• Tomina

Sökes: Mellistips!

Min lilla knappt 11-månaders har fått ngt tok för sig och vill helt plötsligt inte äta frukt?? Hon äter heller inte mjuka smörgåsar (!).....vad kan jag ge henne istället? Hur gör man hemmagjord risifrutti? Skänk mig Alla tips ni har!
    Hon äter välling morgon och kväll och gröt till mellis på förmiddagen.....

• Svar på tråden Sökes: Mellistips!
  • emeliesmamma

Kräm brukar jag ge men det har hon tröttnat på så jag kommer åxå läsa svaren här, har idé torka.

• milimina

grönsaker? turkisk/grekisk yoghurt?

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • srce

Jag har inga tips men blir lite chockad över hur mycket era bebisar äter till mellanmål. Skulle min dotter få äta gröt som mellis skulle hon aldrig få i sig riktig mat. Vi kör med frukt som mellis. Hur ser er matschema ut?

• milimina

jag kan ju bara prata för mitt eget barn men han åt hellre lite och ofta än mycket och sällan. en vanlig mellis här kunde vara 1dl yoghurt + fruktpuré nerblandat när han var ca 10 mån. han åt runt 1-1½dl i matportioner med. hade han fått gröt som mellis hade han nog ätit ungefär lika mkt av den.

♥junior 0608♥bäfsen bf 090302♥ snart blir det bebis!!!
  • hally

På dagis blandade de ner kräm-pulver i filmjölk och hade som mellis ibland, det är fortfarande jättepoppis hos mina barn, de är 7½ och 2½ år gamla nu.

• Amilie

Kräm, risifrutti, nyponsoppa el blåbärssoppa, yougurt, fil är lite förslag som slog mig.

• Herne

Min dotter tyckte inte heller om mjuk bröd tills jag prövade vetekakor. Dom med smör och ost eller tex. Philadelphia-ost(med smak) går bra. Annars ger vi också tex. vaniljyoghurt.

• MarySue

1.Köp frysta hallon och blåbär och mixa dom med lite naturell yoghurt av vilket slag som helst.
    Det blir nyttig glass.Våran son älskar det!
    Låt bebis plocka med små mackbitar så länge.

2.Gör en liten fruktsallad och tärna olika frukter kanske några russin och låt honom plocka i sej medans du skyfflar in bovetegröt mellan tuggorna.

3.Funkar inget av ovanstående brukar majskrokar vara populärt.

Jag skulle ha gjort Risifrutti så här:
    1dl kokt ris
    vaniljyoghurt blanda.

Svar på tråden Sökes: Mellistips!