• Mymlan72

Trött & deppig 13-åring

Hej!
    Har en kille på 13, snart 14år som är allmänt trött och håglös. Fritiden spenderar han mestadels framför datorn spelandes CS eller WOW, kollar på film eller lyssnar på musik.
    Skolan missköter han, läser inga läxor, kör på prov, kommer försent osv. På sista tiden är det som om allt han vill göra är sova; somnar direkt efter skolan och sover ibland bort hela kvällen, vilket i sin tur leder till att hans dygnsrytm är helt opp och ner.. Han säger ofta att han ej mår bra och vill stanna hemma från skolan, ibland tvingar jag mer eller minder dit honom, ibland får han stanna hemma.
    Hans lärare har även noterat att han ej verkat så "glad" i skolan på sistone.På senaste utvecklingsamtalet sa dom att det märks att han har mera potensial än han uttnyttjar..
    Jag har försökt prata men honom, men han har inga svar annat än att han är trött och känner sej hängig..I vanliga fall brukar vi kunna prata om saker och ting..

Nu är jag riktigt orolig för honom!
    Jag minns ju själv hur det va att vara tonåring...men önskar jag på nåt sätt kunde peppa honom!!!

Råd önskas!

• Svar på tråden Trött & deppig 13-åring
  • prinsesstårtan

Var precis likadan och mina vänner me...finns nog inget du kan göra utom att vara "på honom" du kommer vara hatad nu men uppskattad sen....

• Kikkis

Åhhh jag har en son som är precis likadan...tror det är mycket hormoner som rusar runt i deras små kroppar.....Jobbigt som satan är det.....Har en snart 17 åring oxå och han var så i den åldern oxå.....det *pepparpeppar* börjar växa bort tror jag. Eller han har iaf mognat en massa.

Vad kan man göra då? Ja jag ligger på att skolan är jätteviktig och man inte får vara hemma om man inte är sjuk på riktigt....

Nån som har något bättre tips så tar vi gärna emot dem!!

• LykkeLee

Jag har det likadant här hemma med min son. Vi bråkar jättemkt och han är så himla låg och trött hela tiden... Jag har tyvärr inga råd.. vill bara säga att det finns fler... Även om det är en ringa tröst..

• Bevabus

BUP är jättebra som samtalsterapi Dom kan lista ut tillsammans med sin son vad det är som är bästa lösningen. Att han inte är glad är ju allvarligt, han ska ju kunna njuta av den här tiden i sitt liv. Det är väldigt vanligt att vara trött i den här åldern, men för att han ska orka med dagarna så behöver han nya rutiner och det kan BUP hjälpa er med att införa då ni uppenbarligen har svårt att fixa det.

Svar på tråden Trött & deppig 13-åring