Hemlig skrev 2009-04-20 09:30:39 följande:
Jag undrar om man kan ge barnen lika mycket stimulans och aktiviteter hemma som när de är på dagis?missröstå mig inte, jag är bara nyfiken. Hur ser era dagar ut när ni är hemma med barnen?jag skulle vela ha lite tips:)
Du kan ge barnen stimulans, ha aktiviteter med och utan andra barn, läsa ihop med dem, rita, sjunga, dansa, bygga legotorn, sparka boll, räkna, göra djävulstecken och mycket mycket mer.
Det du har utöver detta är en möjlighet till lugn och ro tillsammans med en av föräldrarna, besök till mor- och farföräldrar, besök på Skansen och diverse muséer, utforskande promenader i skogen och mycket mera.
Du har dessutom mycket lugnare morgnar, lugnare kvällar och en generellt sett stressfri tillvaro.
Tillkommer att det är du som får uppleva allt nytt tillsammans med barnen; inte någon förskolefröken.
Hur kan min dag med barnen se ut?
Vakna av ljud från barnrummet, kanske ett barn som sjunger något. Kliva upp, göra välling och ge barnen välling i soffan. Ligga i soffan med barnen i famnen och läsa tidningen, berätta något om bilderna de ser. Sen hoppar de ner själva och leker med något på egen hand. Dags för gemensam frukost. Packa ihop skötväskan med allt som behövs, klä på barnen i lugn och ro och gå ut. Köra dem i vagnen till öf, träffa kompisar och leka, fika med någon mamma, mata barnen. Mer lek och sen promenad. Efter promenaden någon park så de kan springa fritt, kanske sparka boll eller något annat. Lite mellanmål, lite mer lek och kanske klappa en hund som kommer. Prata med andra föräldrar ibland. Komma hem, dags att rita. Sitta och rita vid köksbordet, pappa ska så klart hjälpa till ibland. Fixa käk samtidigt, rensa lite i köket. Låta barnen hjälpa till med matlagningen och fixandet. Äta middag, bygga legotorn, kanske dansa och sjunga en stund, kanske hjälpa till med disken. Hälla upp ett bad, bada och plaska vilt. Göra iordning för kvällen, sitta ner och titta på mamma mu en stund innan kvällsvällingen kommer. Borsta tänderna, läsa saga, natta.