• Victors mamma

Ger du ditt barn D droppar varje dag?

Läste nyss att de gamla AD dropparna ska ersättas med endast D droppar.

Har hört att det är många som slarvar med just vitamindropparna, kanske just för att folk inte vet hur viktiga det är för normal skelett och benbildning.

Hur noga är du med att ge ditt barn dropparna varje dag?

• Svar på tråden Ger du ditt barn D droppar varje dag?
  • LyNxQ

Antar att de kör slut på kvarvarande AD-flaskor först.. fick nämligen en sådan häromveckan

Flaskan står på köksbordet och sonen får nästintill varje dag, men ibland glömmer vi.

• Längtans Stina

Varje kväll. De få gånger vi glömmer får hon på morgonen efter. Dropparna ligger på skötbordet och vi ger dem till henne när det är dags för pyjamas på kvällen.
    Kör också slut på AD-flaskan först innan byte till D.

• FrökenNilsson

försöker att inte glömma men det är lätt att missa ibland...

• srce

Varje dag till lunch får hon dropparna. Lite svårare att glömma då :)

• halliduttan

jag glömmer jag..slarver..

• mandelblomma

erkänner att jag inte gett på snart två veckor...var förbi BVC i dag för att hämta ut nya men ingen var där i dag heller...vi har varit sjuka och dräför inte kommit i väg dit.
    Går nog förbi apoteket snart o köper i stället, men ska iofs till BVC nästa vecka.

I vanliga fall ger jag varje dag, till 99.9% :)

• Lillemy80

måste dom inte stå i kylen?

• Isabelle080808

Jag var jätte slarvig en tid tills Bellisen blev nu 4mån- Då började jag skärpa till mej. Jag la både AD-dropparna brevid mina p-piller för att komma ihåg. Så nu har hon fått dom varje dag o bara man ger dom 1ggr om dagen de spelar ju ingen roll NÄR..Utan att man ska ge dom.

Så nu känner jag mej ialf duktig igen

Men de dära med D-droppar har INTE jag hört..Vad är det för nytt..???
    Min Bm sa att de va ganska så viktigt med AD..Men jag har aldrig hört något om D-droppar..

Någon..??

Essa 030724 & Isabelle 080808
  • Åsa78

Till 98% får dottern AD-vitamin varje dag..

Vår BVC-sköterska sa att så småning om ska det övergås till enbart D-vitamin, men att det inte fanns ännu..så fram till att vi får en flaska med enbart D-vitamin får hon AD-droppar.

• Victors mamma
    Isabelle080808 skrev 2009-01-28 16:57:54 följande:
    Jag var jätte slarvig en tid tills Bellisen blev nu 4mån- Då började jag skärpa till mej. Jag la både AD-dropparna brevid mina p-piller för att komma ihåg. Så nu har hon fått dom varje dag o bara man ger dom 1ggr om dagen de spelar ju ingen roll NÄR..Utan att man ska ge dom. Så nu känner jag mej ialf duktig igen Men de dära med D-droppar har INTE jag hört..Vad är det för nytt..??? Min Bm sa att de va ganska så viktigt med AD..Men jag har aldrig hört något om D-droppar.. Någon..??
    Det har framkommit att barn inte behöver A-vitaminet utan det är D-vitaminet som är det viktiga eftersom vi inte har så mycket sol här i landet.

Kolla den här artikeln:
    www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx&epslanguage=SV
  • Victors mamma

Jag har nog glömt att ge sonen vitaminerna en eller två dagar, försöker att ge honom dem till morgongröten för att det inte ska glömmas bort.

• Victors mamma

Någon som är plusmedlem och vill starta en omröstning om detta?
    Vore intressant att se hur många som glömmer bort dropparna, det är ju trots allt viktiga droppar och det borde inte glömmas bort!

• Liten blir stor

Jag har nog glömt ge Ad droppar många ggr till mina barn. Dom får det lite då å då. Stora killen brukar påminna ibland när han ser flaskan. Vet inte hur länge man ska ge dessa droppar? Mina barn är snart 4 resp. 2 år .

• Längtans Stina
    Svar på #7
    Lillemy80 skrev 2009-01-28 16:44:28 följande:
    måste dom inte stå i kylen?
    Inte de oljebaserade. Bara de vatten baserade. Det står på flaskan vilket du har hemma.
  • Victors mamma
    Liten blir stor skrev 2009-01-28 19:56:26 följande:
    Jag har nog glömt ge Ad droppar många ggr till mina barn. Dom får det lite då å då. Stora killen brukar påminna ibland när han ser flaskan. Vet inte hur länge man ska ge dessa droppar? Mina barn är snart 4 resp. 2 år .
    Tills de är 2 år.
  • UllaBella

Jag tror vi har missat en eller två gånger. Hon är 19 mån nu.

• Liten blir stor

Victors mamma skrev 2009-01-29 11:41:02 följande:

Tills de är 2 år.
    Jaha är de bara till 2 år. Jag fick för ,mig att dte var tills dom är 4 år. Hehe, ja ja.
  • Corze
    Liten blir stor skrev 2009-01-29 14:52:47 följande:
    Jaha är de bara till 2 år. Jag fick för ,mig att dte var tills dom är 4 år. Hehe, ja ja.
    5 om de e mörkhyade eller vistas mycket lite i solen
    Min skrutt, mitt liv... Emma 20/3-08
Svar på tråden Ger du ditt barn D droppar varje dag?