Resa till koh samui eller Krabi i nov-dec?
Har försökt hitta bra sida över jämförelser i väder gällande de två orterna men utan att hitta nåt bra.
Nån som vet om det skiljer sig åt? Vi ska åka i slutet av nov-början av dec..
Tacksam för info!
Har försökt hitta bra sida över jämförelser i väder gällande de två orterna men utan att hitta nåt bra.
Nån som vet om det skiljer sig åt? Vi ska åka i slutet av nov-början av dec..
Tacksam för info!
Orter och orter...
Koh Samui är en ö.
Krabi ett område(provins).
Koh Samui är jättefint tycker jag. Många olika stränder. Vi bodde på Chaweng i fin, billig bungalow vid stranden.
Krabi är väl ok, Ao Nang där dom flesta verkar hamna är mycket överskattat. MEN man kan ta många fina båtturer till andra ställen. Koh Phi Phi, Koh Lanta, Railey beach,Koh Mook osv. osv.osv.
Förlåt, läser nu att du frågade om vädret
Så här har det varit för oss:
Krabi i Oktober/November = regn en gång om dagen. En halvtimmes skur eller nått. Lugnt för då kan man gå å äta eller göra nåt annat...
Koh Samui i Oktober/November = en rejäl regnskur. Vi var där i 10dagar, det spöregnade på morgonen på den sista dagen. Det var 20cm vatten på bilvägen.
Buddha74 skrev 2009-01-26 13:26:00 följande:
Till Koh Samui ska man åka första halvan av året, till Krabi ska man åka andra halvan. Om du har otur kan det regna rejält mest hela tiden på Koh Samui under hösten.
Hade hellre tagit mej till ko chang istället för koh samui. Det sistnämnda är så förstört av turister som liksom alla andra ställen i thailand med kho chang har inte riktigt blivit det än.
Håller med inoka. Åk till Koh Chang(eller varför inte Koh Samet).
Phuket, Krabi och Koh Samui är hopplöst turistiga. Som att vara på kanariöarna... Men det är ju fint, bara så himla mycket turister, speciellt skandinaver.
Är ju inte så långt i mellan Koh Samet och Koh Chang heller. Kanske 20mil eller nått.
Jag vet inte hur det är nu, men jag var i Koh Samui för snart 10 år sedan och då kunde man inte gå på gatan utan att hororna kastade sig över min kille (som gick och höll mig i handen). Det var så sinnessjukt mycket sånt där, var man än gick.
Iofs har man ju hört att varenda turistresmål i Thailand har blivit så, men det kan jag inte uttala mig om själv (har aldrig åkt dit igen).
I övrigt var det väl rätt fint. Det byggdes hotell överallt då, så det är nog mycket mer turistigt där nu. Det var väldigt fina stränder och perfekta snorklingsmöjligheter.
Det är inget fel på Koh Samui, ni som säger det har uppenbarligen bara varit på Chaweng eller Lamai. Det finns jättelugna stränder på Koh Samui, jag kan lova att när vi var på Maenam för något år sedan så såg man inte röken av några horor, knappt några försäljare heller. Koh Samet däremot tycker jag är totalt överskattat, och det finns ställen på Koh Chang som är väldigt överturistiga också. Det går ju charter till Koh Chang, och det säger väl allt.
Nej, det går inte charter till de flesta ställen i Thailand, det finns massor av stillsamma oaser där. Tråkigt att folk tror att det är likhetstecken mellan Thailand och Patong/Chaweng/Krabi. Och nej, jag är inte upphetsad.