Vid vilken ålder börjar barn träna pincettgreppet?
Som frågan lyder.... Vilken ålder är vanligast?
Som frågan lyder.... Vilken ålder är vanligast?
Tränar gör de väl hela tiden antar jag, men känns som att det kanske kommer när de närmar sig året dvs när de börjar äta själva med händer. Plocka ärtor och majs osv. Då tränas motoriken för pincettgreppet.
De kollar pincettgreppet på BVC vid 10-månaderskontrollen. Min pojke kunde inte helt då, men var på god väg.
kvinna 86 skrev 2009-01-26 14:08:20 följande:
Vi var precis på 10-månaders kontroll och där frågade vår sköterska hur Oscar hade det med pincettgreppet och jag sa att han tränar hela tiden med att äta plockmat osv och det tyckte hon var bra. Vi tycker själva att det är lite tidigt att kunna det helt och hållet vid 10 månader, känns som det är något som "hör" till när de är runt 1 år sådär.
1 år??
undra om mina barn har varit väldigt tidiga då??
första kommer jag inte ihåg exakt, 7-8 mån.. andra barnet var 6-7 mån ca.. trejde nu är bara 9 mån o hon äter massor själv, och då med pincett greppet.. har fått sitta med oss från ca 4-5 mån i matstol (med stöd) när vi äter.. började få smakbitar runt 6 mån, o hon lärde sig fort!! nu är det ingen hejd på henne.. äter smörgåsbitar, majs, potatis, makaroner.. ja allt som går att dela i bitar.. o fort går det!!
pillar även med ena handen på den andra om det tex fastnar en liten bit där som hon inte lyckas slicka bort..
nån mer som har tidiga (isf) barn?
Det som räknas med pincettgrepp är väll pekfingret och tummen som möts när barnet tar upp något? Att barnets fingrar möts, ja först pek och tum men sen följer resten av fingrarna med kan inte räknas som pincettgrepp, tycker jag...
Jag vet inte, är bara teorier och vissa barn är ju tidiga med vissa saker osv. Man ska inte jämföra.. men är svårt att inte göra det ibland.. :)
Min dotter började med det då hon var 8 mån ca
Alltså min dotter brukar nypas jävligt hårt när hon väl kommer igång. Är det pincettgrepp?
Om hon nyper med tummen & pekfingret kanske
Ja alltså det har sett ut som hon gjort det men hon är bara 6 månader (blir 7 snart) och då ska dom tydligen inte kunna det, så jag måste sett fel eller nått :D.. Jag vet att det var med 2 fingrar i alla fall för det gjorde riktigt ´jäkla ont haha :D
skönt att det inte bara är mina barn som är "tidiga" enligt många.. =)) verkar ju ibland som om folk inte tror på en bara för att de kan vissa saker "jättetidigt"..
Jag visste inte ens att det var tidigt, haha Men hon tar i allt smått med pincettgreppet, smulor, riskorn osv
kolla längre upp får du se =) bla att det kommer runt 1 år... ? min tjej gör likadant.. smörgås, ris, makaroner.. (o pappersbitar o blad som man tror man har lyckats dammsuga upp.. blä =) )
mina andra 2 barn har med varit tidiga med att äta själv.. =) kul o se dom pilla i sig maten ju =))o fort går det!!
*lillan har precis börjat krypa, är hon tidig, sen eller normal?? 9 mån*
Krypa vid 9 mån är väl ganska normalt. Min dotter är 8,5 mån & hon kryper inte ännu. Min son var ganska tidigt med att krypa dock, 7,5-8 mån.