• Fru U

Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?

Hur ska jag uttrycka mig för att det skall bli kristallklart vad jag menar?

Det är en fil men det får plats två bilar bredvid varandra.

Min man har lärt sig att det bara får köra fram EN bil i taget till stopplinjen, när den bilen kört kan nästa köra fram till stopplinjen. Dvs det kan aldrig stå två bilar bredvid varandra på stopplinjen i en enkelfilig väg

Men dagligen så gör folk precis tvärtom. Finns det bara plats så ställer de sig vid stopplinjen för att sen köra åt sitt håll (även om den andra bilen inte kunnat köra ut)

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag har inte körkort själv och då blir det alltid svårare att förklara trafiksituationer

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?
  • Mälaröbo

Har aldrig någonsin hört att det inte är tillåtet att stå bredvid en annan bil vid stopplinjen om den bilen ska rakt fram och du höger även om det är enfiligt.

• Fru U

Men hur kan det stå två bilar vid en stopplinje i en enkel fil? Man får ju inte köra två i bredd på övriga vägen även om det skulle gå (eftersom det bara är en fil och det inte finns linjer som delar)

Svaren bor i hjärtat
  • Pelargonen

Fru U skrev 2009-01-28 23:46:33 följande:

Men hur kan det stå två bilar vid en stopplinje i en enkel fil? Man får ju inte köra två i bredd på övriga vägen även om det skulle gå (eftersom det bara är en fil och det inte finns linjer som delar)
    Jag tror din man har rätt. Man ska köra fram en i taget.
  • Tecken
    Svar på #2
    Är vägen bred nog, så är den att betrakta som tvåfilig, trots att mittlinje saknas. Det går alltså att köra fram två bilar, t ex en som svänger vänster och en som svänger höger/kör rakt fram.
  • Mandi74

Har aldrig tänkt på det fakstiskt, men nu när du säger det så.. är det enkelfiligt så är det ju det även i korsningen.

Hoppas det kommer någon som vet, hade varit kul att få veta hur det är.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mälaröbo

Om någon står mitt på en enfilig väg och väntar på att få svänga vänster så är det ju helt ok att köra om på höger sida för att åka rakt fram eller svänga höger. Detsamma borde gälla vid stopplinje, eller?

• Fru U

Med andra ord så gissar ni precis som de flesta och antar att eftersom det finns plats så går det bra att stå två bilar bredvid varandra

Men varför skulle en korsning med stopplinje ha andra regler??

Svaren bor i hjärtat
  • Pelargonen

Mälaröbo skrev 2009-01-29 10:21:04 följande:

Om någon står mitt på en enfilig väg och väntar på att få svänga vänster så är det ju helt ok att köra om på höger sida för att åka rakt fram eller svänga höger. Detsamma borde gälla vid stopplinje, eller?
    Man får inte köra om på höger sida. Endast på vänster sida. I alla fall var det så när jag tog körkort, min kompis gjorde som du beskriver och kuggades för det.
  • Carisma95

Här själv gjort så, men blir väldigt fundersam när du ställer frågan.
    Det är 50 sträcka (enfilig) men sen när man kommer fram i korsningen är det en väldigt LÅNG stopplinje, som dessutom är "avböjd" på höger sida, vilket gör att man spontant ställer sig till höger om bilen (som ska svänga vänster eller köra rakt fram).

vastragotaland.blogspot.com - From my point of view!
  • jag vill också

Men om man ställer sig brevid den andra bilen, är det inte risk för att man skymmer sikten för den då?

Svar på tråden Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?