• Forswall

Lätt att montera kök från IKEA?

Jag och min sambo planerar att renovera köket med allt vad det innebär... Ni som har köpt kök från IKEA, har ni monterat själva? Var det lätt? Kanske en svår fråga att svara på då vi alla är olika bra på sådana saker, men vad tyckte du/ni?

Passar på att slänga in en annan fråga... Ni som har öppen planlösning mellan kök och t.ex. vardagrum, upplever ni problem med att matos "sprider" sig vidare? En ordentlig fläkt är såklart ett måste :)

• Svar på tråden Lätt att montera kök från IKEA?
  • Forswall

Kanske skall tilläggas att det är i en bostadsrätt... Så då antar jag att en kåpa med inbyggd fläkt är rätt. Får ta reda på mer hur det ser ut nu och sedan vet väl de som jobbar i affären där vi skall köpa vitvarorna vad som passar!

Kubikmeter per timma ja... Matten sitter kanske inte riktigt där den skall ;)

Tack för svar!

• annhan
    Forswall skrev 2009-01-27 21:59:06 följande:
    Kanske skall tilläggas att det är i en bostadsrätt... Så då antar jag att en kåpa med inbyggd fläkt är rätt. Får ta reda på mer hur det ser ut nu och sedan vet väl de som jobbar i affären där vi skall köpa vitvarorna vad som passar! Kubikmeter per timma ja... Matten sitter kanske inte riktigt där den skall ;)Tack för svar!
    Bor ni i br-lägenhet i flerbostadshus eller br-rad/par hus?
    Vi bor i br-hus, och det visade sig för vår del att man styrde hela husets ventilation (ventilationsfläkten på vinden) med just köksfläkten. Med andra ord kunde vi inte köpa första bästa fläkt, utan fick verkligen gå igenom marknaden grundligt. Till slut blev det en Franke (fd Futurum) som hade just denna funktion. Sådant kan också vara viktigt att ta ställning till. Hade vi köpt en vanlig utsugsfläkt så hade vi inom kort haft enorma mögelskador i hela vinden.. Detta hade en granne i området redan lyckats med..
    ~ Mamma till Filip född 06 och gravid med efterlängtad lillebror, bf 2/5-09 ~
  • Aaglars

Pappa G skrev 2009-01-27 17:45:52 följande:

Fläkt med kolfilter är en sistalösning när annat inte är möjligt. Undvik helst.
    Fungerar TOPPEN!!! i valde det i första hand
  • Forswall

annhan skrev 2009-01-28 08:01:51 följande:

Bor ni i br-lägenhet i flerbostadshus eller br-rad/par hus? Vi bor i br-hus, och det visade sig för vår del att man styrde hela husets ventilation (ventilationsfläkten på vinden) med just köksfläkten. Med andra ord kunde vi inte köpa första bästa fläkt, utan fick verkligen gå igenom marknaden grundligt. Till slut blev det en Franke (fd Futurum) som hade just denna funktion. Sådant kan också vara viktigt att ta ställning till. Hade vi köpt en vanlig utsugsfläkt så hade vi inom kort haft enorma mögelskador i hela vinden.. Detta hade en granne i området redan lyckats med..
    Det är en bostadsrättslägenhet i ett flerbostadshus. Då är det med största sannolikhet inte som i ert fall, men tack för påpekandet, skall i alla fall kolla upp det så att vi slipper oförutsedda kostnader...
  • Tristanya

vi håller på o bygger ihop vårat ikeakök o är smått irreterad på det.
    jättedåliga beskrivningar på vilka delar som ska va till vilka lådor/skåp. har fått göra om flera gånger för att vi först trott att vissa delar ska sitta ihop, men icke..
    o ända man har att utgå från är skissen på hela köket.
    som tex nu måste vi ta ner ett överskåp för att vi upptäckte att fläken ska sitta där undersidan av skåpet sitter, så man måste ta bort undersidan först, men det stod ju inte allt i beskrivningen (stod i beskrivningen av fläkten), så var en himla tur vi kom på det nu o inte senare.

sen tycker vi att det varit lite trixit att få skåpena tätt intill varandra, o sen har vi stött på lite andra problem, men går iaf frammåt.

har även köpt fläkt, spis, micro o ugn, diskmaskin från ikea, men ej testat dom än..
    någon att tänka på är ju att elen blir rätt.

ska bla flytta upp underskåpen några mm idag, för dom är för låga mot diskmaskinen, o det går ju inte..

• skogstomte

Motera stommarna är inga problem men att få upp dem på väggen så att det blir snyggt mot varann, i våg och sitter fast ordentligt kräver ganska ordentlig händighet och massor av finpill. Men jag är inte så händig och jag har monterat ett antal stommar och läser man instruktionen är det inga problem. Luckorna sätt fast med snäpplås hur enkelt som helst.

• Aaglars

skogstomte skrev 2009-01-28 12:15:29 följande:

Motera stommarna är inga problem men att få upp dem på väggen så att det blir snyggt mot varann, i våg och sitter fast ordentligt kräver ganska ordentlig händighet och massor av finpill. Men jag är inte så händig och jag har monterat ett antal stommar och läser man instruktionen är det inga problem. Luckorna sätt fast med snäpplås hur enkelt som helst.
    inatämmer
  • Pappa G

Forswall skrev 2009-01-27 21:59:06 följande:

Kanske skall tilläggas att det är i en bostadsrätt... Så då antar jag att en kåpa med inbyggd fläkt är rätt. Får ta reda på mer hur det ser ut nu och sedan vet väl de som jobbar i affären där vi skall köpa vitvarorna vad som passar! Kubikmeter per timma ja... Matten sitter kanske inte riktigt där den skall ;)Tack för svar!
    Ja, då kan ju speciella förutsättningar gälla beroende på hur husets ventilation är konstruerad. Konsultera föreningen.
  • Tristanya

skogstomte skrev 2009-01-28 12:15:29 följande:

nä, montera ihop stommarna är ingen konst. men när man ska reda ut vilka lådor som ska va vart, sen diskbänkskåpet skulle man tydligen montera andra lådor i,o vissa andra lådor skulle inte ha nån front utan en sån där annan framkant..
    tur att allt är där det ska nu, nu ska bara underskåpen upp lite, ett högskåp (skafferiskåp) måste skruvas fast i nederkant också, för det ligger inte mot väggen helt, sen fixa fläktskåpet o upp med det o ett till.. puh!
  • jengberg

kan man inte betala ikea så dom sätter ihop skåpen åt en

• Tristanya
    jengberg skrev 2009-03-24 16:15:38 följande:
    kan man inte betala ikea så dom sätter ihop skåpen åt en
    jo det kan man, men vet ej vad det kostar.. men man får ju dra av för det tack vare rot-avdraget.. men är inte svårt o montera ihop stommarna, värst är o få det rakt..men ring ikea o hör vad dom tar för o bygga ihop köket åt en!

ber'tta gärna vad dom sa om du nu ringer!
  • amasonas

superlätt att montera ihop skåpen! läs beskrivningen bara & stressa inte. efter 1-2 skåp så går det undan ska du se{#lang_emotions_wink}

Nu hade vi turen att ha ett näst intill "skottrakt" kök från början så monteringen på väggarna var lika lätt den.

Lycka till{#lang_emotions_smile}

Jamie030405 Anton060524 Emil080406
Svar på tråden Lätt att montera kök från IKEA?