• Pyff

Montessori eller inte???? HJälp!

Jag börjar få panik nu................måste söka dagisplats till Alexander och jag vet inte vilken förskola jag ska önska. Skulle verkligen uppskatta lite mer info om Montessori-pedagogiken, sambt fördelar och nackdelar med den.......................

• Svar på tråden Montessori eller inte???? HJälp!
  • CB72

TS- Mitt råd,, sätt inte ditt barn i Montessori.. Dom barnen blir livligare då dom kommer upp i skolåldern. Dom får problem i skolan, å blir lite efter (NU INTE ALLA),,men dom flesta...

Har jobbat på dagis & fitids, å har sett dom som kommer fån ett Montessori, "ursäkta nu mitt uttryck" men J*KLAR vilka ungar...Betydligt jobbigare än dom amndra barnen....

Men som sagt det gäller INTE alla....Men dom felsta av dom........

Så jag säger bara tummen ner för Monterssori....

• Muppet

Jag är barnskötare och har även gått montessori i nästa hela min skolgång och jag har klarat mig bra i skolan och har inga problem med livlighet.
    Tycker motessori är en bra pedagogik som sätter lärande/lek i centrum. Alltså både att man leker samtidigt som man lär sig nya och behändiga saker i vardagen.
    CB72: tycker du verkar lite väl hård. Det finns INGA som helst belägg för vad du sitter och skriver!
    Tror personligen att de som gått montessori är mer motagliga för lärande och ser saker i bättre och nyare perspektiv!
    Här är lite info på vad montessori är!

www.luth.se/depts/lib/skolsidan/montessori/nutshell.html

• TweetyUllis

Jag har jobbat med Montessoripedagogik (är lärare och blev placerad i en del av en tidigare arbetsplats som just jobbade efter Montessori) och är inte imponerad! Håller väl inte riktigt med CB72 om att barnen är jobbigare och får mer problem i skolan, men framför allt små barn behöver mer struktur och "fasta linjer" än vad Montessori erbjuder. Det jag framför allt är emot är detta med att barnen själva ska söka kunskap mer eller mindre utan "hjläp" av lärare - hur ska man som sexåring kunna veta vad man "ska" lära sig för att klara sig i livet?
    Jag jobbade på en Montessoriskola för högstadieelever, men knappt de visste ju hur och vad de skulle jobba med. Och om jag var för "tydlig" i min undervisning (som jag knappt fick bedriva, lärarledda lektioner verkade ses som något fult) fick jag knäpp på fingrarna av kollegorna.

Läs mer på www.montessoriforbundet.a.se/foreningen/scen.asp och bedöm själv om det är något för ditt barn. Jag skulle inte sätta min dotter i en Montessoriförskola. "Montesorry" som en bekant säger...

• CB72

Muppet- Nä,, inte är jag hård... Det är fakta, så jag har belägg att skriva det... Sen så skriver jag att det GÄLLER INTE ALLA....

Å, ja, dom får problem då dom kommer upp i skolåldern,, dom flesta (NU INTE ALLA) har svårt att sitta still på lektionerna.....

LÄS VAD JAG SKRIVER...

• CB72

TweetyUllis- Det du skriver är ju det jag skriver,, så då håller du ju med mig ..

Du skriver att montessori's regler är mer "släppthämta" (obs mina ord nu ) att barn behöver mer strutur & "fasta linjer" å det har ju inte montessori...

Å, då dom kommer upp i skolåldern där dom har regler på lektionerna så får barnen problem (typ att sitta still å vara tyst)......

• Dragonia

Jag tycker att deras pedagogik verkar jättebra för barnen! Jag skulle nog vilja ha mitt barn på ett sånt dagis om det inte fanns ett dagis där de pratar hennes modersmål, som jag tycker är viktigast!

• babyphat

Är det inte ganska bra att man vet något om pedagogiken INNAN man ska sätta sitt barn på dagis?

• Muppet

Nä det gäller inte ALLA... men det finns ju rötägg i varje sorts pedagogik eller hur, och det med att det är svårt att sitta still när man kommer till en "vanlig klass" är ju att i montessori så rör man sig mycket och har olika "stationer" där man kan ta hjälp av olika material.
    Tycker nu i dessa tider att man skall vara mer öppen för andra pedagogiker istället för att bara rikta in sig på det vanliga o trista i skolan.

• Muppet

pedagogiken är inte släpphänt, utan hjälper barnen att hjälpa sig själva. Och det är jättebra tycker jag. Eftersom snacket går om curling föräldrar hit o dit, men vill man vara en curling förälder så är inte den pedagogiken att tillgå.

• TweetyUllis

OK, Montessori kanske funkar på vissa skolor, men när jag läser om vad Montessori "ska vara" och hur det fungerade på min skola ser jag två olika saker och har tyvärr hört att det är liknande på andra skolor.

Där jag jobbar - en friskola - kör vi enligt "vanlig" pedagogik, men med mer "fri" tid till eleverna där de får jobba med vilket ämne som helst under handledning, men detta fungerar ju inte så bra på låg- och mellanstadiet, därför har de inte så mycket av detta. Däremot på högstadiet, där jag jobbar, blir det mer och mer sådan "egen" tid och det uppskattas av de flesta. De svagare har svårt för detta och kräver mer struktur, dem måste man hjälpa att planera tiden.

Muppet: man är väl inte en curlingförälder bara för att man tycker att ens barn ska få lite fastare ramar? Att välja en "traditionell" skola åt sitt barn är väl inte samma sak som att "sopa bort" alla hinder i barnets väg? Jag hade det jättelätt i skolan från dag ett, men hade aldrig klarat mig i ett "lösare" system.

Svar på tråden Montessori eller inte???? HJälp!