Ja historien om Martin Beck är från början en serie romaner av Maj Sjöwall och Per Wahlöö.
Första Beck-filmen var Roseanna och kom 1967, med Keve Hjelm som Martin Beck. Roseanna som handlar om en kvinnolik som hittas i Göta Kanal har också spelats in med Gösta Ekman som Beck och Roffe Lassgård som Larsson.
Carl-Gustaf Lindstedt spelade Beck i Mannen på taket 1976(boken hette egentligen Den vedervärdige mannen från Säffle)och Thomas Hellberg som Larsson (Kapten Lager, Rederiet).
I denna film har Harald Hamrell en liten roll, han har regisserat fler av de nya Beck-filmerna. Mannen på taket fr 76 är för övrigt regisserad av ingen mindre än Bo Widerberg.
Sexymala skrev 2009-01-28 14:18:54 följande:
Jag har ingen aning om varifån Beck härstammar. Är det en bokserie? Hur som helst så har jag bara sett de med Beck, och älskat dem. När jag någon gång sett en snutt av Beck där han spelas av Ekman, ja då undrar jag vad jag satt på. Speciellt när Gunvald kommer in i bilden. Nej, Beck är och förblir Peter Haber och Gunvald är och förblir Mikael Persbrandt, för mig!