• Aelva

Nikotin plåster vid graviditet??

Hej, jag har plusat och det är mitt andra barn och undrar om någon vet hur nikotinplåster påverkar barnet då jag har bestämt mig för att sluta röka, själva rökningen är inget problem men just abstinensen och tänkte börja med plåster och köpte såna idag men då stod det att man skulle kontakta läkere om man var gravid, har tänkt att göra det men undrar om det finns någon här som använt det under grviditet och vet lite mer?

• Svar på tråden Nikotin plåster vid graviditet??
  • Mandi74

I och  med att du får i dig nikotinet så får ju barnet oxå det.

Men när jag skulle sluta så sa min bm att det är bättre att sluta med hjälpmedel än inte alls.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Rottis77

Min kompis som är gravid och röker, va hos en "rök" läkare igår just för att prata om att sluta röka och den läkaren sa absolut INTE plåster eller tuggumi, det är farligare än att röka för barnet, så försök att dra ner på antalet och styrkan om du inte kan sluta helt.

• Mandi74
    Rottis77 skrev 2009-01-27 17:21:34 följande:
    Min kompis som är gravid och röker, va hos en "rök" läkare igår just för att prata om att sluta röka och den läkaren sa absolut INTE plåster eller tuggumi, det är farligare än att röka för barnet, så försök att dra ner på antalet och styrkan om du inte kan sluta helt.
    Jasså.. av vilken anledning då?
  • Hanna36
    Svar på #3
    Därför att om du har plåster på dig så kommer nikotin ut i blodet hela tiden!
  • Mandi74
    Hanna36 skrev 2009-01-27 17:28:09 följande:
    Svar på #3Därför att om du har plåster på dig så kommer nikotin ut i blodet hela tiden!
    Visserligen, men inte i samma stryka effekten avtar ju.
  • Hanna36
    Svar på #5

det är möjligt, men rekommenderas INTE att använda plåster då det är mycket värre än att röka!

• Hanna36
    Hjälpmedel

I första hand bör du försöka sluta med tobak utan avvänjningsmedel som innehåller nikotin eftersom de också är skadliga för barnet. Sen är det såklart bättre att använda nikotintuggummi en kortare period om det verkligen leder till att du slutar röka än att inte sluta alls. Plåster är sämre för barnet än tuggummi eftersom de tillför nikotin kontinuerligt.

• Aelva

tack för svaren.
    Oj, jag trodde faktiskt det var bättre med plåster än tuggummi. Får helt enkelt trappa ner och försöka så gott det går tills jag pratat med BM lr läkare.

• smultronrt

Prata med en läkare. det är nämligen inviduelt från person till person. De finns de som får använda nikotin hjälpmedel men även de som avråds. Beror mycket på hur mycket du röker, Hur dina värden ligger och riskerna med din graviditet..

Lycka till..

Tips.. testa vanliga tuggumi.. det hjälpte mig när jag skulle sluta

Svar på tråden Nikotin plåster vid graviditet??