OK, Montessori kanske funkar på vissa skolor, men när jag läser om vad Montessori "ska vara" och hur det fungerade på min skola ser jag två olika saker och har tyvärr hört att det är liknande på andra skolor.
Där jag jobbar - en friskola - kör vi enligt "vanlig" pedagogik, men med mer "fri" tid till eleverna där de får jobba med vilket ämne som helst under handledning, men detta fungerar ju inte så bra på låg- och mellanstadiet, därför har de inte så mycket av detta. Däremot på högstadiet, där jag jobbar, blir det mer och mer sådan "egen" tid och det uppskattas av de flesta. De svagare har svårt för detta och kräver mer struktur, dem måste man hjälpa att planera tiden.
Muppet: man är väl inte en curlingförälder bara för att man tycker att ens barn ska få lite fastare ramar? Att välja en "traditionell" skola åt sitt barn är väl inte samma sak som att "sopa bort" alla hinder i barnets väg? Jag hade det jättelätt i skolan från dag ett, men hade aldrig klarat mig i ett "lösare" system.