• lilla mej

Gillar inte mitt andranamn men det har gatt i generationer, ska jag ge mn dotter det??

Jag har fatt reda pa att vi har en liten tjej i magen. Och vi sitter har och planenar namn, jag gillar egentligen inte mitt andranamn men det har gatt i flera generationer, sa jag kanner att jag borde fora det vidare. Vad hade ni gjort? (som andra namn alltsa)

• Svar på tråden Gillar inte mitt andranamn men det har gatt i generationer, ska jag ge mn dotter det??
  • Meria

Beror på om namnet betyder mycket för dig...

Vi gav vår andra son namnet "Evert" i mellannamn. Inte det vackraste namnet enligt mig, men det betydde mycket för oss så så blev det

♥ Loke -06 & Isak -08 ♥
  • Millimina

Jag hade gjort det. Det är tunga grejor med arv. Vad hade du gjort med en jättestor byrå från 1600talet som gått i arv sen dess. Nu är den ful och passar inte in..

• Fru Humla

det beror faktiskt på vilket namn det är
    om det bara är jag som inte gillar det så skulle jag nog föra vidare det men om det är något väldigt ovanligt som andra också rynkar näsan åt så skulle jag inte göra det.
    tex, jag heter kristina i andranamn, gillar det inte men hatar det inte och inget barn skulle "lida" av att bära det, så det fick gå vidare.
    min famor hette alfhild, hon hatade det, alla tycker dte är konstigt, ingen skulle vilja heta det

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Wry

Om du själv inte tycker om det så måste du ju inte föra det vidare, även om du kanske har släktingar som tycker det... jag har ett släktnamn som nästan alla kvinnor i min släkt heter, men jag har aldrig gillat det, och har inte planerat att föra det vidare. Kan tänka mig att mina släktingar kommer att ha synpunkter på det, men so what.

Skulle det visa sig att det är viktigt för dottern att heta just det namnet, kan hon ju alltid få lägga till det senare i livet.

• framsteg

Min ingifta faster tyckte aldrig om sitt andranamn och tyckte det var det fulaste och värsta namn hon visste, hon skulle aldrig ge det vidare till någon dotter.

Hon fick först tvillingsöner och sedan en son till. Fjorton år senare kom sladdisen - en dotter... Gissa vad dottern har för andranamn? Precis, det som min ingifta faster aldrig gillat! För hon insåg att det ju var ett arv från andra generationer före!

Nu menar jag inte att du skall välja det - utan mer en tanke att det finns fler än du som haft tankarna där. Har tyvärr ingen koll på vad "lillkusinen" tycker om sitt andranamn men idag är det ett hyfsat poppis namn bland barn under 10, när kusinen föddes var det fortfarande ett "tantnamn"

• lilla mej

fast nar jag tanker efter sa anvader man ju aldrig sitt andra namn, har sitter jag och har inte ens ett forsta namn till henne an haha

• Mamma till viljestark dotter

Måste måste man inte, tycker jag! Vi gav dottern tre helt "egna" namn, varken från pappas eller mammas sida. Visst finns det dom som tycker att vi gjort "fel" men det känns rätt för oss!

• Buttelina
    lilla mej skrev 2009-01-27 23:27:08 följande:
    nej sa valdigt konstigt ar det inte, bara fult. Margareta
    men jag heter ju margaret i andranamn och bär det stolt det hette min mormor
    Min son heter allan i andranamn. inte så snyggt det heller men det hette min morfar

Döp ditt barn till namn som betyder något för dig!
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
Svar på tråden Gillar inte mitt andranamn men det har gatt i generationer, ska jag ge mn dotter det??