• Nyggan

Barnmigrän

Vi misstänker och är i princip helt säkra på att snart 7-åriga dottern drabbats av migrän. Jag har själv haft det, men jag fick det inte förrän jag var 12. Detta började i höstas och hon har nu haft 5 st anfall, 2 st med kräkningar. Det håller i sig några timmar och börjar alltid på em. Hon blir trött och vill inte ha höga ljud eller ljus omkring sig.

Finns nån mer här som har barn med migrän? Hur är det för er? Kan ni se några samband för när ett anfall kommer? Vilken hjälp har ni fått från vårdcentral?

Vi var till vårdcentralen med henne för ett tag sen, men fick egentligen inga tips eller hjälp. Det kändes som om läkaren inte ens trodde att hon hade migrän Det enda dom kollade då var balans och sånt för att se att det inte var några neurologiska problem orsakad av t ex hjärntumör.

• Svar på tråden Barnmigrän
  • Llimen

Har ni kollat hennes syn?

Jag har inga erfarenheter av migrän, men jag vet att min bror fick svåra attacker av huvudvärk ganska ofta när han var i den åldern ungefär. Det visade dig att han behövde glasögon och när han fick dem så slutade attackerna.

• Nyggan

Ja, vi har faktiskt tänkt tanken att hon kanske ser dåligt. Nu ska hon till skolsyster för vanlig hälsokontroll om 2 veckor och då ska även synen kollas. Så får vi se vad det visar.

Jag har också en moster med migrän som får anfall bl a när hon har fel styrka på glasögonen.

• Llimen

men även om det inte skulle visa sig dålig syn hos skolsköterskan så kolla upp det ändå. det kan ju vara ett brytningsfel och jag antar att skolsköterskan bara gör det vanliga testet med tavla.

HOPPAS ATT DET LÖSER SIG!

• M med A L H

Min 14-åring har migrän, hon får anfall varje vecka.
    De senaste gångerna håller det i sig över 2 dygn.
    Det har blivit oftare o värre.
    Idag fick vi åka in akut o fick göra akut datortomografi av huvudet för att utesluta tumör o annat.
    Hon har migränmedicin i form av spray o tabletter men denna gång hjälpte det inte alls med maxdos, därför åkte vi in för hon stod inte ut längre.
    De skickade hem oss för att avvakta.
    Hon var inte tillräckligt dålig för att läggas in o få medicin som bryter anfallet...
    Vi ska kontakta hennes neurolog imorgon vid behov.

• MoSv74

Två av mina barn har migrän.
    Killen är 13 och tjejen 14.
    Det började för några år sen och båda hade fel på synen.Men skolsköterskan såg det inte utan jag gick till en optiker. Min dotter hade så stora pupiller så att optikern sa att hon sg död ut på ögonen...Fundersam
    Nu använder dom inte längre sina glasögon,kunde tydligen växa bort.

Min son får fortfarande migrän emellanåt,dottern mer sällan.
    Han får synbortfall,kan kräkas och blir väldigt trött.Han har oxå fått domningar i armarna och som han säger"jag fattade ingenting!"
    Jag tycker mej se ett samband med att han vid dessa tillfllen har ätit dåligt,varit trött eller stressad,för nåt i skolan t ex.
    Han är desutom glutenintolerant så han måste äta ordentligt för att få i sej näring!

När vi sökte för deta så fick fi utskrivet Naproxen som hjälper "sisådär"....
    Läkaren sa oxå att vi skulle skriva dagbok om när attackerna kom så kan man se ett samband efter nån/några månader och då försöka förebygga.

Ger ni henne typ Alvedon eller så när hon börjar få ont i huvudet?

• Nyggan

Tack för tips om att det kanske inte räcker med ögonkontroll hos skolsyster. Vi får se hur det går där, men annars får vi ta och boka in ett besök hos optiker också.

Ja, vi har gett henne alvedon vid två tillfällen. Båda gångerna blev hon direkt jätteillamående och kräktes. I går gav vi henne Ipren och det funkade nog lite bättre och det blev ingen kräkning. Jag tycker själv att alvedon aaaaaldrig hjälper mot huvudvärk. Jag har själv nån typ av migrän/spänningshuvudvärk som är halvsidig och när jag får den tar jag Ipren eller Naproxen.

• Headrush

Hej TS, min läkare sa att om man får migrän innan puberteten så går det i regel över efter puberteten och om man får migrän efter puberteten så sitter det i tills man kommer i övergångsåldern eller om man har otur - hela livet.
    Själv fick jag mitt första migränanfall när jag var två år redan, vi hade turen att få träffa en läkare som visste vad det var frågan om. Jag fick först en aura som det kallas (flimmer framför ögonen - kan även yttra sig som en ljusfläck) sen kom den smällande huvudvrken och illamående. Nu är jag snart 25 år och har inte migrän längre - men jag har dock spänningshuvudvärk ist. 
    Det som hjälpte för mig var att mörkt svalt rum och alldeles tyst och bara ligga ner och slappna av. Även en kopp sött thé och havregrynsgröt sägs vara dämpande av någon anledning - Då när illamåendet har lagt sig, annars kommer det bara upp igen.
    Ett annat tips är att använda stolpiller ist, det är bättre om man mår illa och kräks. Dom tas upp i tarmen och går direkt ut i blodet så dom påveras inte av att man kräks.

Lycka till! Jag lider verkligen med er tjej!

Svar på tråden Barnmigrän