enligt många.. =)) verkar ju ibland som om folk inte tror på en bara för att de kan vissa saker "jättetidigt"..

Blackwinged skrev 2009-01-30 20:53:18 följande:
    Min dotter började med det då hon var 8 mån ca
  • Blackwinged

Jag visste inte ens att det var tidigt, haha Men hon tar i allt smått med pincettgreppet, smulor, riskorn osv

LJ2 skrev 2009-01-30 21:07:08 följande:
    skönt att det inte bara är mina barn som är "tidiga" enligt många.. =)) verkar ju ibland som om folk inte tror på en bara för att de kan vissa saker "jättetidigt"..
  • LJ2

kolla längre upp får du se =) bla att det kommer runt 1 år... ? min tjej gör likadant.. smörgås, ris, makaroner.. (o pappersbitar o blad som man tror man har lyckats dammsuga upp.. blä =) )
    mina andra 2 barn har med varit tidiga med att äta själv.. =) kul o se dom pilla i sig maten ju =))o fort går det!!
    *lillan har precis börjat krypa, är hon tidig, sen eller normal?? 9 mån*

Blackwinged skrev 2009-01-30 21:10:16 följande:
    Jag visste inte ens att det var tidigt, haha Men hon tar i allt smått med pincettgreppet, smulor, riskorn osv
  • Blackwinged

Krypa vid 9 mån är väl ganska normalt. Min dotter är 8,5 mån & hon kryper inte ännu. Min son var ganska tidigt med att krypa dock, 7,5-8 mån.

LJ2 skrev 2009-01-30 21:14:54 följande:
    kolla längre upp får du se =) bla att det kommer runt 1 år... ? min tjej gör likadant.. smörgås, ris, makaroner.. (o pappersbitar o blad som man tror man har lyckats dammsuga upp.. blä =) )mina andra 2 barn har med varit tidiga med att äta själv.. =) kul o se dom pilla i sig maten ju =))o fort går det!! *lillan har precis börjat krypa, är hon tidig, sen eller normal?? 9 mån*
Svar på tråden Vid vilken ålder börjar barn träna pincettgreppet?