• linblu

hjälp vilken nästäppa....någon...

med erfarenhet av kortisonnässpray? jag testade en dos av nasonex nu i kväll men jösses DET BLEV VÄRRE!!!!fick ju ingen luft...Var tvungen att ta en dos med vanligt nässpray efter en timme och nu får jag luft igen! Fyy vad jobbigt detta är!!!!

• Svar på tråden hjälp vilken nästäppa....någon...
  • Jennisita

samma hääär,, haft det flera månader,, man kan aldrig andas,,, men jag fick inte använda vanlig förskylnings spray då jag var så långt gången,, bara dessa kortison spryer,, men gett upp får stå ut men suck vad jobbigt!!! vaknar hela tiden,, osv,osv...

• Zekelina

Varför fick du inte använda vanlig förkylningsnäs-spray? Det finns väl inga restriktioner på att man inte får använda det i slutet av graviditeten?

Jennisita skrev 2009-01-26 22:28:07 följande:
    samma hääär,, haft det flera månader,, man kan aldrig andas,,, men jag fick inte använda vanlig förskylnings spray då jag var så långt gången,, bara dessa kortison spryer,, men gett upp får stå ut men suck vad jobbigt!!! vaknar hela tiden,, osv,osv...
  • tjorven80
    Zekelina skrev 2009-01-27 06:52:22 följande:
    Varför fick du inte använda vanlig förkylningsnäs-spray? Det finns väl inga restriktioner på att man inte får använda det i slutet av graviditeten?
    kan bara svara för min del.. jag var de hela grav.. så om du  använder det varje dag mer eller mindre  gör du det bara värre.. syrran fick op sig efter BF pga allt sprayt användande..
    men visst e det bara lite täppt på kvällen i slutet så e de nog lungt..
  • Sthlm74

Finns inga speciella restriktion för gravida men vanlig nässpray ska max användas 10 dagar i rad (oavsett om man är gravid eller ej...).

Zekelina skrev 2009-01-27 06:52:22 följande:
    Linblu: jag är allergiker och använder kortisonnässpray även när jag ej är gravid. Nu är jag gravid och har även drabbats av grav.nästäppa. Vad gäller kortisonnässpray så brukar det ta några dagar innan man får någon effekt av nässprayen. Fortsätt spraya och ge det 1-2 veckor innan du ger upp!
    I början om det är för jobbigt; ta vanlig nässpray först för att få bort det täppta och ta direkt därefter kortisonspray (så kortisonet kommer åt slemhinnorna bättre).

För mig har Nasonexen inte funkat så bra så jag kör Rhinocort Aqua. Kan rekommendera dig att även prova den om du inte får någon effekt av Nasonexen.
  • Zekelina

Fru74 och tjorven80 - jo, det där med 10 dagar har jag koll på, men jag blev bara fundersam på det Jennisita skrev om att hon inte fick använda det då hon var långt gången (i graviditeten tolkade jag det som).

• GrönaDruvan

Jag blev förskyld i vintras och använde nässpray i ca 2 veckor.. hade ett uppehåll och nu är jag tät i näsan hela tiden, så använder nässpray ca 2 ggr om dagen.. har gjort ett tag.. jag vet att det inte är bra, men är det farligt?

• Alexandra84

Jag fick kortison spray, men även tabletter att ta tillsammans med sprayet.
    Funkade bra för mig, tills jag blev föryld!
    Då var det bara att ta fram vanliga sprayet igen....

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William Bf 090409~*~
  • Sthlm74

Zippo: antar att du menar om det är "farligt" eller skadligt för dig eller bebisen? Nej det är inte skadligt för bebisen utan är nog värst för dig själv faktiskt. Risken är att du (dina slemhinnor i näsan) blir beroende av den vanliga nässprayen. Tillslut drabbas man av kronisk nästäppa och det kan vara väldigt svårt att bli av med.

• GrönaDruvan
    Sthlm74 skrev 2009-01-27 11:37:35 följande:
    Zippo: antar att du menar om det är "farligt" eller skadligt för dig eller bebisen? Nej det är inte skadligt för bebisen utan är nog värst för dig själv faktiskt. Risken är att du (dina slemhinnor i näsan) blir beroende av den vanliga nässprayen. Tillslut drabbas man av kronisk nästäppa och det kan vara väldigt svårt att bli av med.
    ok.. men jag får verkligen panik när jag är tät i näsan.. ska kanske ta upp detta med bm..
Svar på tråden hjälp vilken nästäppa....någon...