• LillaFågelBlå

Vill ha förslag på balsam jag kan använda till "balsammetoden"!

Ja det finns ju många bra trådar om detta, men det är lite svårt att leta i dem.

Jag vill gärna ha konkreta förslag på vilka balsam jag kan använda om jag vill börja med balsammmetoden, vilka märken och vart jag hitta dem, samt om det är något annat man bör tänka på?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill ha förslag på balsam jag kan använda till "balsammetoden"!
  • månälva

Kan någon enkelt förklara hur man gör? (Orkar inte läsa runt). Jag har torrt håt, men hårbotten blir fet med en gång så jag tvättar det varje dag. Ska man bara tvätta med balsam då? Hårbotten med?

• malinka2

Jag har använt balsam-metoden i drygt ett halvår nu o är jättenöjd. Mitt hår var en riktig katastrof, torrt frissigt o risigt. Nu är det mycket bättre!
    jag kan verkligen rekomendera att gå in på www.lockig.se som flera redan skrivit INNAN man börjar. Tar man fel balsam från början (med silikoner) blir håret bara en enda äcklig gegga efter ett tag så det är viktigt att det blir rätt.

I stora drag så använder man först ett tvättbalsam i hårbotten, ser till att få in det ordentligt så det verkligen blir rent, sköljer noga ur allt. Sen tar man ett mer vårdande i längderna. Det är även viktigt att tänka på vilka styling produkter man använder så man inte pajjar allt med dom... Finns massor av recept på inpackningar man gör själv på forumet + hur mycket tips o råd som hellst.

Men in o läs på, jag tvivlar på att ni kommer ångra er

• månälva

malinka2 skrev 2009-01-29 13:16:03 följande:

Jag har använt balsam-metoden i drygt ett halvår nu o är jättenöjd. Mitt hår var en riktig katastrof, torrt frissigt o risigt. Nu är det mycket bättre! jag kan verkligen rekomendera att gå in på www.lockig.se som flera redan skrivit INNAN man börjar. Tar man fel balsam från början (med silikoner) blir håret bara en enda äcklig gegga efter ett tag så det är viktigt att det blir rätt. I stora drag så använder man först ett tvättbalsam i hårbotten, ser till att få in det ordentligt så det verkligen blir rent, sköljer noga ur allt. Sen tar man ett mer vårdande i längderna. Det är även viktigt att tänka på vilka styling produkter man använder så man inte pajjar allt med dom... Finns massor av recept på inpackningar man gör själv på forumet + hur mycket tips o råd som hellst.Men in o läs på, jag tvivlar på att ni kommer ångra er
    tack
  • Lady81

nu har jag inte läst allas inlägg, men undrar: vad är balsam metoden? är det att inte anväda sig av schampo över huvudtaget och bara använda sig av balsam?

• strenua

Ja, i princip är det så.

Lady81 skrev 2009-01-29 17:14:48 följande:
    nu har jag inte läst allas inlägg, men undrar: vad är balsam metoden? är det att inte anväda sig av schampo över huvudtaget och bara använda sig av balsam?
  • PrettyGirl

Dag 1 idag för mig:) Har anv sista schampoo o masserade in balsam i hårbottnen efter det. Tyvärr tror jag att jag hade ett för tungt balsam som tvättbalsam, Nivea colour protection. Jag var lite osäker på det som tvättbalsam men kunde inte hålla mig. Nu har jag handlat coopXtras ist som jag ska anv nästa tvätt. Helt klart stor skillnad på håret redan;) Mina korkskruvar har kommit fram i de längsta längderna (är uppklippt) o lockar i övr håret. Har alltid varit självlockig, men redan nu syns de mer. Det känns jättebra:)

• Lady Dahmer
    ludenben skrev 2009-01-28 21:20:09 följande:
    hur tvättas håret med balsam?? masseras in i hårbotten väl?? jag läste nånstans att man inte ska skölja ur allt utan lämna lite... eller har jag missuppfattat??
    tvärtom. du ska skölja och skölja tills du inte orkar mer och då ska du skölja mer.

till er andra -- kom in i no poo tråden!
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • ludenben

hahaha okej, min missuppfattning. Nu vet jag vilka balsam jag ska använda (läste det här ) så nästa gång jag kommer till coop så ska jag köpa den eller änglamarks och lägga av med schampot...

Lady Dahmer skrev 2009-01-29 21:58:27 följande:
    tvärtom. du ska skölja och skölja tills du inte orkar mer och då ska du skölja mer. till er andra -- kom in i no poo tråden!
    BF 23/4- 09
  • Lady Dahmer

de bästa tvättbalsamen är de som är för fint hår eller för fett går. de är inte så tunga. sen kan man ha ett tyngre på längderna om det behövs.

(och glöm inte att de ska vara mineralolje och silikonfria!)

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • ludenben

Då ska jag nog ha för fint hår... tunt, platt och gräsligt hoppas det blir bättre av balsamtvätten...

BF 23/4- 09
  • Lady81

ok, har nu kollat in lockig.se men funderar över en sak. det fanns med en lista med schampon man kan använda sig av (om man inte vill sluta med schampo helt) hur göra då? schamponera varje dag och köpa ett bra balsam till som finns med på nån lista där?

eller köpa 2 olika balsam, ett för hårbotten och ett mer vårdande? hur gör ni?

sist men inte minst, kollade upp vilken hårtyp jag är och tror det är 2A. men hur ska jag veta vad just jag ska använda mig av för produkter? (tycker det kändes som en djungel med alla ingredienser och olika flaskor) någon som har 2A och vänligen kan tala om för mig vad ni använder och vad ni anser passar bäst för just dig?

NEED SOME HELP!

• Lady81

och inte tala om hårspray! jag kan INTE leva utan hårspray. vilket ska man välja?

• LillaFågelBlå

Lady81 skrev 2009-01-30 00:22:00 följande:

och inte tala om hårspray! jag kan INTE leva utan hårspray. vilket ska man välja?
    Jag provade en ny spary förra veckan som var jättebra!!
    Änglamarks parfymfria, ca 22 kr på Coop!
    Den är med på godkända listan
  • Lady81

tack för tipset LillaFågerBlå! hur gör du övrigt med ditt hår? använder du schampo över huvudtaget?

kan man så gott som säga att alla änglamarks produkter är godkända?

Svar på tråden Vill ha förslag på balsam jag kan använda till "balsammetoden"!