• Maijlo

Mjuklift eller liggdel till nyfödd?

Ska man köpa en mjuklift till sittvagnen eller en hel liggdel? Fördelar och nackdelar efterlyses! Vad är bäst enligt din mening, och varför?

• Svar på tråden Mjuklift eller liggdel till nyfödd?
  • Linam370

Själv valde vi en kombivagn med en riktig liggdel.
    För vår del därför att vi ville ha en riktig liggvagn. De är större och bredare så barnet kan ligga i dem längre än i liften till en sittvagn. Min kusin fick barn samtidigt, de är lika stora, men hon har en sittvagn med lif och fick ta bort den 2 månader innan vi behövde byta bort vår liggdel och då bytte vi enbart för att sonen börjat sitta och inte för att han itne längre rymdes i liften.
    För mig är det ett självklart val med liggdel, men smaken är som baken! Vet att många bara tycker det är bökigt.

• Caranlachiel

Vi fick en mjuklift fast med hård botten av en kompis och känner oss nöjda med det. Vet inte hur jag hade valt annars faktiskt...

En hårdlift är ofta tyngre och lite klumpigare än en mjuklift, men med en mjuklift kan det kanske kännas som att barnet hänger ner i en påse om man bär den.

Vecka 33 - and counting! (BF 21 mars)
  • Caranlachiel

Kan tillägga att vi istället köpt ett babyskydd med adapter av samma modell som vagnen, det gör att vi kan använda den i vagnen när barnet är riktigt litet.

Vecka 33 - and counting! (BF 21 mars)
  • Maijlo

Tack för ditt svar! Till saken hör att vi har en singelvagn med liggdel, men har köpt en syskonvagn nu i dagarna på erbjudande och då ingick inte en hårdlift eller mjuklift heller för den delen.

• Krabbolina

JAg har en Emmaljunga city cross med mjuklift, fast den har ju hård botten. Är himla nöjd och liggdelen kommer att vara vintern ut. Han kommer väl att börja vilja sitta upp framåt slutet av våren så det blir nog bra.
    Liggdelen används så kort tid så jag tycker att en mjuklift passar bra då, för vår mjuklift kan göra om till åkpåse. En hård liggdel blir bara stående sen när man inte behöver den mer.

• Dora

Om man inte kan köra vagnen ända fram till ytterdörren är mjuklift att rekommendera. Så man kan bära ettt sovande barn i den alla trappor eller vad det nu kan vara. En liggdel är lite väl tung och otymplig att bära.
    Annars tycker jag att liggdel är bättre då den är rymligare och det går att göra det lite mysigare i den.
    Min kompis gjorde en blandning. Hon la i en lift i liggdelen.

• Challe 79

Har haft båda och skulle vi få en 3:dje så vill jag ha en med mjuklift igen. Tyckte det va smidigt och bra. Vagnen var inte så klumpig kändes det som. Det är bara vad jag tycker. Lycka till med valet.

• Linam370

Ok om det är hård eller mjuklift ni väljer mellan så absolut hårdlift!
    mjukliftar känns mer som en åkpåse tycker jag, lite sladdriga.

• Linam370

Det beror kanske lite på hur man bor oxå.
    Vi bor på landet, kan ta vagnen ända fram till dörren, har inga som helst utrymmesproblem i bilen osv så för oss spelar inte utrymmesaspekten nån roll. Inte heller om det är tungt att bära långt. Vi fäller aldrig ihop vagnen, kör bara in den i bilen om vi ska iväg nånstans så jag lyfter den inte heller.

• fiamalm

Det beror nog på hur ni bor, vi bodde 3 trapor upp utan hiss, så en liggdel var helt uteslutet, mycket smidigare med en lift man bara bär upp. Sen var det också många som sa till mig att deras barn inte gillat att ligga ned mer än 3-4 mån, en liggdel kostar rätt mycket mer än en mjuklift, de tyckte det var slöseri med pengar. Och tur var väl att vi valde mjuklift, lillen ville inte ligga ned längre när han var 3 mån. men sånt där kan man ju inte veta i förväg.

• Krabbolina

vår mjuklift är inte det minsta sladdrig, den har ju stödskenor i sidorna och en skiva i botten.

• Linam370

Jag har väl bara stött på kompisar utslitna varianter då kanske =)

Krabbolina skrev 2009-01-28 14:04:42 följande:
    vår mjuklift är inte det minsta sladdrig, den har ju stödskenor i sidorna och en skiva i botten.
  • Krabbolina
    Linam370 skrev 2009-01-28 14:12:19 följande:
    Jag har väl bara stött på kompisar utslitna varianter då kanske =)
    eller så finns det många varianter. Jag har iaf en mjuklift ifrån Emmaljunga!
  • September mamma

vi hade mjuklift och ska ha det igen. Den har hård botten och skenor på sidorna så den är inte alls "sladdrig". Jag tycker den är bra för att den är lätt ta med sig. om barnet sover och man inte vill ta in hela vagnen så kan man bära med sig liften utan att väcka barnet. Likadant om man ska bort så kan man ta med sig liften så att man kan lägga barnet där när det sover.
    men det är sant att den är mindre rymlig än en riktig liggdel. Sonen hade växt ur liften när han var ca 4 månader, men det var inga problem eftersom vår vagn ändå har fullt liggläge så han kunde ju ligga i den ändå. och så kan man göra om vår mjuklift till åkpåse så vi hade nytta av den sedan ändå.

• Miss Lau

Det beror på hur ni bor och hur ni tänker använda vagnen. Jag har haft både riktig liggdel, mjuklift och hårdlift till mina barn och egentligen tycker jag att en riktig liggdel är det absolut bästa. Men sen handlar det ju även om praktiska saker som kanske gör att man "måste" välja något annat. I andra hand väljer jag då en hårdlift.

• sim2fil

Jag skulle utan tvekan välja en liggdel. Har haft både hård och mjuk lift samt liggdel och jag tycker liggdelen var i särklass bäst, rymligast, mest ombonad och kunde användas längst. Till vårt yngsta barn har vi precis tagit bort liggdelen och han blir snart 8 månader, han stormtrivdes i den. Emmaljungas liggdel har dessutom en platta att fälla upp så att de kan sitta upp även i liggdelen när de blir så stora, det finns säkert i andra märken också.
    Men som flera skriver så är den ju lite otymplig om man är tvungen att bära den men annars ser jag bara fördelar med liggdelen.

Svar på tråden Mjuklift eller liggdel till nyfödd?