Inlägg från: Forswall |Visa alla inlägg
  • Forswall

Lätt att montera kök från IKEA?

Jag och min sambo planerar att renovera köket med allt vad det innebär... Ni som har köpt kök från IKEA, har ni monterat själva? Var det lätt? Kanske en svår fråga att svara på då vi alla är olika bra på sådana saker, men vad tyckte du/ni?

Passar på att slänga in en annan fråga... Ni som har öppen planlösning mellan kök och t.ex. vardagrum, upplever ni problem med att matos "sprider" sig vidare? En ordentlig fläkt är såklart ett måste :)

• Svar på tråden Lätt att montera kök från IKEA?
  • Forswall

Tack för snabba svar!

Aaglars skrev 2009-01-27 16:29:41 följande:
    lätt att montera skåp och lådor.men däremot inte att "bygga köket" - alltså att montera upp på väggarna, koppla spis, fläkt mmHar öppen planlösning. Ej problem med matos. Har bra köksfläkt
    Vad har du för fläkt, om man får fråga? Är verkligen inte speciellt "haj" på sånt, vad skall man tänka på?

Jag tänkte på just stommar, lådor osv. Installation av vitvaror, kakelsättning och sådant kommer någon med bättre kunskap att göra :)
  • Forswall

Pappa G skrev 2009-01-27 17:45:52 följande:

Fläkt med kolfilter är en sistalösning när annat inte är möjligt. Undvik helst.
    Av vilken anledning skall man undvika kolfilterfläkt? Vad kallas "det andra", kanske finns mer än två alternativ iofs..

Vad skall man mer tänka på? Har läst lite om olika fläktar och där anges oftast ett antar m3/h (kvadratmeter per timma, eller?) Antar att det skall vara så högt som möjligt. Finns det andra kriterier på en bra fläkt?
  • Forswall

Kanske skall tilläggas att det är i en bostadsrätt... Så då antar jag att en kåpa med inbyggd fläkt är rätt. Får ta reda på mer hur det ser ut nu och sedan vet väl de som jobbar i affären där vi skall köpa vitvarorna vad som passar!

Kubikmeter per timma ja... Matten sitter kanske inte riktigt där den skall ;)

Tack för svar!

• Forswall

annhan skrev 2009-01-28 08:01:51 följande:

Bor ni i br-lägenhet i flerbostadshus eller br-rad/par hus? Vi bor i br-hus, och det visade sig för vår del att man styrde hela husets ventilation (ventilationsfläkten på vinden) med just köksfläkten. Med andra ord kunde vi inte köpa första bästa fläkt, utan fick verkligen gå igenom marknaden grundligt. Till slut blev det en Franke (fd Futurum) som hade just denna funktion. Sådant kan också vara viktigt att ta ställning till. Hade vi köpt en vanlig utsugsfläkt så hade vi inom kort haft enorma mögelskador i hela vinden.. Detta hade en granne i området redan lyckats med..
    Det är en bostadsrättslägenhet i ett flerbostadshus. Då är det med största sannolikhet inte som i ert fall, men tack för påpekandet, skall i alla fall kolla upp det så att vi slipper oförutsedda kostnader...
Svar på tråden Lätt att montera kök från IKEA?