• Fru U

Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?

Hur ska jag uttrycka mig för att det skall bli kristallklart vad jag menar?

Det är en fil men det får plats två bilar bredvid varandra.

Min man har lärt sig att det bara får köra fram EN bil i taget till stopplinjen, när den bilen kört kan nästa köra fram till stopplinjen. Dvs det kan aldrig stå två bilar bredvid varandra på stopplinjen i en enkelfilig väg

Men dagligen så gör folk precis tvärtom. Finns det bara plats så ställer de sig vid stopplinjen för att sen köra åt sitt håll (även om den andra bilen inte kunnat köra ut)

Hoppas ni förstår vad jag menar. Jag har inte körkort själv och då blir det alltid svårare att förklara trafiksituationer

Svaren bor i hjärtat
  • Svar på tråden Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?
  • froggyL

Fast å andra sidan när jag läser din TS igen, så har din man faktiskt rätt!

citat: Dvs det kan aldrig stå två bilar bredvid varandra på stopplinjen i en enkelfilig väg

PRECIS... i en ENKELFILIG väg... då är det ju bara 1 fil! men om det får plats mer fordon talar man om spontan filkörning...

och jag är fortfarande trafiklärare... kan också ta fram trafikförordningen om det är den ni vill ha citat ifrån... den finns för övrigt på nätet..

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Tecken

Hm, min man tog körkort för ca 15 år sedan, och han håller med mig om det jag skrev i inlägg 4. Är också nyfiken på hur länge sedan din man tog körkort, Fru U?

• Fru U

25 år sen MEN idag fick jag reda på att en bekant fått böter för att h*n gjort just så att h*n ställt sig bredvid en annan vid stopplinjen

Sen pratades det om omkörning i korsning, dold sikt mm

Sista ordet är nog inte sagt på länge än

Svaren bor i hjärtat
  • froggyL

Men polisen kan ingenting vad gäller trafikförordningen...så ni vet! (inte mycket iaf)

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Fru U

Ungefär så sa min man också. Han menade på att de inte tolkar lagen utan det är domstolarna som gör det, ergo vad en polis säger är inte nödvändigtvis rätt

froggyL skrev 2009-02-09 20:22:07 följande:
    Men polisen kan ingenting vad gäller trafikförordningen...så ni vet! (inte mycket iaf)
    Svaren bor i hjärtat
  • FiaLisa75

För det första: hur vet ni att det är en enkelfilig väg?
    I lagtexten står det att ett körfält är "del av väg där 4-hjuligt fordon får plats". Mao om det ryms två bilar bredvid varandra så är det alltså ok.
    Ska dom dessutom åt olika håll i korsningen så ser inte jag något hinder till varför man inte ska placera sig bredvid varandra.
    Ska man däremot åt samma håll så bör man nog vänta bakom den första bilen, om nu den placerat sig rätt....

Nu har jag inte läst hela tråden och naturligtvis inte alla svar, men det här kan jag bidra med iallafall

• Garderobshylla

Carisma95 skrev 2009-01-29 20:58:32 följande:

Här själv gjort så, men blir väldigt fundersam när du ställer frågan.Det är 50 sträcka (enfilig) men sen när man kommer fram i korsningen är det en väldigt LÅNG stopplinje, som dessutom är "avböjd" på höger sida, vilket gör att man spontant ställer sig till höger om bilen (som ska svänga vänster eller köra rakt fram).
    I detta fall får man stå två bilar i bredd, den som ska vänster lr rakt fram står till vänster, enbart den som ska till höger få stå på högra sidan.
  • Fru U

Fast varför fick då en bekant böter för just detta som vi diskuterar? Och detta nyligen

Svaren bor i hjärtat
  • FiaLisa75
    Fru U skrev 2009-02-19 22:53:14 följande:
    Fast varför fick då en bekant böter för just detta som vi diskuterar? Och detta nyligen
    Vet inte....
    Men lagtexten säger att körfält är "del av väg där 4-hjuligt fordon får plats". Din bekant kanske gjorde något mer eller något annat....
  • Garderobshylla

Fru U skrev 2009-02-19 22:53:14 följande:

Han kanske inte stannade helt?
    Han kanske stod till höger fast han skulle vänster/rakt fram?
    Han kanske stod vänster fast han skulle höger?
    Han kanske inte använde blinkers?

Det finns många saker han har gjort fel på, så varför han fick böter kan inte vi svara på som inte var där.
  • FiaLisa75
    Garderobshylla skrev 2009-02-20 09:56:21 följande:
    Fru U skrev 2009-02-19 22:53:14 följande: Han kanske inte stannade helt?Han kanske stod till höger fast han skulle vänster/rakt fram?Han kanske stod vänster fast han skulle höger?Han kanske inte använde blinkers?Det finns många saker han har gjort fel på, så varför han fick böter kan inte vi svara på som inte var där.

Min erfarenhet säger mig att det brukar vara så, tyvärr...
    Det är bättre att "skylla" på någon annan än att erkänna att man själv gjort något dumt fel, tex. blinkat fel eller inte stannat helt vid stopp.

Om den som fick böterna tycker att han/hon fått den på felaktiga grunder så går det säkert att överklaga på något sätt, men då måste man nog ha en hel del kött på benen samt vara ganska säker på sin sak.
    Om man ska "bråka" med lagen och makten själv så att säga.....

• Garderobshylla
    Svar på #41
    Ja det är lite så jag känner, att personen har gjort fel, men törs inte erkännad det för sina närmaste.

Jo, visst kan ordningsmakten ha fel, alla kan ha fel ibland. Men det är som du säger man måste verkligen veta att man verkligen inte gjort fel om man ska börja med att överklaga.

Förövrigt chockerar det mig verkligen att så många inte vet hur man ska köra bil(dom med körkort alltså). Det som står i ts är ju en rätt självklart hur man ska köra, det är det för mig och de flesta jag möter i trafiken. Hur kan man ha körkort och INTE veta sånt?
  • Bjorn01

Jag och några vänner har diskuterat utfart från laröd till väg 111.Det sitter stoppskylt o  trafikdelare  pil  vänster o höger . Vid färd mot hbg finns påfartsträcka med heldragen line ,min fråga är  det stopplikt mot hbg.jag har inte sett någon stoppa där.

Svar på tråden Vilka regler gäller vid en korsning med stoppskylt och stopplinje?