• AnitaAndersson

Ytterkläder för dagis i Mars ??

Har en dotter som ska börja på dagis den 20:e Mars. Vi bor ju i Västra Götaland så det är ju sisådär med väder.

Vad ska hon ha för ytterkläder som klarar dagisslitet.
    Hon har nämligen en Pop overall nu , men den lämpar sig inte för dagis då den inte kan ligga i torkskåp ( vilket dom flesta dagiskläder kommer att göra! ) .

Ska man köpa en annan overall eller räcker det med ett fodrat regnställ? Det är ju nämligen så sent så jag undrar om det är värt att köpa en till overall?

• Svar på tråden Ytterkläder för dagis i Mars ??
  • tessan27

Dagis personalen behöver väl inte hänga in overallen i torkskåp heller, det är bara att säga till att man inte vill det. Annars rekomenderar jag Po.p skaljacka och byxor med Windstopper fleecejacka till och fleecebyxor. Håller barnet varmt och tort. Funkar även vid regn. Ska väl helst inte vara i något trorksåp de heller men det behövs ju inte. Finns även en skaloverall som har samma funktion från Po.p. Lager på lager är bra på vårkanten och kläderna kan användas länge.

• tessan27

Ska tillägga att jag själv jobbar på förskola och jag föredrar att barnen på min avdelning har praktiska bra funktionsplagg framför att de kan hängas in i torkskåpet.

Skalkläderna andas mycket bättre än fodrade galonställ...

• AnitaAndersson

Jo jag kan tänka mej det. Men tror du all personal på förskolor ser till att det INTE hängs i torkskåp?

Vet en bekant i Sthlm som jobbar på förskola och hon sa att där åker då Pop overallerna in i torkskåp

• drömhus

Vi har Didrikssons fodrade regnkläder och det är toppen i slaskigt väder kring nollgraderna. Då slipper personalen (och vi) dra på galonisar över. Han kommer få ha det stället tills det blir varmare ute och overallvädret är över. Då blir det nog lite Popkläder istället. Vi har en vanlig overall också ifall det blir kallare än slask eftersom galoniskläderna blir så glatta emot snö och is.

• Ullis 10

Skalbyxa från POP är perfekt inget annat behövs!

• drömhus

min erfarenhet som försklepersonal är att PoPs skalkläder inte håller tätt om det är för blött. Alltså tar vi på galonisar på de barn som har PoP iaf. Så då föredrar jag fodrade galonkläder om det inte är för varmt ute.,

• jen bossman

Köp ett galonställ OM det ösregnar. Sen skulle jag köpa en tunnare jacka och allvädersbyxor. Om det är kallt är det bara att ha underställ och fleecekläder under ytterkläderna. Jag brukar även se till så att det alltid finns ett par stövlar på dagis, fodrade, ofodrade beroende på vädret.

• jen bossman

Tänk på att galonkläder inte andas. Om barnet då blir varmt och svettigt kan inte fukten åka ut utan barnet blir blött och kallt ändå.

• Marlie87

Jag hade satsat på ett fleece set, PoP eller FIX´s skaljacka och skalbyxa och ett galonset. Galon kläder behövs alltid! Och skaljackan använder man mycket, fin som vanlig vardagsjacka också!

• cajane

Nu blev jag nyfiken. Polarns skalkläder vad är det? Kan inte hitta ngt som heter skalkläder på deras hemsida. Och galonoverall, menar man då en vanlig overall. Det finns ju vindoverall, skidoverall, vilken menar ni är bra?

Undrande mamma som också snart ska ha dotter på dagis.

• jen bossman

Skaljacka och byxor innebär alltså att du kan sätta fast fleecekläder inuti.

• Marlie87

Man kan inte sätta fast fleece i PoP´s skalkläder längre.

• AnitaAndersson

Marlie87 skrev 2009-01-28 16:53:01 följande:

Man kan inte sätta fast fleece i PoP´s skalkläder längre.
    Exakt! Man får hitta begagnade Skaljackor och fleece om man vill ha den med dubbla dragkedjor för att fästa fast fleece jackan.

Har en sån jacka nu och tänker fortfarande köra på dom äldre modellerna så jag kan fästa fleecen.

Tror nog att jag kommer att köra på Pops skalkläder. Känns nog bäst. Kanske man ska vara extra noga och säga till personalen att dom inte behöver lägga det i torkskåp?
  • drömhus

Skriv på tvättrådet att det ej får vara i torkskåp. jag kollar alltid de overaller som ser extra fina ut, men jag tycker själv att det är svårt att tyda om de får vara i torkskåp eller ej.

• Ita80

Jag jobbar också på förskola. Min erfarenhet är att när det är riktigt blött och barnen sätter sig på marken så håller inte POP:s skalkläder. Så därför rekommenderar jag fleecefodrade galonbyxor med tillhörande jacka eller ännu hellre fleecefodrad galonoverall (finns på Ica Maxi, Gekås och hos Ellos t ex). För torra dagar går det bra med vilken jacka och vilka överdragsbyxor som helst. Lägg ett fleeceställ på hyllan så kan man förstärka med det när det är kyligt.

Svar på tråden Ytterkläder för dagis i Mars ??