Är sjukpenning, VAB och FP samma summa???
Hej!
Är det samma dagsersättning man får på sjukpenning, VAB och FP eller skiljer de sig på nåt sätt?
mvh/sofie
Hej!
Är det samma dagsersättning man får på sjukpenning, VAB och FP eller skiljer de sig på nåt sätt?
mvh/sofie
Vet ärligt talat inte, det jag vet är att jag får samma summa på fp som jag fick när jag var sjukskriven.. (full fp 7 dagar/vecka)
Allt baseras ju på samma SGI så det måste vara samma belopp, ja. Men om man t ex är sjukskriven så får man ju pengar för ett visst antal dagar, man väljer inte hur många dagar man ska få det för, som som man gör med TFP (VAB) och FP.
nja som jag fattat det så ärd i princip amma grej MEN fp måste du a 7dgr i veckan fr att de sk bli 80% restn e ju 80%/dag
Föräldrapenning och VAB skiljer sig när det gäller ersättningen per dag. För min del så är alltid VAB mer pengar per dag jämfört med FP. När man räknar ut fp så delar man SGI:n med 365 men när man får VAB så delar man med nån annan siffra som för min egen del gör att jag brukar få mer pengar då. Det är en djungel det där...
Det kan skilja på beloppet du får ut, beror lite på hur mycket du tjänar. För föräldrapenning finns det ett tak på 10 basbelopp (årsinkomst) och för VAB (tillfällig föräldrapenning) 7,5 basbelopp. År 2009 är prisbasbeloppet 42 800 kronor. Den högsta sjukpenninggrundande inkomsten blir då 321 000 (7,5 prisbasbelopp), tjänar du över detta så får du en högre FP än vad du får om du tar VAB.
Dels beror det på inkomsten (taket), precis som Elle skriver.
Men även om man INTE slår i taket, så skiljer det sig mellan TFP och vanlig FP. Dagspenningen för TFP (vab) är högre, pga man får ersättning för förlorad inkomst, dvs det beräknas på 5 dagar/vecka.
Medans vanlig FP beräknas på 7 dagar.