Inlägg från: puh fantast |Visa alla inlägg
  • puh fantast

Övikstråden

Alla är så välkomna så.

Sandra: Jeppe måste ha korta ben, eftersom han kan ha 68. Lucas är på väg att växa ur 74 på längden, men i midjan är 68 perfekt.

Provade en overall i 86 på Lucas och den var rätt stor, så jag måste nog införskaffa ett par täckbyxor i 80 och en jacka. Så får vi spara overallen till efter nyår när kylan kommer.

• puh fantast

Chino: Måste ta och baka en ny äppelpaj, men det går ju fort. Bara jag varit och handlat lite margarin.
    Va in en snabbis på stan i morse och kollade efter jacka och byxa, men det finns ju inget. HM ska få hem mer vinterkläder, men det vet inte när och vad. Kunde ha kommit idag.

Fanns visseligen massor av jackor på HM, men de är jättetjocka och klumpiga. Får titta på Kappahl imorgon.

Nelliy: bävar för den dagen Lucas säger att jag sjunger som en häxa (för det gör jag)

• puh fantast

Fyller på lite på Chinos lista:

Amnings BH är bra att köpa på väg hem från BB. Hade inte räknat med att behöva någon, men så knöligt det blev utan.
    Beror visseligen på när man får besök, men vi fick besök 2 timmar efter hemkomst, och ovan som man var, så kändes det lite knöligt att ge honom mat utan att allt syntes. Åkte in på stan i ottan dagen efter.

Apropå blöjor, vi hade inte köpt några innan, utan fått prover både från Liberoklubben och pampers (Babyproffsens Babybag). På BB hade de båda sorterna och där kan man prova och känna efter vilka som känns bäst. Vi svängde in och köpte ett paket på väg hem.

Tvättlappar i papper: har vi använt i massor. Vi köper Euroshoppers 24 kr. för 200 st, billigast av alla märken.

Jag var till mamma och pappa och tiggde till mig en bunt av pappas gamla näsdukar att torka lilla munnen på Lucas när han ätit. Mjukare än frotté (hade det först).

Kan kanske vara bra att ha åtminstone en flaska hemma om det skulle strula med amningen.

Mjuka filtar i bomull använder jag fortfarande.

Någonting mjukt och härligt att ligga på på golvet..tycker jag i lla fall. Har en golvälskare.

Nässug, nagelsax eller klippare.

Badbalja (Ikea tar 59 kr, om jag inte minns fel), badolja

Finns säkert mer saker, men jag kommer inte på nå´t mer.

Blocket är ett annat bra ställe att hitta begagnade saker.

• puh fantast

Lisa: Hittade en lucka igår så jag kunde åka dit. Fyndade två knoppussel, en telefon på hjul, fyra plastbåtar att ha i badet och två påsar duplo. Summasummarum 145:-.
    Hade jag haft lite mer tid, kanske jag fyndat mer. Det var ju så mycket folk där.

Vad har ni gjort annars i helgen då?

• puh fantast

Någon som ska in på stan imorgon?

Jag ska på BVC och det kanske är någon som är sugen att fika?

• puh fantast

masv: vi sågs ju som hastigast på UH.

Någon fler som har en som inte vill sova. Blir tokig snart. Han är så trött att han bara skriker hysteriskt men vägrar somna. Idag somnade han i min famn.

• puh fantast

Imoen: Han kan inte sova så mycket mindre än 1 timme per dag. Då blir han odräglig.
    I dag har han dock sovit 2 timmar + att han kom i säng nästan en timme senare än vanligt (varit på kalas), så vi får se hur länge han sover imorgon. Han kanske behöver sova mer på dagen, det kanske är det som är felet.
    Eller så har han bara en dålig dag, för när jag gick runt sjön på eftermiddagen var han så trött så han grinade nästan hysteriskt tills han somnade, vilket tog ca. 30 minuter. Och då hade han bara varit vaken i 2 timmar.

Får man vara nyfiken och fråga vilken metod ni använt för att få honom att sova bättre?

• puh fantast

Hejsan på er "nya" öviksmammor.

Imoen: Det har varit kaos här de två senaste kvällarna. Han har vaknat och skrikigt hysteriskt flera gånger innan klockan ens blivit 23.00, men ikväll har han inte ens vaknat en gång (och kl. är ca. 22.30). Men jag vet vad det berott på, jag bytte välling (från extra mild fullkornsvälling till mild fullkornsvälling) och lillstackarn fick jätteont i magen. Ikväll blev det extra mild så förhoppningsvis sover han hela natten.

Ska ta och prova 5-mm någon dag framöver och se hur det går. Fast det går oftast fort att söva honom (max 10 min.) ibland tar det längre tid.
    Fast största problemet jag har är dagtid, måste ofta tjurhålla honom i sängen för att han ska ligga ner (alldeles för nyfiken).

Hur är det med alla? Haft en bra helg?
    Jag har varit på stan utan barnvagn för en gångs skull. Det var riktigt skön att slippa släpa på den, jag kunde gå in i affärer som jag i vanliga fall inte kommer in i med vagnen.

Svar på tråden Övikstråden