• Caziopeia

Vad leker era 4-åringar (med)?

Jag är inte alls nöjd med min 4-åriga dotters rum och funderar ständigt på att göra om där. Jag tycker hon har alldeles för mycket saker och hon leker inte med så mycket av det. Jag har redan sorterat ut massor av saker men det är ändå för mycket. Jag skulle hellre vilja att hon hade lite färre saker men att det är populära saker som hon kan leka mycket med även över tid.
    När hon får nya saker så är de poppis några dagar och sedan blir de bara stående. Jag tycker att vi anstränger oss att köpa bra och pedagogiska leksaker men vi verkar inte lyckas så bra. Eller så är vår dotter bara dålig på att leka själv.

Vår dotter leker bra när hon har en kompis att leka med, men jag tycker att en 4-åring borde kunna sysselsätta sig själv också. Vår dotter leker bara korta stunder själv, sedan kommer hon och vill att vi ska leka eller spela spel med henne eller så vill hon titta på film eller spela datorspel. Hon får inte titta på film/spela spel så mycket men om hon fick det så skulle hon nog inte göra mycket annat...
    Känner mig frustrerad och ledsen över att hon inte kan hitta på saker själv. Jag kan inte minnas att jag behövde bli underhållen jämt när jag var liten.

Så jag har 2 frågor:

1. Leker era 4-åringar mycket själva? (Med vad i så fall?)

2. Vad är de mest uppskattade leksakerna som era barn inte verkar tröttna på?

• Svar på tråden Vad leker era 4-åringar (med)?
  • Cia o krabaten

1. Ibland, men sällan om jag är hemma
    Och nu är jag hemma med lillebror så då leker vi oftast alla tre.
    Men ibland sitter hon och pysslar själv, mest klipper
    Eller lagar mat på spisen till sina dockor-husmor liksom

2. Just dockorna, spisen med tillbehör och nu en kassaapparat hon fick i julklapp så hon kan leka riktig affär

• betti

1. Min 4-åring leker inte mycket själv. Ibland kan hon gå in på sitt rum och då pysslar hon oftast för sig själv. Klipper, klistrar, ritar eller pärlar.

2. Pysselmaterial! (Fast det är ju förbrukningsvara...) Och spel. Fast de får man ju spela tillsammans med henne.

• Jag o du

1. Min dotter (5 år, men har lekt likadant sedan hon va 4) leker ganska ofta själv, med mig i närheten. Hon pysslar, målar, skriver o ritar. Leker mycket med dockor.

2. Dockor o dockvagn! Olika pysselgrejor.

• Lise

1. hon leker sällan själv utan vill att vi ska vara med och leka med slottet eller hennes prinsessor, jag är rätt så trött på detta och vill att hon ska leka mer själv.

2. prinsesslott och prinsessor

• SCSI

Min bonus är faktiskt riktigt duktig på att leka själv. Det är bilar, bilar, bilar och bilar. Men han leker å andra sidan allt möjligt med de där bilarna. Ibland kör han runt med dem, hoppar och kraschar och sådär, ibland bygger han banor åt dem, ibland har bilarna värsta dialogerna med varandra och det är mamma, pappa och barn bland bilarna... sen sitter han och klipper ut saker ur leksakskataloger och ritar - men eftersom vi inte har lust med teckningar på väggarna och sönderklippta böcker och gardiner måste han be om att få såna saker nerplockade från översta hyllan först, och så håller vi lite koll på honom medan han pysslar.
    Det händer att han bygger med duplo oxå, men det är mer en gruppaktivitet enl honom - han vill göra det med nån av oss vuxna.

Just nu är han inne i en period där han vill spela spel med oss heeeeeeela tiden. Fia med knuff, råttfällan, memory, fiskespel, fyra-i-rad, svälta räv...
    Innan dess var han rätt mkt inne på pussel (gärna med bilmotiv, så klart).

Men det är galet mkt leksaker här med - fan vet var allt kommer från... och ändå vill ungen ha fler bilar! *suck*

• Tofslans matte

Har också en snart 4-åring som är väldigt dålig på att leka.Vi brukar pussla och spela osv men hon kan inte själv företa sej något.
    Skulle hon få se på teve 24 timmar per dygn skulle hon gladeligen göra det tror jag!

Sen kan hon leka om inte jag är med och hon är hos någon annan där det knappt finns några leksaker!

