• saxifraga

Alkoholfritt till "ost, kex och vin"

Om du inte kundedricka alkohol och blev bjuden på ost, vin och kex. Vad skulle du då vilja ha istället?

Funderar på te som alternativ till vinet och såklart någon eller några pastöriserade ostar. Men vet du någon slags dryck som skulle passa? Har hört talas om Blåbär 100% som ska vara gott till maten istället för vin, men det kan vara svårt att få tag på. Skulle man kunna blanda någon fruktdryck med kolsyrat vatten och få till någon lämplig dryck? ...fast te blir nog godast ändå?!

• Svar på tråden Alkoholfritt till "ost, kex och vin"
  • mosterYster

Jag skulle hellre dricka vatten tror jag... kanske om du hittar någon örtlemonad? Bionade eller vad den heter?

• maritmedm

Alkoholfri cider funkar ju bra.

• Stor mamma

Akoholfri vin

Blue nun och billabong är kanon gott

Annars hade jag nog tagit te eller till och med något smaksatt mineralvatten.

• Kristin24

Jever ölen..den är alkoholfri och så god.
    annars funkar alltid bubbelvatten med en citronskiva

Go och glad Kexchoklad
  • mosterYster

Inget sött, dvs inte söt juice, pommac, cider etc - i alla fall om jag fick välja. Alkoholfritt vin smakar sk... jag menar, inte så jättebra, faktiskt!

• Lena

eftersom man inte ska äta mögelostar alls så...

Jag skulle satsa på läsk, cider eller kanske ame

• Kristin24

finns ju andra ostar än mögelostar

Go och glad Kexchoklad
  • mosterYster

Kristin24 skrev 2009-01-28 12:09:01 följande:

finns ju andra ostar än mögelostar
    Just därför att gravida inte får äta mögleostar, tycker jag att all söt dricka går bort. Sött och blå-/grönmögel gifter sig ju fint, men ICA-brie och läsk? Näääh...
  • Kristin24

jag har inte nämt att man ska dricka söt dricka till det...tvärt om faktiskt
    men vi har alla olika smak så det finns nog även dom som dricker sött till.
    Men äter ju söta frukter till ost, som ex vindruvor, melon päron osv.

Go och glad Kexchoklad
  • Lena

mosterYster skrev 2009-01-28 12:11:30 följande:

Kristin24 skrev 2009-01-28 12:09:01 följande:
    Just därför att gravida inte får äta mögleostar, tycker jag att all söt dricka går bort. Sött och blå-/grönmögel gifter sig ju fint, men ICA-brie och läsk? Näääh...
    ica-brie är oxå mögelost!

Färskostar eller hårdostar får man hålla sig till som gravid.
  • Hädvigg

-hellre mineralvatten med citronskiva än läsk

-Vi brukar ibland göra bål (recept: Annas mat) på

kolsyrat mineralvatten, äppeljuice, isbitar och gurkskivor (!)

Jever är bland de bättre alkoholfria ölen, tycker jag också, annars kanske du kan fråga på systemet om de har någon rolig alkholfri ölsort/vinsort.

• mosterYster

Kristin24 skrev 2009-01-28 12:15:32 följande:

jag har inte nämt att man ska dricka söt dricka till det...tvärt om faktiskt men vi har alla olika smak så det finns nog även dom som dricker sött till. Men äter ju söta frukter till ost, som ex vindruvor, melon päron osv.
    Nä, jag menade inte att du rekommenderat söta drycker! Kanske citerade fel - men jag ville bara poängtera att till mindre smakrika ostar måste drickat vara mindre smakrikt.

Sen är det ju klart att vissa gillar cola och fanta till allt, men jag antog att TS ville ha tips på något som är mer matchande. För den som gillar cola bäst så matchar det ju allt liksom.

OT: på vårt bröllop var det en gäst som ENDAST drack cola, och endast riktig Coca-Cola (makens barndomsvän). Så vi såg till att det stod en 2-litersflaska vid hans plats. De övriga 68(?) fick vin (eller alkoholfritt).
  • mosterYster

Lena skrev 2009-01-28 12:15:53 följande:

mosterYster skrev 2009-01-28 12:11:30 följande:
    ica-brie är oxå mögelost! Färskostar eller hårdostar får man hålla sig till som gravid.
    ICA-brie är låtsasost för mig, så jag trodde att den var OK, men det är kanske no-no för även pastöriserad vitmögel... jaja, såklart, om den inte är upphettad (suck, jag ska aldrig bli gravid! )

Men, om hårdost och färskost är det enda den gravida får äta så tycker jag DEFINITIVT att söta drycker går bort... om hon inte är läskfantast, då.
  • mosterYster
    Hädvigg skrev 2009-01-28 12:17:22 följande:
    -hellre mineralvatten med citronskiva än läsk -Vi brukar ibland göra bål (recept: Annas mat) på kolsyrat mineralvatten, äppeljuice, isbitar och gurkskivor (!) Jever är bland de bättre alkoholfria ölen, tycker jag också, annars kanske du kan fråga på systemet om de har någon rolig alkholfri ölsort/vinsort.
    Bålen lät god, BTW!
  • forever love

alkoholfri cider hade ju jag valt personligen...

• mosterYster

TS: låter som att det är bäst att du tar reda på vilken smak din gravida gäst har.

Vissa här vill ha alkoholfri (söt) cider (tror inte det finns någon torr alkoholfri)

Jag skulle be om ett glas kranvatten hellre än söt cider...

Fråga henne vad hon gillar!

• Hädvigg
    mosterYster skrev 2009-01-28 12:23:43 följande:
    Bålen lät god, BTW!den är god

Annars håller jag med om att det är säkrast att fråga gästen själv.
  • saxifraga

Hejsan! Tack för alla svar! Jag fick några idéer där, men det sista var nog bäst. Fråga!

Själv hade jag föredragit te till ost och kex, men cider eller kolsyrat vatten med nån smak i, till maten. Eller den där Blåbär 100% som jag skulle vilja testa!

Svar på tråden Alkoholfritt till "ost, kex och vin"