• Anonym (Hur?)

Tips & råd vid separation...

Hej där ute...

Jag och min sambo har bestämt oss för att separera. Vi har en 3 årig dotter.

Men hur gör man med allt? Kan hon bo varannan vecka direkt, eller ska man trappa upp eftersom?

Jag kommer bli den som får flytta, då jag inte har råd att bo kvar i våran nuvarande lägenhet med mina CSN-pengar... jag kommer förmodligen måsta bo kvar här 1-3 månader, beroende på hur lång tid det tar att hitta något nytt. Men hur ska vi leva under denna tiden?

Tar gärna emot era erfarenheter och råd! Ska kanske tillägga att min sambo är helt knäckt, han bara gråter. Hur ska jag tackla det? Går det över?

Tack!

• Svar på tråden Tips & råd vid separation...
  • tempest1

Hej! Jag har också nyligen separerat från mitt ex. Vår dotter blir fyra i år. Vi har kommit fram till att dottern ska bo mestadels hos mig men varannan helg hos honom. Vi ska också försöka träffas någon gång emellanåt tillsammans, alla tre.

Jag "flydde" vårt gemensamma hem och bodde inneboende med dottern hos några bekanta tills dess att jag hittade eget nytt boende. Jag kunde inte stå ut med att bo ihop men att inte vara ihop. Det var den bästa lösningen för mig.

Ledsna och gråtit har vi gjort, både ex:et och jag. Ex:et är mer gråtmild än jag och jag har lyssnat många timmar i telefon på hans tårar. När han sedan tagit sig samman så har det på nåt sätt blivit min tur att bli sentimental, deppa osv. Men det blir bättre, för varje dag som går. Men bakslag kommer, hela tiden, fortfarande.

Det är inte ett lätt beslut men är man säker på att det är nödvändigt så klarar man det. Det är tufft känslomässigt men även ekonomiskt så klart. Jag har mest utgifter och inte många kronor över. Men jag tänker att det är värt att ha det så just nu, för så som jag hade det innan - när jag hade bättre ekonomi men ett helvete relationsmässigt - så kan man inte fortsätta.

Så småning om tror jag att man kommer på fötter, känslomässigt, socialt och ekonomiskt.

Lycka till!

Svar på tråden Tips & råd vid separation...