Skulle gärna rensa lite i hennes rum... Vi har inte köpt mycket leksaker åt henne eftersom hon har 2 äldre syskon (flicka+pojke) som hon ärvt allt av.

• rayana

har en kille som blir 4 om ett par månader. Han är en väldigt duktig lekare. Kräver aldrig att man är med utan hittar på massa lekar hela tiden. Lego, duplo, bilar och djur i alla dess former är populärt.

• vem bryr sig

Har en 4 årig tjej som tydligen leker jätte bra själv när jag är på jobbet men oftast när jag är hemma så ska jag leka med henne fast just nu leker hon under trappan med sina dockor och lillasysters hopphäst.

Favoritsaker vet jag inte om hon har om hon får något nytt är det jätte kul i några dagar sen är det trist.

• softisch

hon bygger koja, tar täcket och stina stolar och gör en mysig koja, har sin ficklampa och sin lilla dvd därunder, annars har hon börjat måla på datorn, samt målar mkt med målarfärger

• Misslollipop

1. om hon får välja leker hon helst med en kompis eller med mig, men finns det ingen till hands så leker hon bra själv. det är nog mycket vanligt att de vill leka med andra hellre än själv.

2. Min dotter älskar sina lekkuddar! jag fick 4 stycken (60x60 cm) av en förskola som skulle byta, hon bygger kojor med dem =) ett tips är att göra en myshörna i hennes rum, med kuddar å myslampor. vi har ett litet bord med små stolar där hon sitter å ritar eller leker med lera. jag gjorde nyligen om lite, satte upp en vit hylla på väggen, ikeas "lack", och så köpte jag fina rosa lådor som passade lagom och la grejer i dem, blev jättefint. en mysig sänghimmel har hon också fått, hennes dockskåp är mycket omtyckt med... och alla gosedjur å hennes my little pony hästar =)

• Love 4 Leo

Har en 3, snart fyraårig kille som leker själv ibland, men han vill oftast att jag ska vara med eller att han leker i närheten av mig. Han gillar mest småbilar och lego, men leker nog med det mesta han har i sitt rum. Ibland kan han leka jättelänge med sina klossar och bygga olika hus eller fordon med dem. Jag har provat att ha lite lekbackar ståendes i köket och vardagsrummet för att han vill leka där jag är, men det blir ju sååå stökigt och rotigt! Nu får han ha allt på sitt rum istället och jag ska förmodligen investera i en bättre förvaringsmöbel med luckor så man bara kan "knö" in allt som man inte vill se:)

• Mamma 0406

1. Leker era 4-åringar mycket själva? (Med vad i så fall?)
    Nej hon får oftast inte vara ifred från lillebror, men då och då behöver hon få vara lite för sig själv. Då kan hon tex leka rollekar med sig själv och gosedjuren eller så sitter hon och tittar i böcker eller ritar och målar.

2. Vad är de mest uppskattade leksakerna som era barn inte verkar tröttna på?
    Lego, My Little Pony och några väl utvalda gosedjur. Sedan har hon alltid gillat at pyssla, tex göra pärlhalsband eller rita. Och så böcker förstås, det höll jag på att glömma. Hon har alltid älskat böcker.

• strojes

Det är väldigt olika hur dottern leker själv.

Hon leker gärna med sina dockor. Lagar mat till de och dukar fram på sitt bord och pysslar.
    Hon gillar att rita och måla dels på helvita papper och i målarböcker/pysselböcker.
    Pussel brukar också vara kul då och då.
    Lera leker hon också med och det kan hon ibland sitta länge med för sig själv.

• Birgitta L

Svar till Caziopeia:

4-åringar brukar framför allt tycka om att leka så kallade rollekar. Tex leka doktor, pyssla med dockor och dockvagn, laga mat, klä ut sig, snickra osv. 4-åringen brukar ofta vara väldigt kreativ och tycker därför också om att rita och måla, ett stafli och färger är en bra sak. Klippa och klistra är också sådant de brukar tycka om i den åldern.

• lövet2

1. Ja, hon leker själv när inte storebror är hemma och vill leka. Jag behövs bara för att ta fram vissa saker som inte finns framme.

2. Duplo, pussel, vattenfärger, playdoh-lera, spis (med kastruller och servis då), dockskåpet, utklädningskläder, Brio tågjärnväg och GameBoy.

I´m just a guy ...
Svar på tråden Vad leker era 4-åringar (med)?