• skrotrumpan

Vilken svensk spelar Martin Beck bäst?

Vilken av dessa spelar Martin Beck bäst av våra svenska skådisar som gestaltat denna polis. Vem påminner mest om orginalet i ( i karaktären) från böckerna av Sjöwall- Wahlöö?
    Jag personligen tycker Gösta Ekman.

Att vara mamma är det bästa som någonsin hänt mig!
  • Svar på tråden Vilken svensk spelar Martin Beck bäst?
  • Sexymala

Jag har ingen aning om varifån Beck härstammar. Är det en bokserie? Hur som helst så har jag bara sett de med Beck, och älskat dem. När jag någon gång sett en snutt av Beck där han spelas av Ekman, ja då undrar jag vad jag satt på. Speciellt när Gunvald kommer in i bilden.

Nej, Beck är och förblir Peter Haber och Gunvald är och förblir Mikael Persbrandt, för mig!

• Grenadjären

Ja historien om Martin Beck är från början en serie romaner av Maj Sjöwall och Per Wahlöö.
    Första Beck-filmen var Roseanna och kom 1967, med Keve Hjelm som Martin Beck. Roseanna som handlar om en kvinnolik som hittas i Göta Kanal har också spelats in med Gösta Ekman som Beck och Roffe Lassgård som Larsson.
    Carl-Gustaf Lindstedt spelade Beck i Mannen på taket 1976(boken hette egentligen Den vedervärdige mannen från Säffle)och Thomas Hellberg som Larsson (Kapten Lager, Rederiet).
    I denna film har Harald Hamrell en liten roll, han har regisserat fler av de nya Beck-filmerna. Mannen på taket fr 76 är för övrigt regisserad av ingen mindre än Bo Widerberg.

Sexymala skrev 2009-01-28 14:18:54 följande:
    Jag har ingen aning om varifån Beck härstammar. Är det en bokserie? Hur som helst så har jag bara sett de med Beck, och älskat dem. När jag någon gång sett en snutt av Beck där han spelas av Ekman, ja då undrar jag vad jag satt på. Speciellt när Gunvald kommer in i bilden. Nej, Beck är och förblir Peter Haber och Gunvald är och förblir Mikael Persbrandt, för mig!
  • Sexymala
    Grenadjären skrev 2009-01-28 14:37:34 följande:
    Ja historien om Martin Beck är från början en serie romaner av Maj Sjöwall och Per Wahlöö.Första Beck-filmen var Roseanna och kom 1967, med Keve Hjelm som Martin Beck. Roseanna som handlar om en kvinnolik som hittas i Göta Kanal har också spelats in med Gösta Ekman som Beck och Roffe Lassgård som Larsson.Carl-Gustaf Lindstedt spelade Beck i Mannen på taket 1976(boken hette egentligen Den vedervärdige mannen från Säffle)och Thomas Hellberg som Larsson (Kapten Lager, Rederiet).I denna film har Harald Hamrell en liten roll, han har regisserat fler av de nya Beck-filmerna. Mannen på taket fr 76 är för övrigt regisserad av ingen mindre än Bo Widerberg.
    Så var det ja. Lassgård som Larsson! Ja, det visste jag ju! Ja, någon gång när tid finns kanske jag skall sätta mig med och kolla igenom de "gamla". Är inte så mycket för kriminalböcker, men filmerna borde jag ju kunna se! Tack!
  • kimsi

Jag har läst samtliga böcker och sett alla filmerna och jag tycker Ekman bäst påminner om den Beck man lärde känna genom böckerna. Men jag tycker att både filmerna med Ekman och Haber är suveräna!

• Linda1976

Gösta Ekman, lätt. Minns när jag och en kompis i gymnasiet såg Mannen på Balkongen på bio. Vi var tvungna att hålla varandra i handen, hihi.

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • mamlan

Ska man gå efter orginalet så är det utan tvekan Gösta Ekman, Peter Haber är jätte bra oxå men de filmerna har inte stora likheter med orginal böckerna. Tex. så kommer beck och gunvald inte alls överens i böckerna, ingen kommer överens med gunvald, rolf lassgårds gunval larsson är betydligt närmare orginalet..Båda versionerna är dock bra, men det är två helt skilda typer av filmer...

• mamlan

Har för mig att det även gjorts en amerikansk version av beck..kommer inte ihåg vilken av böckerna det var..Har för mig att det var en av männen som spelar i filmen "griniga gamla gubbar" som spelade beck..har inte sett den.

• Grenadjären

Just det.. den heter
    The Laughing Policeman, där Walther Matthau spelar Jake Martin Sjöwall-Wahlöös (Beck).

En man skjuter ihjäl samtliga passagerare på en buss, varav en är en civilklädd polis.

Filmens handling skiljer sig från bokens på ett par viktiga punkter; man har inte bara flyttat historien från Stockholm till San Francisco, utan också bl.a. gjort en helt annan person till mördare.

Filmen är inspelad i San Francisco. Den hade världspremiär i New York den 20 december 1973 och svensk premiär den 23 januari 1974 i Stockholm.

(Wikipedia)

mamlan skrev 2009-01-29 13:10:46 följande:
    Har för mig att det även gjorts en amerikansk version av beck..kommer inte ihåg vilken av böckerna det var..Har för mig att det var en av männen som spelar i filmen "griniga gamla gubbar" som spelade beck..har inte sett den.
Svar på tråden Vilken svensk spelar Martin Beck bäst?