• Mysmysan2

Torr hud, vad använder ni?

jag har en liten pojke på 4 veckor som är så otroligt torr och narig i pannan. Har provat att smärja in bröstmjälk men det hjälper inte. Är det någon som har något bra förslag på salva till en så liten? Vad använder ni till era små?

• Svar på tråden Torr hud, vad använder ni?
  • Drage

Lysmasken skrev 2009-01-28 14:34:19 följande:

Dermanord så klart. Här används inte nån ****** miniderm.
    Håller verkligen med dig! Har alltid litat på apoteket tidigare, men efter dotterns hudproblem som visade sig bero på propylenglycol (ett ämne som är vanligt i apotekets barnkrämer, propyderm, miniderm m.m.) och jag tillslut upptäckte dermanord så är det det märke vi använder till alla hudvårdsprodukter. Hela familjen mår bättre!
  • Mysmysan2

Nån som använder eller har provat weleda?

• Momme72

Naturliga oljor som raps och oliv! Kanonbra, läker dessutom sprickor m m i huden...

• Nellabus

Var köper man Dermanord?
    Har användt Miniderm, men gillar inte tanken på äckliga ämnen som inte är naturliga, jag använder olivtvål när min bebis badar bara för att det är det mest naturliga. Återfuktar jätte bra dessutom.

• Drage

Nellabus skrev 2009-01-28 20:56:20 följande:

Var köper man Dermanord? Har användt Miniderm, men gillar inte tanken på äckliga ämnen som inte är naturliga, jag använder olivtvål när min bebis badar bara för att det är det mest naturliga. Återfuktar jätte bra dessutom.
    Gå in på deras hemsida www.dermanord.se så hittar du deras återförsäljare. Deras produkter är ngt dyrare i inköp men eftersom de är så otroligt dryga och effektiva (tidigare fick jag smörja in min dotter morgon och kväll, numera smörjer jag henne några kvällar i rad sedan behöver jag inte smörja på några veckor) så blir det billigare i längden!
  • sweran

vi använde ingen salva alls till dottern. varken när hon var alldeles ny eller nu...
    vi har fått lära oss att i de allra flesta fall så kommer hudens egna fettproduktion igång om man låter det vara...
    lilltjejen var väldigt torr på fötter o i ansiktet de första veckorna o livet... men efter det så har hon varit mjuk o len utan krämer o oljor...

det enda som används på henne är en mild olja när hon duschas efter att ha babysimmat, (pga kloret i badhuset) annars är det bara varmt vatten som gäller för hennes del..
    o för de allra flesta bebisar jag känner oxå...

• Chickmum

decubal, den röda, är det enda som vrkligen funkat på vår son!

• madiecken

Vi använde Bepanten, funkade bra det med.

(¯`°?.¸ ღ NOVA ღ ¸.?°´¯)
  • SaraHeleneBirgitta

Vanlig babyolja har fungerat bra, men jag tror inte lillkillen vart direkt super torr.

• Primrose

Vi har en liten "torris" . Vi försökte länge att undvika krämer, badade honom bara en gång i veckan med litet Dermanordolja i, men han blev så småningom så väldigt torr i ansiktet och fick rödsvullna  fläckar på kinderna (av den torra kylan?) att det blev ett par dagar med den mildaste kortisonsalvan (1%) och sedan Locobase Fetkräm nästan varje kväll efter det. Nu ser huden i ansiktet fin ut igen. På kroppen undviker jag fortfarande krämer (utom att jag tar Locobase på några väldigt torra fläckar, och ibland Bepanthen i rumpan) och jag brukar massera honom med litet Dermanordolja efter badet.
    Han har också fått skorv (vilket ju är relaterat till att små barn inte kan återfetta hårbotten, tydligen). För att hålla det i schack har jag försökt med dels Dermanordolja och dels en väldigt fin olivolja och sedan försökt kamma ur skorven. Men det enda som har fungerat bra har faktiskt varit Locobase fetkräm igen, då har skorven lossnat bra efter några timmar och jag har kunnat kamma bort den utan problem.

• 5 barnsmamman

olivia sortermentet på apoteket ja dte är för vuxna jag vet mycket väl.
    men min son var bara 5 timmar när jag vart sur på hans torra hud det såg inte bra ut bröstmjölk hjälpte inte salvan som barnmorskan gav hjälpte inte men sen skulle jag smörja in händerna råkade dte komma salva på sonen och jag smörde in det och det hjälpte. Den är hur bra som helst andvänder oxså tvålen

• LinaRosell

vi har en torris.. vi blev tom inlagda på barnkliniken för hans hy.. han var torr och fick utslag.. De kom fram till att han har atopisk hud-känslig hud.. vi smörjde med miniderm sedan med propyderm och såklart mildison på utslagen.. mildisonet hjälpte kanon men miniderm och propyderm sved så mycket på det torra så han bara gallskrek. så vi köpte Decubal... funkar kanon, smörjer bara kanske 1 kväll i veckan, behövs inte mer=) Han har också skorv och vi använder salesylvaselin( Stavning???) låter det sitta i 3 timmar, kammar med "gubbkam" och sen badar han och vi tvättar med babyschampoo.. funkar jättebra=)
    Men decubal är oumbärligt!!!

Svar på tråden Torr hud, vad använder ni?