• Kristin28

Behövs regnkläder till barn under 1år?

Jag har sett ett sådan otroligt fint regnställ i storlek 74 på otrolig rea. Nu är mitt barn i storlek 56 och jag gissar han kommer ha st 74 till sommaren eller hösten.

Men jag undrar, hade du användning av ett regnställ innan ditt barn kunde gå, alltså när de var ca ett halvår och helt enkelt i st 74?

• Svar på tråden Behövs regnkläder till barn under 1år?
  • Jennisita

jaa,, i sandlådan när de kravlar där,, det beror ju på hur mycket man e ute när det regnar..:) jag hade det fast vi var ute jämt, i skogen,lekplatsen osv,, så vi behövde det.

• miababia

jag började använda regnkläder när sonen började på dagis-14 månader- innan hade vi oftast vagnen så satt han i den om det regnade.

• Alexa12

Nej, vi behövde inget. Barnet går ju inte själv. Och antingen har du det i vagnen med regnskydd eller i sele/sjal under ett paraply. I sandlådan har min son inte fått ströva omkring för då skulle han äta på allt.

• santanas

Hade inte användning för så små regnkläder. Sonen hade 74 vid 10 månader och då kröp han fortfarande och satt i vagn då det regnade.

• gormisen

Ja, jag hade det iallfall. Dels i sandlådan osv, men även när han satt i vagnen och det spöregnade hade han jackan på sig.

• Balehead

Ja. Åtminstone galonisar. Mina små, som är födda i augusti, var i lagom sitt-och-kryp-ålder när man var ute och vårarbetade i trädgården, och då behövdes det något tåligt. Innan jag hittade ett par i storlek 80 (det minsta jag kunde få tag på) körde jag med en nödlösning gjord av en sopsäck så att hon åtminstone fick vara med!

• Alexa12

Hurkan ni ha satt ert barn i regnkläder i vagnen? vad är det för mening med det om du ändå måste ha regnskydd på vagnen för att den inte ska bli blöt? jag menar att då räcker ju vagnens regnskydd för barnet också. Krypa i sandlådan när det regnar hade inte jag prövat av rädsla att sonen skulle äta sanden. Barnen i den åldern har det lika bra hemma på en lekmatta där allt är någorlunda rent och anpassat till deras ålder.

• mia mamma

Med mitt första barn hade jag inte direkt någon användning för det. Visst var han tidigt i sandlådan men valde då mer ut de dagar som var fina och torra.
    Med mitt andra barn blev det lite annorlunda. Det går liksom inte hejda storebror för att det är dåligt väder. Elin krälade i gräset, i sandlådan och dyl. from det att hon kunde krypa och då var det bra att ha regnställ, sydvästhatt och galonvantar.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Åsa Ystad

Perfekt när de vill krypa på vått underlag.

• mia mamma
    Alexa12 skrev 2009-01-29 20:57:56 följande:
    Hurkan ni ha satt ert barn i regnkläder i vagnen? vad är det för mening med det om du ändå måste ha regnskydd på vagnen för att den inte ska bli blöt? jag menar att då räcker ju vagnens regnskydd för barnet också. Krypa i sandlådan när det regnar hade inte jag prövat av rädsla att sonen skulle äta sanden. Barnen i den åldern har det lika bra hemma på en lekmatta där allt är någorlunda rent och anpassat till deras ålder.
    Och hur skall flerbarnföräldrar göra då? Knappast någon fara att vara i sandlådan bara att hålla koll så de ej stoppar något i munnen. Om de nu mor förmodan skulle göra det vilket min tjej gjorde, lär dig sig snabbt att det inte är speciellt gott men det är inte heller något de dör av!
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • gormisen

Alexa12 skrev 2009-01-29 20:57:56 följande:

Det beror säker på hur ens barn är.... Fom det att min son satt upp har han dragit i regnskyddet. Hade han inte haft regnjacka hade han blivit sjöblöt. Och sen i sandlådan åt han sand även soliga dagar.
  • Tigerwoman

Det beror ju såklart på hur barnet är och hur man lever. Har man ett aktivt barn som gillar sandlådan eller gräsmattan så lär det ju kräla runt där innan det kan gå, speciellt om det finns äldre syskon (dom vill ju oftast vara där det äldre syskonet är) eller om man bor i hus och det är sommar. Galon/regnkläder behövs ju även en på en regnvåt gräsmatta. Men jag skulle inte köpt i storlek 74, för barn är ju normalt lite större än ett halvår när det börjar krypa ordentligt och tycka det är roligt och viktigt att vara där syskon är eller på marken. Storlek 74 tror jag blir lite använt medan en 80 blir en helt annan femma.

• Alexa12

Man kan vara aktiv på olika sätt. Vi är inte de som sitter hemma utan är ute varje dag , har ett storasyskon, bor i hus etc, men jag skulle ändå inte sätta min 6-9 mån i en blöt sandlåda.
    Man kan istället åka pulka, gå till simhallen, gå på babyrytmik, gå på skogspromenad i vagn eller sele gå till lekplatsen och gunga, (låtsas) åka rutchkana etc.

• IsabelleSj

Det beror nog helt på hur man är ute... som vissa skriver att de inte behövt det alls, att barnen suttit i vagnen osv när det regnat. Vi hade aldrig klarat oss utan det när vi var ute jättemycket och han kröp omkring ute i det. Vårat första regnställ var nog i strl 74 eller 80. Använde det inte förrän han började krypa men efter det var det välanvänt!

• Veladis

Det beror på barnet och vilket liv ni lever...

Jag tycker regnjacka i vagnen är bra, ifall de vill sitta upp i vagnen, då är det ju lätt att de lutar sig utanför regnskyddet.
    Dottern är född på hösten, och hennes första sommar var vi mycket i lekparken även om det var blött, och då var galonisar soveränt när hon skulle kravla runt i sandlådan, etc.

Svar på tråden Behövs regnkläder till barn under 1år?