• AnnanAnna

februarilov

Nja, vi har faktiskt också fått köra hårt med "mammans" och "våra" veckor för det mesta. Tyvärr, för visst vore det en dröm att kunna vara mer flexibel. Men när det gäller att samarbeta så måste det komma från två håll, och i vårt fall så har vi tagit halva lov o.s.v. vid flera tillfällen, men när vi sedan frågat mamman om hon vill ha någon dag extra är hon helt emot det och tycker det är "vårt" lov.

Tyvärr brukar mamman på sina lov ringa och beklaga sig och säga saker som "du tycker inte att du ska ha din dotter lite nu när det är lov och allt" till min sambo, som då får dåligt samvete förstås... Att vi faktiskt har hälften av alla lov, t.ex. hade mamman dottern bara två dagar nu i jul, det verkar hon ha glömt. Hos oss är dessutom ingen hemma under sport/påsk/höstlov, medan mamman oftast är ledig då.

Jag fattar faktiskt inte inställning som mamman i ditt exempel har, jag skulle bli överlycklig över att få ha barnen extra när det är lov!!!

• AnnanAnna

Båda föräldrarna resonerar hur? Vem refererar du till som gör så?

Amilie skrev 2009-02-17 11:30:37 följande:
    Ja men om båda föräldrarna resonerar som så och planerar in sin semester de veckor när man inte har barnen så får ju aldrig de barnen någon semester???Alltså blir de icke gemensamma barnen åter de lidande barnen. Är själv uppvuxen under de förhållandena, en mamma som tog med min lillebror och nya mannen på semester och en pappa som gjort likadant med sin familj. Jag var alltså den de skickade hem vykort till, och som fick se de "fina" semesterfotografierna när de kom hem. Behöver jag säga att jag gråtit mer än en gång över detta....
  • AnnanAnna

Håller med i stort!

mormor 1965 skrev 2009-02-18 12:25:11 följande:

AnnanAnna skrev 2009-02-18 12:07:44 följande:
    Hon refererar till mitt "fula förslag" högre upp, att om den ena familjen ALLTID ska ha barnen på sportlovet, och mamman (alltså andra föräldern)i det här fallet, ALLTID får "ledigt" sportlovsveckan . Då föreslog jag att familjen i fråga kanske inte alltid måste ta ut sin vintersemester den veckan, fast barnen är där. De är jnu troligtvis skolbarn som klarar sig själv på dagarna.Anledningen var ju att familjen ibland skulle få kunna åka på vintersemester vid en annan tidpunkt, vilket jag förstår, eftersom resorna främst är billigare och dessutom blir det annars också billigare eftersom de är färre. Tänk vilken kostnad att varje år måsta betala för sin egen familj+ de 3 bonusbarnen, dessutom på årets dyraste vecka. Det är ju lite orättvist tycker jag, eftersom bonusbarnens mamma slipper helt undan varje år!!Sen kan man ju förstås se det här ur barnens synvinkel också, att det är ju synd om dem om aldrig föräldrarna tar ledigt med dem på deras sportlov. Därför är det shysstast att föräldrarna tar varannat sportlov var, tycker jag.
Svar på tråden februarilov