• cadence

Orka jobba som vanligt i början av graviditeten?

Tänkte höra om någon här har varit tvungen att sjukskriva sig i början av graviditeten(innan vecka 12) endast pga grav.symtom som illamående, yrsel etc.? Eller har alla orkat vara på jobbet som vanligt?

• Svar på tråden Orka jobba som vanligt i början av graviditeten?
  • vhdbrud

Jag är lastbilschaufför och jag klarade inte av att jobba då, jag kände att jag inte klarade av att ha den uppmärksamheten man måste ha när man kör så mycket som jag gjorde. Jag blev sjukskriven i tre veckor och det var verkligen guld för jag låg bara dom tre veckorna gjorde ingenting klarade inte av att göra något alls.

• tvilling77

jag har varit på jobbet, men jag har fått byta lite så att jag tex inte ska behöva jobba sen kväll å så pga illamående och trötthet..annars har jag kämpat på men det har varit tufft..kräkas på jobbet å så!

• Hägris

Jag är ganska säker på att fk inte skulle godkänna en sådan sjukskrivning, jag fick inte vara det ens i slutet när jag hade foglossning och knappt kunde röra mig.

Har beta anorexia?
  • vhdbrud

Det beror på vad man har för jobb, som för mig som kan ha runt 60ton bakom mig så kan jag säga att dom godkände det utan att blinka. Läkaren skrev jätte bra och han såg att jag mådde så fruktansvärt hemskt att det aldrig skulle gå. Jag hade hemsk yrsel och kunde inte äta alls och då ska man inte ens köra personbil.

Hägris skrev 2009-01-26 14:17:21 följande:
    Jag är ganska säker på att fk inte skulle godkänna en sådan sjukskrivning, jag fick inte vara det ens i slutet när jag hade foglossning och knappt kunde röra mig.
  • HelleGbg

man får ju vara hemma från jobbet i en vecka,utan sjukintyg,och 2 veckor som företaget betalar(om du har sjukintyg) men fk godkänner INTE illamående osv vid graviditet.

• Pochahontas

Det gör dom visst det! Jag var sjukskriven en bra bit in i graviditeten. Vecka 7-17 för illamående och kräkningar. Jag spydde konstant dygnet runt. Det finns ingen som klarar att arbeta då.

Sen lyckades jag arbeta ett par veckor halvtid - sjukskriven halvtid - men sen blev jag helt sjukskriven igen för foglossning och ischias. Jag var väldigt dålig - kunde inte gå utanför dörren, knappt på toa bara... Det var inte alls några problem med sjukskrivning.

Men "normalt" illamående och nån kräkning på morgonen är inget man blir sjukskriven för tyvärr... Kan vara väl så jobbigt.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • HelleGbg

Pochahontas skrev 2009-01-26 14:25:47 följande:

Det gör dom visst det! Jag var sjukskriven en bra bit in i graviditeten. Vecka 7-17 för illamående och kräkningar. Jag spydde konstant dygnet runt. Det finns ingen som klarar att arbeta då. Sen lyckades jag arbeta ett par veckor halvtid - sjukskriven halvtid - men sen blev jag helt sjukskriven igen för foglossning och ischias. Jag var väldigt dålig - kunde inte gå utanför dörren, knappt på toa bara... Det var inte alls några problem med sjukskrivning.Men "normalt" illamående och nån kräkning på morgonen är inget man blir sjukskriven för tyvärr... Kan vara väl så jobbigt.
    då har du haft tur, som dessutom fick sjukpenning också.
    sjukskriven kan man alltid bli,men frågan är om man får ok från fk och får sjuklön.
  • linjes

Hägris skrev 2009-01-26 14:17:21 följande:

Har en svägerska som var sjukskriven mestadels 9 mån pga av dom skälen
  • Carisma95

FK godkänner sjukskrivning pga KRAFTIGT illamående och kräkningar.
    Däremot är det många som för avslag för lättare symptom (t.ex. morgonillamående eller lätt illamående under dagen).

vastragotaland.blogspot.com - mina reflektioner, tankar och åsikter om ALLT! =)
  • BabyJia

Jag har jobbat som vanligt...tom mer har jag fått jobba, då mitt vik höjdes från 51 % till 100% ett par veckor före jag testade pluss. Jag har mått mycket illa (mår mycket bättre nu), men jag bet ihop. Hade ingen tanke på att sjukskriva mig, för pengarna behöver jag Var hemma två dar pga illamående när illamåendet hade satt igång riktigt.

• Phillippa

Jag mår illa konstant och känner att jag inte är speciellt arbetsför men eftersom jag precis har börjat på ett nytt jobb (vikariat med tjänstledighet) så ville jag inte berätta att jag var gravid. I måndags berättade jag, eftersom jag nu är i vecka 11 och jag ville förklara varför jag är så torr och tråkig. Jag har bitit ihop men det har varit riktigt jobbigt. Hade jag varit kvar på mitt gamla jobb hade jag nog varit hemma ibland.

• Bessie

Första två graviditeterna jobbade jag på som vanligt, men nu är jag sjukskriven sen 2v (är i v12) pga kraftig yrsel och illamående. Hela rummet snurrar rätt vad det är, så jag vågar inte ens sätta mig i bilen för att ta mig till jobbet. Hoppas att det lättar snart, för jag vill ju jobba.

• skåneflicka

har varit hemma sen i fredags pga illamående och trötthet. jobbar som lärare. fÅR se vad som händer om jag inte kan gå till jobbet på fredag. Känns inte så upplyftande att höra att fk inte godkänner sjukskrivningarna...

• Lollo1977

Jag har varit sjuksriven 100% sen slutet på novemer och ska börja jobba i morgon 11/2 50% och se om de går.. 

Har varit sjukskriven för illamående, jag jobbar i hemtjänsten ute på landet och kör bil 10-15 mil per dag ensam och jag äter legigan comp och blir trött och yr av den så var rena faran på vägarna. Och FK godkännde direkt har redan fått 3 utbetalningar.

Hoppas kunna jobba 50% kan inte ens duscha utan att kräkas, kan inte heller stressa ... Men jag hoppas de går bra på jobbetk, trött på att vara hemma..

• Ellisizza

Jag jobbar som vanligt men har varit hemma någon dag då det varit fördjävligt.

Men jag kan inte påstå att effektiviteten är densamma som innan jag blev gravid. Har varit hemskt trött och mått illa. Inte kul när man får gå och kräkas på jobbtoan. Men det har gått.

Är nu i vecka 11 och mår mkt bättre så nu ser jag ljuset

• espen1

jag berättade för mina närmaste kollegor (arbetar som förskollärare) att jag var gravid ganska tidigt. de har ställt upp på mig och jag har kunnat gå undan och tagit pauser/ätit och fått göra lättare arbetsuppgifter så det var som värst dvs de första 14 veckorna...

• Kinya

Jag är i vecka 9 nu och har klatar av att jobba som vanligt. Den här tiden på året jobbar jag vid datorn så det är inte så fysiskt ansträngande. Två dagar har jag dock sjukskrivit mig (to-fre) för att jag var alldeles för trött men det gick över sen.

Svar på tråden Orka jobba som vanligt i början av graviditeten?