• Snova

Bruna fläckar från tvättmaskinen, hjälp!

Min tvättmaskin gör mörkbruna fläckar på ljusa kläder, de går aldrig bort. Har frågat här på FL för nåt halvår sen och fick tipset att köra maskinen tom på 90 grader med citronsyra. Gjorde det och det funkade!

Nu har problemet kommit tillbaka och jag körde samma knep men nu funkade det ej. De som tipsade mig förra ggn sa att det var nån typ av svamp. Maskinen är inte ens två år gammal.

Nu måste jag nog ringa en reparatör men jag vill först kolla igen om nån här sitter inne med nåt nytt mirakeltips?

• Svar på tråden Bruna fläckar från tvättmaskinen, hjälp!
  • Pappa G

Snackar vi svamp, så är kanske en lång körning med Klorin en idé.

Det här med nålfickan och så har du väl redan koll på? Otroligt vad man kan hitta där..

• Snova

Ah, Klorin var en tanke som slog mig i morse. Har ingen hemma men ska köpa och testa.

Nålfickan? Nix, aldrig hört talas om! Är det nåt ställe där småprylar man haft i fickorna samlas? Var brukar den sitta? Inte där i luckan, "gummiräfflorna" va?

Är så himla osugen på att lägga pengar på en dyr reparatör...

• Ulrika22

du kan ta ca 1 ½ dl klorin men tvätta endast på 40 grader när du använder det, det rensar ur maskinen på svamp och mögel.

• Elli47

Torka ordentligt med trasa längs med, under, i gummilisterna, där kan gömma sig allt möjligt otrevligt som ger fläckar på kläderna.

• Pappa G

Snova skrev 2009-01-27 12:01:24 följande:

Nålfickan? Nix, aldrig hört talas om! Är det nåt ställe där småprylar man haft i fickorna samlas? Var brukar den sitta?
    Det är en sil som skyddar maskinens pump.
    Den måste tömmas regelbundet.
    Normalt sitter den nertill på maskinen.
    Studera maskinens manual.
  • Snova

Tack alla för tips! Ibland är FL grymt bra att ha!

• Snova

Ulrika22
    Förresten, 1,5 dl klorin - i tvättmedelsfacket då eller?

• Ulrika22
    Snova skrev 2009-01-27 12:09:31 följande:
    Ulrika22Förresten, 1,5 dl klorin - i tvättmedelsfacket då eller??
    Nej klorinen måste ligga i en tvättboll och max på 40 grader. annars kan det hända något för värmen reagerar på klorinet (fick tipset av min svärmor)
  • hally

Oj...jag som brukar köra med klorin i tvättmedelsfacket och maskinen på 90 grader
    Den fungerar än iallafall och blir ren och fräsch.

• Snova

hally
    Okej, har du haft problem just med bruna fläckar när du har kört det knepet?

Svar på tråden Bruna fläckar från tvättmaskinen, hjälp!